Jump to content

sinkanode på trimflaps?


Yankee

Recommended Posts

Jeg tenker fortsatt ikke ha sink på min nye flaps, tar bilde før sjøsetting og bilde ved opptak til høsten så kan man jo se om det er noe tæring som er synlig....

 

Siden mine flaps ikke er i forbindlse med noe annet metallisk materiale i båten så regner jeg med at det går bra... festeskruer er i A4 og selve flapsene i 316 så det er (tilnærmet) samme materiale... sylindrene er i plast og det samme er slangene til pumpen.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et syrefast trimplan vil jo ikke få noe tæring i seg selv men i det du setter på en sinkanode blander du to forskjellige metaller og galvanisk tæring oppstår.

Er det derfor Bennet anbefaler sink på sine syrefaste trimplan ?

Kanskje de har eierinteresser i sinkanode industrien ? :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Et syrefast trimplan vil jo ikke få noe tæring i seg selv men i det du setter på en sinkanode blander du to forskjellige metaller og galvanisk tæring oppstår. Det er vel ikke mer enn rimelig at sinken forsvinner men det blir vel kanskje litt drøyt å si at sinken da beskytter trimplanet....

Syrefast kan/vil tære i seg selv. Den ene reaksjonen er kavitasjonsbetinget, den andre reaksjonen er en gnidningsreaksjon som kan oppstå i f.eks. hengsler. Til sist kan det være en stressreaksjon. AISI 316L er ikke noe drømmemateriale i f.b. med korrosjon, selv om det er helt utmerket til de fleste bruksområder for båt i sjøvann. Anoder hjelper mot disse uønskede reaksjonene. Så det er igrunnen ikke noen drøy påstand. Noen annet er at når anoden på trimplanet er spist opp, vil trimplanet se etter noe annet å tygge på.

 

Korrosjon er en "elektrisk betinget reaksjon", elektroner og ioner er ute og flytter på seg, samme som i et batteri (utvendig reaksjon i batteriet). Uten at jeg skal blande inn begreper som "galvanisk tæring" eller "elektrolytisk betinget korrosjon".

Link to post
Share on other sites

Du svarer vel på det selv, i og med at det er elektriske trimplan. Da er de trolig elektrisk forbundet sammen med motoren og dermed drev/propell. Da har du en sluttet krets som kan forårsake galvanisk korosjon i og med at planene og drev/propell har forbindelse nr. 2 gjennom sjøvannet.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ette å montert trimflaps på båten så jeg etter bare noen uker at det kom noe rust runt trimflapsene. Etter at båten kom på land så ser jeg at det er tæring på flapsene på begge sider

trimflapsene er Bennet og jeg har ikke land strøm om bord og hovedbryteren er altig av når båten ikke er i bruk Bilde

Link to post
Share on other sites

Det er også rustdannelse omkring skruefestet for trimflapset.

 

1) Hvilken type skruer har du benyttet for å feste trimflapset

 

2) Av bildet fremgår det at det er noe hvitt "stoff" rund deler av trimflapset - hva slags stoff er dette? Hva er varedeklarasjonen?

 

3) Har du selv borret ekstra hull i trimflapset - i så fall: hvilket bor har du benyttet (har det vært benyttet til borrig i stål tidligere)?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...