Jump to content

sinkanode på trimflaps?


Yankee

Recommended Posts

Jeg tenker fortsatt ikke ha sink på min nye flaps, tar bilde før sjøsetting og bilde ved opptak til høsten så kan man jo se om det er noe tæring som er synlig....

 

Siden mine flaps ikke er i forbindlse med noe annet metallisk materiale i båten så regner jeg med at det går bra... festeskruer er i A4 og selve flapsene i 316 så det er (tilnærmet) samme materiale... sylindrene er i plast og det samme er slangene til pumpen.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  SveinHa skrev:

Et syrefast trimplan vil jo ikke få noe tæring i seg selv men i det du setter på en sinkanode blander du to forskjellige metaller og galvanisk tæring oppstår. Det er vel ikke mer enn rimelig at sinken forsvinner men det blir vel kanskje litt drøyt å si at sinken da beskytter trimplanet....

Syrefast kan/vil tære i seg selv. Den ene reaksjonen er kavitasjonsbetinget, den andre reaksjonen er en gnidningsreaksjon som kan oppstå i f.eks. hengsler. Til sist kan det være en stressreaksjon. AISI 316L er ikke noe drømmemateriale i f.b. med korrosjon, selv om det er helt utmerket til de fleste bruksområder for båt i sjøvann. Anoder hjelper mot disse uønskede reaksjonene. Så det er igrunnen ikke noen drøy påstand. Noen annet er at når anoden på trimplanet er spist opp, vil trimplanet se etter noe annet å tygge på.

 

Korrosjon er en "elektrisk betinget reaksjon", elektroner og ioner er ute og flytter på seg, samme som i et batteri (utvendig reaksjon i batteriet). Uten at jeg skal blande inn begreper som "galvanisk tæring" eller "elektrolytisk betinget korrosjon".

Link to post

Det er også rustdannelse omkring skruefestet for trimflapset.

 

1) Hvilken type skruer har du benyttet for å feste trimflapset

 

2) Av bildet fremgår det at det er noe hvitt "stoff" rund deler av trimflapset - hva slags stoff er dette? Hva er varedeklarasjonen?

 

3) Har du selv borret ekstra hull i trimflapset - i så fall: hvilket bor har du benyttet (har det vært benyttet til borrig i stål tidligere)?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...