Jump to content

SankthansBÅL eller prosjekt? trenger litt hjelp her!


krabaten

Recommended Posts

Hei Godtfolk

 

Vel her er min historie, fikk i fjor en 18f klink bygget furu båt med en 8-10hk saab som hadde vært en tur på havets bunn etter en storm som forige eier sa. Båten hadde vært under ca et døgn før den blei hevet og satt på land, stod vel ca en mnd der før den kom i mine hender for 2oookr.

Siden jeg er maskinist så var motor ingen problem å få istand igjen, den går som ei klokke i dag.

Problemet er skroget, begynte med stort pågangsmot og null erfaring, (lest meg blå) :headbang:

Som sagt etter jeg hadde ordnet motor, så begynte jeg å skrape og pusse ned hele båten utvendig i fjor høst. etter jeg hadde skrapet og pusset båten fikk jeg ikke tid til å gjøre noe mer så jeg satte den inn på en gammel løe som den har stått tørt i hele vinter.

treet ser veldig bra ut lyst og fint uten noe særlig med blåved eller råte, men har noen stygge sprekker i bord.

Så her kommer mine spørsmål:

1: rett og slett hvordan går jeg videre i dag med skroget, skal jeg tette sprekker med farm100, bruke tjærebånd ????? Burde jeg smøre inn hele båten med soppdrepende for deretter å mette treverk med olje (D1, linolje eller noe annet) veit ikke hva som er brukt tidligere.

Har som sagt ikke noe erfaring med trebåt fra før som dere sikkert skjønner. Det jeg håper på er at noen vil gi meg en punkt oppskrift som følger:

1) tette sprekker 2) soppdrepende 3)mette med olje 4)bunnsmøring 5)lakking 6)sette på sjøen for trutning

 

Vel dere skjønner hva jeg mener. Eller si meg rett ut om dette håpløst og kan best brukes til å grille pølser på under sankthans. hehe

 

Ser jo på dette som tidsfordriv da jeg har hele vår og sommer fri.

 

Alle svar blir motatt med stor TAKK

Link to post
Share on other sites

For å dra igang tråden din så vil jeg iallefall anbefalle deg å søke litt på B.P.

Men for å gi deg noen råd på veien så begyn IKKE å tette sprekker nå før du har behandlet båten med som du selv sier : Soppdreper og linolje, masse linolje.

Du starter med å halvblande med terpentin og rå linolje. Masse linolje. Kansje så mye som 20 liter olje ,kansje mer.

Så skal du se att båten trutner og sprekkene trekker seg sammen så du kansje slipper å bruke Farm eller lignende i sprekkene.

Ellers er vel rekkefølgen din grei.

Du må iallefall ikke gi opp hvis båten er råtefri og fin i veden.

 

Velkommen til baatplassen foresten.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Soppdrepende midler sprøytes/pensles på fra innsiden og utsiden/eventuelt ha godt i oljen.

 

Rå linolje og balsamterpentin er flotte saker, og rimelig. Olje ned så mye du orker, og skroget suger - gjerne fra innsiden om du kommer til (og eventuell lakk/maling er pusset bort derfra...).

 

Utvendig lakker du først med lakk/white sprit 50/50 i første strøk - 70/30 i annet og 90/10 i tredje - deretter ren lakk med mattpussing imellom (husk å vaske med rødsprit mellom strøkene).

 

Finner du noen bokser av det gamle Kobberstoffet så bunnstoffer du med dette (da maks noen dager før sjøsetting) - eventuelt bruker du annet bunnstoff for trebåt.

 

Før sjøsetting (etter alle disse operasjonene), så går du over båten - store sprekker bruker jeg tykk bomullstråd satt inn med fett(margarin) og en sparkel som jeg legger inn tråden fra utsiden med. Etterfyller sprekken med mer margarin (dette er altså under vannlinje). Mindre sprekker fyller jeg med Farm (kjøpes i malerbutikker) og små sprekker (under 2 mm.) lar jeg bare være.

Rett før sjøsetting bruker jeg margarin (melange) i store menger mellom alle bordganger (presser inn og legger en god stripe i sjøtene) - selvfølgelig bare under vannlinje også her!

 

Sjøsett og ha lensepumpe klar...la ligge stille i noen dager før du strater opp motor - så vil treet få trutne før vibrasjonene rister mer løst.

