Jump to content

Stolt og fersk Sjømann 22 eier :D


MS Fallos

Recommended Posts

Jajaja... I dag er jeg altså blitt eier av en Sjømann. Båten var i god stand, men det er mye som kan gjøres rent kosmetisk sett. Jeg har noen spørsmål som noen her kanskje kan hjelpe meg med før jeg setter igang vårpussen:

 

-Førersetene er veldig slitt. Den forrige eieren har prøvd å fikse dem med sølvteip. De er så gåene at jeg vurderer å kjøpe nytt, eventuelt noen som har et par til salgs? Eller kjenner noen en møbelreperatør ellerno? Det det er snakk om er den klassiske vippestol typen i brunt skinn/skai(?) som jeg har sett i de fleste Sjømenn.

 

-Den forrige eieren malte på bånnstoff i fjor høst. Er det da nødvendig å male på nytt nå? Har hørt at det er kjemikaliene i malingen som skal holde det fra å gro under?

 

-Det er ingen sinkanode på roret, men en på motoren. Skal man ha en sinkanode på roret og eller? Ser ikke noen skruehull på roret fra før av.

 

-Plasten er gulaktig (opprinnelig hvit), spesielt under eksosuttaket på skroget. Kan man polere vekk dette eller trenger man sterkere midler med større slipende effekt?

 

-Båten skal fraktes fra Slemmestad(Buskerud) til Drøbak raskest mulig. Noen som vet hvem jeg kan kontakte for å frakte båten? Prisantydning(ca 30 min. kjøring)? Må vel tas på trailer med kran?

 

-Kalesjen er skitten og tørr(litt sprø, bl. a. har den hvite kanten rundt sprukket i alle svingene). Hvordan må dette behandles? Hadde tenkt å sette igang mor med symaskinen og fikse kantlisten og sømmene. Ser at de selger sprayimpregnering på BilTema. Holder dette eller trengs grundigere behandling? Er endel sorte flekker(jord eller størkna måkeskitt?) Leser at mange av dere pensler på med impregnering.

 

Jeg har tenkt å sette inn stereo i båten (kun en cd-spiller og et par 6x9 høyttalere). Kan det lønne seg å investere i et ekstra batteri (er kun ett i båten nå) som kun brukes til start av motor? Går vel endel støm når man sitter utover kvelden med anlegget svakt på og noen lys i kabinen? Jeg snakker ikke av erfaring, men spør de erfarne :wink:

 

Takker for respons og tips :smiley:

 

Bilde

Sjømann 22 :flag:

 

Redigering 15.04.06

 

Oppdaget et stygt sår på dekk som er lappet over med silikon eller gummi og en metallsirkel som er skrudd ned oppå det igjen. Det er sikkert tett, men ser ikke pent ut. Tenkte jeg skulle sette inn en dekksventil der i stedet og fant denne

Bilde

hos maritim.no. Da har hullet i dekk ihvertfall en funksjon! Men jeg fant ikke den ventilen jeg egentlig er på jakt etter. Den jeg tenker på er av krom og rund, med lufteinntak under kanten. Fant et bilde av den på en annen Sjømann.

Bilde

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en sånn? Hvordan tror dere det blir seendes ut? De fleste har jo den midt på dekket, mens jeg skal ha den på siden rett ved venstre frontrute. Bilder av oppussingen kommer etterhvert :smash:

Redigert av MS Fallos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

--Båten skal fraktes fra Slemmestad(Buskerud) til Drøbak raskest mulig. Noen som vet hvem jeg kan kontakte for å frakte båten? Prisantydning(ca 30 min. kjøring)? Må vel tas på trailer med kran?

Båt på 22 fot går fint med bil med tilhenger. Lei en boggi-henger, burde koste 500-800 kr.

 

Jeg har tenkt å sette inn stereo i båten (kun en cd-spiller og et par 6x9 høyttalere). Kan det lønne seg å investere i et ekstra batteri (er kun ett i båten nå) som kun brukes til start av motor? Går vel endel støm når man sitter utover kvelden med anlegget svakt på og noen lys i kabinen? Jeg snakker ikke av erfaring, men spør de erfarne :wink:

Det går egentlig lite strøm i en cd-spiller og et lys, dette varer i mange timer. MEN jeg ville "for sikkerhets skyld" ha to seperate batteri, er ikke så lett med startkabler i båt når du har glemt lysene...

