Jump to content

Billige stålbåter på "Blocket" -hvorfor?


Sofaseileren

Recommended Posts

Nytter ikke å skjule at jeg er anngrepet av 3fots syken jeg og. Egentlig 3 fot + moms, idet både min bedre halvdel og jeg fantaserer om å gå fra 27 fot til en "skute" på rundt 35 fot. I utgangspunktet nokså uoppnåenlig økonomisk ennå. Men jeg er overasket over hvor mange større 70 talls stålbåter som legges ut til høyst oppnålige summer på "Blocket". Eks. en 34 fots motorseiler som jeg også fikk tilsendt bilder av. Ca 80 000,- var forlangende. Selvfølgelig endel å ta tak i, men komplett båt. Er det noe generelt ved disse båtene som gjør at de skulle oppnå dramatisk lavere priser enn tilsvarende i plast, er forsømt vedlikehold gjennom noen år på en slik båt nok til å nermest skrive den ned i null?

Fint med litt synsing og konkrete erfaringer på dette.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt synsing (bittelitt kjennskap) - Du må åpne noen plater på innvendige skott å sjekke tilstanden på spanter. Har det vært dårlig grunnarbeid med priming og maling når båten ble bygd kan det være "kraftige" rustangrep på slike steder. Hvis så er tilfelle er båten ikke noe å ha!!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det enkleste svaret dreier seg om noe så elementært som "tilbud og etterspørsel".

 

Det er eksempelvis noen ganger vanskelig å forstå at en Scand Baltic 1983 modell (29 fot) i dag kan gå for omlag 650.000 kr mens den båttypen du nevner koster kanskje 1/8-del.

 

Jeg antar at endel som kjøper båt har holdninger og oppfatninger som ikke nødvendigvis er forankret i hvor mye båt man får for pengene.

 

Noen kjøper sikkert båt med tanke på hva som er fremtidig salgssum, men dette er ikke lett å forutse - det vil variere med de øvrige økonomiske utsiktene i landet.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en stålbåt, men jeg hører fra eiere at det krever noe mer tid til vedlikehold. Men, det kan være man blir pensjonist endag og da er det greit å ha billig båt.

 

Dersom du skulle kjøpe slik båt er det viktig å sikre at ikke vitale deler er angrepet av rust.

Link to post
Share on other sites

Fint med litt synsing og konkrete erfaringer på dette.

Hej Sofaseileren!

 

tror det er så enkelt att 'efterfrågan' på stålbåter er veldi liten her, skal man få sålt stålbåten får man gå ner i pris.....................

 

det har nog mycket med tradition o göre.....kansje oxo litt oro för att det skall ruste......

 

eller för att stålbåter byggda her er för 'kantiga'...dubbelkrökte stålplåter er ovanliga...... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

stålbåter byggda her er för 'kantiga'...dubbelkrökte stålplåter er ovanliga

Det var interessant det du sier. Jeg ser nemlig etter en stygg, gammel og gjerne langsomt "skip", men jeg forsto ikke helt "kantiga" og " dubbelkrøkte"??? :confused:

 

Gunga Din, kan du være snill og oversette. :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

....men jeg hører fra eiere at det krever noe mer tid til vedlikehold.....

Dette er jeg også litt ute etter å få kommentarer på. Jeg ser for meg at stålbåter er mindre "tilgivende" enn plast, og at en må ta tak i flassende maling og rustangrep før det brer om seg, men er også som regel røffere i finish og utrykk enn tilsvarende båter i plast. Med andre ord er en vel delvis fritatt for det poleringseksersiset som henger over plastbåteiere. Dette tatt i betraktning: Er det allikevel mere jobb med en stålbåt?
Link to post
Share on other sites

Skjønner: Skjønnheten og Udyret, eller linjelekker (dobbelkrommet) kontra kantet (knekkspant).

 

Takk Suzuki. Har ikke vært på så mange harryturer til Sverige enda.

Kanskje derfor jeg ikke sovner midt i tråden. :wink::wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

.......Er det allikevel mere jobb med en stålbåt?

Nei, det syns ikke jeg. Selvfølgelig kan det være en del arbeid å få en gammel litt sliten stålbåt opp på ett rimelig bra vedlikeholdsnivå, men har du først fått det på stell er ikke arbeidsmengden så veldig forskjellig fra plastbåt. Er du av typen som ikke må ha det dødsstrøkent hele tida, er det helt kurrant arbeid å holde en eldre stålbåt vedlike. Mye trivliger arbeid syns jeg. Null polering, kun litt maling/lakkering i ny og ne. Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint med litt synsing og konkrete erfaringer på dette.

