Sydvesten Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Jeg tenker fortsatt ikke ha sink på min nye flaps, tar bilde før sjøsetting og bilde ved opptak til høsten så kan man jo se om det er noe tæring som er synlig.... Siden mine flaps ikke er i forbindlse med noe annet metallisk materiale i båten så regner jeg med at det går bra... festeskruer er i A4 og selve flapsene i 316 så det er (tilnærmet) samme materiale... sylindrene er i plast og det samme er slangene til pumpen..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Et syrefast trimplan vil jo ikke få noe tæring i seg selv men i det du setter på en sinkanode blander du to forskjellige metaller og galvanisk tæring oppstår.Er det derfor Bennet anbefaler sink på sine syrefaste trimplan ?Kanskje de har eierinteresser i sinkanode industrien ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Et syrefast trimplan vil jo ikke få noe tæring i seg selv men i det du setter på en sinkanode blander du to forskjellige metaller og galvanisk tæring oppstår. Det er vel ikke mer enn rimelig at sinken forsvinner men det blir vel kanskje litt drøyt å si at sinken da beskytter trimplanet.... Syrefast kan/vil tære i seg selv. Den ene reaksjonen er kavitasjonsbetinget, den andre reaksjonen er en gnidningsreaksjon som kan oppstå i f.eks. hengsler. Til sist kan det være en stressreaksjon. AISI 316L er ikke noe drømmemateriale i f.b. med korrosjon, selv om det er helt utmerket til de fleste bruksområder for båt i sjøvann. Anoder hjelper mot disse uønskede reaksjonene. Så det er igrunnen ikke noen drøy påstand. Noen annet er at når anoden på trimplanet er spist opp, vil trimplanet se etter noe annet å tygge på. Korrosjon er en "elektrisk betinget reaksjon", elektroner og ioner er ute og flytter på seg, samme som i et batteri (utvendig reaksjon i batteriet). Uten at jeg skal blande inn begreper som "galvanisk tæring" eller "elektrolytisk betinget korrosjon". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Jeg har Lenco elektriske trimplan på vår nye båt som er montert fra fabrikken. Lurer på hvorfor fabrikken har montert anode på flapsene dersom det ikke er nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 (redigert) Du svarer vel på det selv, i og med at det er elektriske trimplan. Da er de trolig elektrisk forbundet sammen med motoren og dermed drev/propell. Da har du en sluttet krets som kan forårsake galvanisk korosjon i og med at planene og drev/propell har forbindelse nr. 2 gjennom sjøvannet. Redigert 16.April.2006 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Ette å montert trimflaps på båten så jeg etter bare noen uker at det kom noe rust runt trimflapsene. Etter at båten kom på land så ser jeg at det er tæring på flapsene på begge sider trimflapsene er Bennet og jeg har ikke land strøm om bord og hovedbryteren er altig av når båten ikke er i bruk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Det er også rustdannelse omkring skruefestet for trimflapset. 1) Hvilken type skruer har du benyttet for å feste trimflapset 2) Av bildet fremgår det at det er noe hvitt "stoff" rund deler av trimflapset - hva slags stoff er dette? Hva er varedeklarasjonen? 3) Har du selv borret ekstra hull i trimflapset - i så fall: hvilket bor har du benyttet (har det vært benyttet til borrig i stål tidligere)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Skruene er de som fulgte med til trimflapsene jeg har prøvd med magnet og de er ikke magnetisk det hvit som er på er bunsmøring (Jotun racing) jeg har ikke boret noen hul selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 (redigert) Da skal det bli interessant å lese hva de opplyste på båtplassen kan om rustdannelse, jeg har ikke observert tilsvarende i båthavna vår - så langt jeg kan huske. Redigert 16.April.2006 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Ette å montert trimflaps på båten så jeg etter bare noen uker at det kom noe rust runt trimflapsene. Etter at båten kom på land så ser jeg at det er tæring på flapsene på begge sider trimflapsene Hadde du montert sinkanoder på flapsene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Nei ikke noe zink men jeg skal monter zink før jeg sitter den utpå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.