Husk for å koble to batteri sammen, er det nok med et standart biltemarele til under 50-lappen.

 

Den jeg tenker på er av krom og rund, med lufteinntak under kanten. Fant et bilde av den på en annen Sjømann.

Bilde

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en sånn?

Åsane Marine og Fritidssenter har noen som ligner i metall og i plast til en rimelig penge.
Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer som "Sjømanneier"!

 

Har selv hatt to utgaver av båten, og synes det er greie båter ikke minst sett i forhold til prisnivået de ligger på. Fin båt å teste sjølivet på før man eventuelt putter vesentlig mere penger i større båt.

 

Når det gjelder setene vil jeg anbefale å kjøpe nye. Har til gode å se vellykket resultat av "hjemmereparasjoner". Følg med på diverse tilbud rundt omkring så blir det ikke så veldig dyrt.

 

Ta deg en tur til en velutstyrt båtutstyrforretning og få tak i en som kan gi deg tips om gelcoatrens, kalesjerens/impregnering/etc.

 

Du trenger heller ikke stoffe på nytt selv om det står det på boksene. Har gjort det selv og det var ingen problemer med groing den påfølgende sesongen.

 

Transport vil jeg anslå koster 1200-1500 kroner for den turen du beskriver. (Anbefales) Du kan sende meg en mail så kan du få ett nummer du kan prøve å ringe.

 

Lykke til på sjøen til sommeren - det er ikke veldig lenge igjen nå! :sailing:

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Skriv opp en liste over ALT du lurer på og spør selgeren som kjenner båten. Skriv opp en historisk resyme av steder og tidligere eiere. Det kan komme godt med, enten for deg eller senere når skal selge båten. Legg merke til jeg sa når, og ikke hvis. :wink:

 

Når du kontakter selgeren må du gi et ærlig inntrykk av at du spør kun av interesse, og ikke som en misfornøyd kjøper som skal ta rotta på han. Ellers stopper enhver kommunikasjon opp.

 

Avhengig at selgers minnehardisk, så vil viktige tekniske lsøninger og forklaringer svinne hen og du må senere finne opp nytt krutt. :wink:

 

Når det gjelder seter, vil jeg anbefale omtrekk av setene hvis festene er ok. Ellers kan billige stoler bli dyre grunnet andre fester og nye hull.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

dessuten veier ikke en sjømann mer enn at du klarer den fint med en toakslet båthenger, og en dugandes trekkbil. Om det er mulig å komme til for opplasting / opptrekk blir dette den billigste / mest fleksible metoden.

 

Suzuki

Ok, men skjønner ikke hvordan jeg skal få båten fra opplagsstativet og over på henger. Båten står med rumpa mot veien, men det har kanskje ikke noe å si? Roret blir vel ødelagt hvis jeg bare begynner å sveive den over på henger'n?

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg polert skroget og tatt med kalesje, seter, puter osv hjem til grundig overgang. Mutter'n sitter as we speak nede og syr på kalesjen. Må jo sette kjerringa i arbø :smash:! Har bestemt meg for å sette inn et ekstra batteri. Er det sånn at det skal seriekobles til det andre med en strømbryter mellom? Og når det ene er tomt vrir jeg på bryteren og så gir ekstrabatteriet strøm? Kan jeg da kjøre med bryteren på slik at begge lades under gange? Hm... her er bilder av det jeg må fikse på. Vil veldig gjerne ha tips til hvordan jeg best mulig kan løse disse skjønnhetsfeilene:

 

Bilde

Ca 1.5 meter av fenderlista er kappet vekk og her må settes inn ny (har nytt stykke). Hvordan fester jeg den? Skruer og lim? Eller er det mulig å lime det med silikon? Jeg er blank her.

 

Bilde

Inne i kabinene er det et pent stoff på veggene og dette ønsker jeg å beholde. Hva slags lim bruker man for å feste dette?

 

 

Bilde

Alle vinduslistene er som dette: ujevne kanter mot glasset og falmende sortfarge. Hva kan gjøres?