Så nettopp på dagens utvalg på blocket, men jeg kan ikke se at prisnivået er så forskjellig som hjemme.

 

Har fulgt litt med siste året på stålbåter, har besiktiget flere, et par ganger hadde jeg med en besiktigelsesmann, så jeg må nok innrømme i ettertid at jeg nok var veldig på hugget. At jeg la inn et bud hadde jeg helt glemt. :wink:

 

Min synsing går ut på at de fleste stålbåtene her til lands er i utmerket stand. Min snevre lærdom vedr. stålbåter har jeg blant annet plukket opp her på BP. Besiktigelsesmannen (hjelp; det må da være noe annet en kan kalle han/hun for?), sa at han viste hva han skulle se etter; innvendige spanter, el-nettets jording, bak (hvor det var mulig) veggplater og innredning, og mer som jeg ikke husker.

 

Generellt var ikke b-mannen skeptisk til stålbåter, bortsett fra at trebåter var tingen. :lol:

 

Kanskje popularitene har noe med at ting (les: båt) skal gå så fort idag og kanskje flertallet av båteiere har i dag en lavere gjennomsnittsalder?

 

Eg bare synsar og spørjar? :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Nei, det syns ikke jeg. Selvfølgelig kan det være en del arbeid å få en gammel litt sliten stålbåt opp på ett rimelig bra vedlikeholdsnivå, men har du først fått det på stell er ikke arbeidsmengden så veldig forskjellig fra plastbåt. Er du av typen som ikke må ha det dødsstrøkent hele tida, er det helt kurrant arbeid å holde en eldre stålbåt vedlike. Mye trivliger arbeid syns jeg. Null polering, kun litt maling/lakkering i ny og ne.

Du bekrefter det jeg antok. Nettop dette med litt røffere finish, og mer brukspreg tiltaler meg. Fordi plastbåter som konsept er speilblanke, fanges en lett i et poleringstyrrani jeg ikke er særlig tiltalt av. Ang. det å få en sliten stålbåt opp på et bra vedlikeholdsnivå: Kan du gi noe eksempel på hva som skal til / kostnad? Må man feks regne med å strippe innredning for innvendig sandblåsning? Hva vil utgifter kunne komme på til sandblåsning av feks. en 34 foter? (masse spørsmål, og det slår meg hvor lite jeg egentlig vet om stålbåter....)
Link to post
Share on other sites

Så nettopp på dagens utvalg på blocket, men jeg kan ikke se at prisnivået er så forskjellig som hjemme.

Enig, det som finnes der for øyeblikket er ikke typisk for det jeg tenker på. Det har i vinter vært 2-3 eksempler på tildels litt slitne 70 talls stålbåter rundt 35 fot (deriblant den omtalte motorseileren), som har gått for langt under 100K. Det var denne motorseileren som virkelig fikk satt tankene i sving mot stålbåt. Bilder på epost fra denne viste forbløffende mye båt for pengene.
Link to post
Share on other sites

..... Nettop dette med litt røffere finish, og mer brukspreg tiltaler meg......

..... Hva vil utgifter kunne komme på til sandblåsning av feks. en 34 foter? .....

Enig med deg, sånn rimlig bra vedlikehodt "fantejakt" er hva vi har. Bruksbåt som tåler det meste. 22 år gammel 11.5m Hollender. Utseende spiller absolutt ingen rolle. Er absolutt ikke ment for framvisning.

Hva vi har brukt av penger de siste 5 åra til innvendig oppshining av metall overflater har jeg vel ingen egen oversikt over, men det har helt klart tatt en del tid. Båten er veldig bra i treverket innvendig (min synsing) så vi så helt bort fra demontering for å få til skikkelig sandblåsing. Ikke mulig å få til pent uten å snekre opp igjen fra scratch. Jeg har derimot lagd en hel bråte inspeksjonsluker rund baut for å komme til for sjekk. Fiksa invendig rust der den før ikke hadde vært synlig eller mulig å komme til og fått noen kubikkmeter ekstra stueplass som bonus. Kun motorrom gjennstår.. skal tas til vinteren.

 

Utvendig skal den sandblåses under vannlinja til høsten. Er stort sett bra i resten av skroget, dessuten sparkla så bra fra verftet at jeg ikke har sjans til å få det like fint igjen.

