Jump to content

Billige stålbåter på "Blocket" -hvorfor?


Sofaseileren

Recommended Posts

Fant en webside om en som tydligvis har brennt seg på å kjøpe stålbåt. 47 foteren ligger nå tilsalgs på blocket til 160 000,-

Det er en gang slik at det er laget like mye elendig kvalitet i materialet stål, som det er laget i betong, tre, plast, aluminium når det gjelder båt. Jeg har sett noen få av den konstruksjonen som er avbildet, de fleste med polsk flagg. Jeg antar at disse båtene ble kittet sammen på andre siden av jernteppet for 30 år siden eller så.

 

Felles for dem er at skute og bunn er et par jernplater på hver side, enorme dimensjoner på pullerter (må være hardt vær der de kom fra), dårlig sveis, mye, virkelig mye rust. Rusten er vel grunnet dårlig maling. Dette er båter som egentlig ikke har noen verdi i det hele tatt.

 

Jeg hjalp en polakk i Son for mange år siden. Båten var støpt i epoxy og glassfiber. Forsterkningene var støpt rundt drikkekartonger stivet opp med tøyfiller. En lekkasje krabbet rundt i hele båten. Vi drenerte ut mange hundre liter vann. Vannet var ikke i kjølsvinet, men inne i alle kanaler og dobbeltrom. Dekksutrustningen var sveiset på "Solidaritet-verftet" i Gdansk. Det var ikke snobbete utført, men fagmessig, profesjonelt og solid. Mann og kone skulle seile vidre til Canada. Båten endte sine dager på østlandet et eller annet sted. Ekteparet tok fly videre. Båten ville ikke være annet enn en dødsfelle i Nordatlanteren.

Link to post
Share on other sites

Var i Gdansk for noen år siden, det var like etter at Solidaritet kom til makten.

 

Dette var på sommeren og vi var på seighseeing til flere flotte strender og kaianlegg med tilhørende daschaer. Alt var tidligere eid av pampene.

 

Men det var ikke en eneste båt å se!

 

Det ble da fortalt oss at ingen polakker kunne eie båter, da det alltid var rømningsforsøk til Vesten.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er mulig, jeg tror at mange av disse båtene var eid av foreninger, der særlig troende var brukere av båtene. I Østtyskland var en slik forening "Røde Falk", eller et eller annet slikt. Vi traff en slik båt bemannet av foreningsungdommer på svenskekysten for omtrent 40 år siden. Vi var sammen med et vennepar fra Kiel som kjente til disse. De ville ikke snakke med sine "landsmenn" fra det forgiftede vesten. Det har nok vært en viss trafikk frem og tilbake under jernteppet hele tiden.

 

Polakkene "mine" var et professorpar. De var sikkert høyt oppe i systemet.

Link to post
Share on other sites

Det er en gang slik at det er laget like mye elendig kvalitet i materialet stål, som det er laget i betong, tre, plast, aluminium når det gjelder båt. Jeg har sett noen få av den konstruksjonen som er avbildet, de fleste med polsk flagg. Jeg antar at disse båtene ble kittet sammen på andre siden av jernteppet for 30 år siden eller så.

Felles for dem er at skute og bunn er et par jernplater på hver side, enorme dimensjoner på pullerter (må være hardt vær der de kom fra), dårlig sveis, mye, virkelig mye rust. Rusten er vel grunnet dårlig maling. Dette er båter som egentlig ikke har noen verdi i det hele tatt.

Har ellers hatt inntrykk av at polakkene har lange tradisjoner i forhold til båter og stål, og fordi jeg har gode polske kontakter har jeg fundert på å få utført arbeid på en mulig framtidig stålbåt der. Har du intrykk av at disse omtalte båtene er verftsbygget, eller mere et resultat av amatørhåndtverk?
Link to post
Share on other sites

Har ellers hatt inntrykk av at polakkene har lange tradisjoner i forhold til båter og stål, [...]

Det er nok like stor forskjell på amatører og fagarbeidere i Polen som andre steder. For øvrig er landet en av de største produsentene av fritidsbåter i Europa, og de eksporterer omtrent alt de produserer. Noe av det som lages dukker opp med kjente navn som Benetau, Jeanneau, Sea Ray og Quicksilver. Hanse støper skrog i Polen og setter sammen båtene i Tyskland.

 

Du finner en del adresser hos Stowarzyszenie Przemysłu Jachtowego (nettstedet er på polsk, men det krever ikke store språkkunnskapen å klikke på menyvalget "Linki" og videre til produsenter som presenterer seg på en litt mer internasjonal måte.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...