 

 

Bilde

På veggene i kjørehytta er det limt fast en bølgete stoff rett på den ubehandlede glassiberen. Stoffet er igjen malt og malingen sprekker og flasser av. Jeg har tenkt å rive av dette, skrape med malingskrape og pusse ned, for så å male selve veggen hvit. Må jeg grunne for at malingen skal henge? Er det en spesiell type maling til glassfiber eller? Endel av treverket må også pusses ned og lakkes på nytt.

 

Bilde

Instrumentpanelet m/tenning. Alt fungerer, men jeg har veldig lyst til å bytte ut dette siden det er såpass ødelagt. Listene er sprukket, rust rundt nøkkelhullet og plasten har sprukket. Går det ann å bestille et klin likt fra Sabb mon tro? Eller noen som har en link til noe lignenede?

 

Generelt mye skruehull både i treverk og i plasten. Er det fugemasse man må bruke her? Og male/lakke over?

 

Har som sagt polert skroget ferdig så nå er den nok på vannet i løpet av kommende uke tipper jeg. Interiøret kan fikses mens båten ligger ved brygga :smiley: Fortsatt god påske!

Link to post
Share on other sites

Har bestemt meg for å sette inn et ekstra batteri. Er det sånn at det skal seriekobles til det andre med en strømbryter mellom? Og når det ene er tomt vrir jeg på bryteren og så gir ekstrabatteriet strøm? Kan jeg da kjøre med bryteren på slik at begge lades under gange?

Batteriene skal parallellkobles, ikke seriekobles (parallell = + på +, - på -) Sjekk Ingar sine tips om oppkobling. Anbefaler varianten med standard-rele. I ditt tilfelle vil et 40A Biltema-rele til 29,90 gjøre susen...

 

Instrumentpanelet m/tenning. Alt fungerer, men jeg har veldig lyst til å bytte ut dette siden det er såpass ødelagt. Listene er sprukket, rust rundt nøkkelhullet og plasten har sprukket. Går det ann å bestille et klin likt fra Sabb mon tro? Eller noen som har en link til noe lignenede?

KAn du ikke lage nytt deksel da, og bruke instrumentene?
Link to post
Share on other sites

Generelt mye skruehull både i treverk og i plasten. Er det fugemasse man må bruke her? Og male/lakke over?

Enkleste løsning, som kan bli ganske elegant: Svart plexiglass over det hele, med instrumentene etc. remontert slik at det passer med hvordan du vil ha tingene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Batteriene skal parallellkobles, ikke seriekobles (parallell = + på +, - på -) Sjekk Ingar sine tips om oppkobling. Anbefaler varianten med standard-rele. I ditt tilfelle vil et 40A Biltema-rele til 29,90 gjøre susen...

KAn du ikke lage nytt deksel da, og bruke instrumentene?

Hvis batteriene parallellkobles vil de vel gi 24v? Er det viktig at batteriene er av samme type/samme Ampere? Hva er en "rele" og hva er hensikten med å ha den på kretsen?Skal jeg lodde den på mellom negativ pol fra ekstrabatteriet til...???

 

Kjempegodt tips å lage nytt panel. Tror jeg gjør det. Bare å kjøpe en pen plate i ønskelig materiale og tykkelse og bore til. Og noen pene lister.

Link to post
Share on other sites

Seriekobling gir dobbelt spenning (24v) og samme antall AHr.

Parallellkobling gir samme spenning (12V) og dobbelt antall AHr.

Reléet gjør at start og forbruksbatteriene bare er sammenkoblet når dynamoen lader.

Slik at man unngår å tappe startbatteriet når man ligger stille.

Ok Kjempe! Akkurat det jeg var ute etter. Hvor er festepunktet i parallellkoblingen? Skal jeg feste kablene fra ekstrabatteriet der kablene fra forbruksbatteriet sitter, bare med en rele mellom kabelen fra ekstrabatteriet? Skal relen sitte på + eller - pol på ekstrabatteriet?

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke Biltema relé må dynamoen være koblet til forbruk, dette for å unngå at all ladestrøm må passere reléet. (Startbatteriet tar så godt som null ladestrøm hvis det bare brukes til å starte motoren, ikke baugprop etc..)