Etter hva jeg har fra andre må jeg regne med en utgift på mellom 8 og 10.000. Det inkluderer første strøk tokomp primer pluss opp/utsett og en flytting for å komme til under kjølens anlegg. I tillegg kommer enda en bråte strøk med primer og bunnstoff for rundt 2000kr.

Vet ikke om det er billig eller dyrt.... økonomi er ikke min sterke side. Har heldigvis veldig romslig finansminister.

Link to post
Share on other sites

Min synsing går ut på at de fleste stålbåtene her til lands er i utmerket stand.

Det er interessant at det ikke har fremkommet spesielle negative kommentarer til stålbåtene.

I Holland synes stålbåtene å ha et langt større omfang enn i Norge. I noen av de internasjonale småbåtbladene som omtaler stålbåter fremståer heller ikke stålbåtene som "risikoprosjekter". Det vil ikke forundre meg om vi får flere her i Norge. Og med båter kjøpt fra Europa slipper vi problematikken omkring CE-godkjenningen.

 

For de som er interessert å vurdere stålbåter i forholde til David Pascoes liste over 20 av de vanligste design og konstruksjonsfeil som er vanlige ved småbåter kan man lese her.. Så vidt jeg forstår av Pascoes øvrige artikler, bør man ved stålbåter ha flere inspeksjonsluker til selve skroget. Ut over dette synes ikke stålbåter å være en ugunstig investering - kanskje snarer tvert imot.

Link to post
Share on other sites

bør man ved stålbåter ha flere inspeksjonsluker til selve skroget.

Dette tenkte jeg på da jeg tettet skottet mellom motorrommet og kjølen fremover og monterte ekstra lensepumper (plastbåt med plywood-dørk).

 

Jeg skrudde opp alle dørkplatene over kjølen får finne det laveste punktet hvor jeg monterte pumpen som jeg "pakket" inn med myggnetting.

 

Platene måtte jeg skru på igjen desverre, dog med nye og ferre syrefaste skruer.

 

Grublet lenge på å lage inspeksjonsluke, spesiellt over det laveste punkt med pumpen, men stedet lå midt i tråkkfeltet. Hadde en ide med innfelt plexiglass hvor man kunne se rett nedi ved bare å løfte opp teppet.

 

Hva med kirurgi-video? Priser på elektronikk raser nedover. Noen som vet?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

...

Hva med kirurgi-video? Priser på elektronikk raser nedover. Noen som vet?

Hva med å sette opp et slikt ?

 

Eventuelt kan du sikkert koble mottager til ekstern skjerm om du har det....

 

Du blir litt Krisida "Bond" Magni da. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I Holland synes stålbåtene å ha et langt større omfang enn i Norge..................

Holländare är duktiga på stålbåter tycker jag ett par exempel, båda veldi fina......

 

S/Y Nirvana som er med her på Baatplassen

Bilde

 

S/Y Northern Light (fann ingen bra bild tyvärr! :smiley: )

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har et par norske eks. som nylig er solgt "billig":

Forstår at du skriver "billig" med gåseøyne. Ganske lurvete båter etter min oppfattning. Her kommer bilder fra den omtalte motorseileren:

(solgt nå, mener prisen lå på ca 80 000 NOK + moms)

BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Enten er det ett eller annet alvorlig galt med denne, eller så var det et kjempefunn for den heldige kjøper. I alle fall en båt av en helt annen klasse en båtene du refererer til.

Link to post
Share on other sites

Holländare är duktiga på stålbåter tycker jag ett par exempel, båda veldi fina...... S/Y Nirvana som er med her på Baatplassen

Dette var lumpent gjort Gunga Din! Her funderer jeg på rimelig knekkspantbåt, også serverer du bilder med nærmest pornografisk innhold av hollandske dobbeltkrummede plater. Redd denne båtens navn også beskriver oppnåligheten av en slik: For meg: Ikke oppnåelig i dette livet....... :cryin:
Link to post
Share on other sites

Hva vil utgifter kunne komme på til sandblåsning av feks. en 34 foter?

Vi betalte 15.000 for sandblåsing i fjor, inkl malerarbeide (båten er 33,5 fot) + maling. Tildekking av overbygg gjorde vi selv, men det ble en del rengjøring etterpå.

 

Tykkelsesmåling av platene kan være greit å få gjort før kjøp av gammel stålbåt, spesielt i nærheten av batterier og på andre utsatte steder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...