Så forbindes startbatteriet med forbruk via reléet. De fleste båter har vel minus felles og da må reléet sitte mellom pluss-polene. Det står tegning på den siden Obelix linket til.

Link to post
Share on other sites

A) Ca 1.5 meter av fenderlista er kappet vekk og her må settes inn ny (har nytt stykke). Hvordan fester jeg den? Skruer og lim? Eller er det mulig å lime det med silikon? Jeg er blank her.

 

B) Inne i kabinene er det et pent stoff på veggene og dette ønsker jeg å beholde. Hva slags lim bruker man for å feste dette?

 

C) Går det ann å bestille et klin likt fra Sabb mon tro? Eller noen som har en link til noe lignenede?

Hei MS Fallos! :o)

 

Først og fremst! Velkommen "ombord" i baatplassen.no

 

Har selv hatt samme båttypen som deg (nyere modell) og har hatt samme motor som deg (i en annen båt) en Sabb 2H - grom motor, forresten!! :yesnod:

 

Når det gjelder fenderlist - spørsmål A) - så er det ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt - Batdilla har skrevet en meget omfattende og lærerik rapport om akkurat dette, i tråden: Opprustning av Sjømann 22 hvor han skriver om montering av ny fenderlist f.o.m. Innlegg #27

 

Problemet ditt, når du feller inn et nytt stykke, blir å få til skjøtene til å bli pene. Her har Maritim spesielle, syrefaste skjøtehylser til dette.

 

Spørsmål B) - Her bør du bruke kontaktlim, etter at du har rengjordt underlaget godt. Noe ornt'lig "svinere" å jobbe med, men det sitter! God forberedelse før du har på lim, er viktig. Litt temperaturavhengig er det også.

 

Når det gjelder C) - Ja, du kan bestille nytt motorpanel fra Sabb, men forbered deg på et prissjokk! Hvis du bestiller, så må du spesifisere om motoren din har elektrisk gløding eller ikke. Det er nemlig forskjellige typer tenningslåser MED eller UTEN gløding.

 

Lykke til med prosjektet!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan jeg ikke bare banke på det lille stykket jeg har med fenderlist med godt med lim under? Bruke et lim som tåler saltvann og temperatur. Eller vil lista strekke seg etterhvert og så er helvete løs?

 

 

Spørsmål B) - Her bør du bruke kontaktlim, etter at du har rengjordt underlaget godt. Noe ornt'lig "svinere" å jobbe med, men det sitter! God forberedelse før du har på lim, er viktig. Litt temperaturavhengig er det også.

Ok, har kontaklim liggende så dette tar jeg i morgen

Link to post
Share on other sites

Tror nok du må til med skjøtebeslag, eventuelt smelte fenderlisten sammen. Uten dette er det ikke lange tiden før du har 4 ender som "slipper" og vil av....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg satt på ny fenderlist - uten skjøter - hele veien. Du kommer aldri til å bli fornøyd med halvgode løsninger. Regner med at de reste av fenderlist som sitter igjen på båten er ganske så stiv / morkent / sprekt, og sitter dårlig (hvorfor løsnet den biten som du mangler?).

 

Da er det bare en ting å gjøre - av med den gamle og på med ny - etter oppskrift fra Batdilla (link i mitt foriige innlegg).

 

Forresten så er det viktig at fenderlisten blir oppvarmet og smidig, påsatt, for så å kjølne ned og feste grepet på flensen.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tror nok at Walter`s forslag om ny fenderlist er det beste, men om resten av listen er ok, og du teller kroner, så kan smeltespleising være et alternativ - blir jo seende ut som hel list da. Løsne listen på den siden sprekken er, og bruk et gammelt strykejern til å smelte gummien på alle ender (to og to, da :wink: ) - Trykk godt sammen og hold stramt til gummien igjen har stivnet - pass på at hele endestykket er smeltet.

 

Etter noen dager vil du kunne strekke listen på igjen og bruk gjerne tec7 e.lign. som lim under hele listen. Bruk tapetkniv til å lage pene overganger i skjøtene.

 

Ikke perfekt, men kan være godt nok....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...