 

Handle inn en sixpack eller to, engangsgrill og Gilde ostegrill med lompe og løk. Start opp -- legg fra-- og ha en flott dag/kveld på sjøen i den fine trebåten! :sailing:

 

Velkommen hit, forresten - og lykke til!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet.

 

W-945 nevner emneoversikt og søkefunksjon her. Det er mye godt trebåtstoff her :yesnod:

 

Du kan søke på f eks farm, linolje, benar osv og på de fleste får du opp noe. Mange forskjellige meninger om trebåt og god hjelp.

 

Her er linker til noe av det du kan finne om tidligere trebåt-tråder. Den første har kanskje med noen av de tingene du lurer på og den andre omhandler lusing av sprekker.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=Lusing&st=0

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...99%3fentry90899

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

WOW dette er gode råd TUSEN TAKK for rask tilbakemelding.

Fikk svar på det jeg lurte på i første omgang, men blir vel fler grå hår før jeg får sjøsatt denne perla..

Håper bare jeg slipper å ha med svømmebriller og snorkel.. :diving:

Skal få tatt noen bilder og legge inn her også

Jeg kommer til fra innsiden også siden jeg har revet ut alle benker osv.

Dette er et lære prosjekt fra min side siden jeg ikke har peiling på trebåter.

Link to post
Share on other sites

Vel det blei ei laaang natt med søking og lesing her på BP. :sleep:

Et fantastisk bra forum dette her.

Som jeg nevnte så var det noen sprekker som bekymra meg mer enn alt annet på dette prosjektet, men nå tror jeg jeg skal ha oversikt om hva jeg skal gjør i rekkefølge.

 

1:Luse dei store sprekkene 2:Pusse ferdig 3:soppdrepende 4:Mette treet med olje 5:Lakk/Olje?

 

6:bunnsmøring 7:TRUTNING :diving: 8: :drink::sailing:

 

Tror dette skal ver riktig måte å gå frem videre her med mitt prosjekt.

 

 

Takk for alle innspill :flag:

Link to post
Share on other sites

Høres dønn riktig ut! :cheers:

 

Men legg gjerne litt farm i de mindre sprekkene, og gå over skjøtene på bordgangene under vannlinjen med margarin rett før sjøsetting. Legg på slik du ville kittet et vindu.

 

Lykke til, og vi forventer bilder av sjøsettingen!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Se der, ja!

 

Det var da slettes ikke av det verste jeg har sett.

Min Furuholmen så omtrent slik ut, og under lag med maling og lakk kom det frem det fineste mahogny og teak... Etter noen hundre timer begynner det å ligne finbåten..!!

 

Stå på, og hold oss oppdatert!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fasongen på båten ligner en gammel Tresfjord, kan det stemme ?

Jeg ville være forsiktig med å putte for mye i sprekkene før enn ser hvor mye den trekker seg sammen. Tettningsmasse kan virke som en kile som utvider sprekkene mer.

Vikers forslag om å bruke margarin er veldig effektivt. Selv brukte jeg lagerfett, noe som også var effektivt. Kunne tilogmed tette lekasjer innenfra når båten lå på vannet.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Fasongen på båten ligner en gammel Tresfjord, kan det stemme ?

Hadde jeg bare vist det!!! Har ingen historikk av denne desverre.

Men er det noen som kjenner til denne båttypen så blir jeg veldig glad om dere forleller meg om den..

Det er også et lite overbygg til båten, men det ser mer hjemmelaget ut(IKKE PENT NEI), og satt på i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Jaja no har jeg begynt for alvor med mitt prosjekt her. fikk flyttet båten til et mer egnet sted og reiv ut resterende innredning,det det har vært noe slett arb fra forige eier med sikaflex i alle sprekker osv. :cryin:

Men tror dette skal gå bra, har reingjort skrog og sprekker for sika, takpapp osv...

Lusa min første "sprekk" i går :flag: og er skikkelig fornøyd med det, har 5 til som skal luses.

skal få inn noen bilder seinere .

 

Kom noen og sa at det var en tresfjord eller en eikenes båt???

 

Må ut å jobbe med båten no :sailing:

Link to post
Share on other sites

Tetting av sprekker.

Det har vært en del mindre gode forslag til tetting av sprekker her.Jeg har ikke helt klart for meg hva som menes med "lusing" men jeg forestiller meg noe med bomullsdrev.

Sprekker faktisk ikke noe problem.Det gjøres ved å sette en 6 mm fres i håndfresen.Fest en styrelist parallelt med sprekken som passer til størrelsen på fresen(bredden på plata)Still dybden på fresen slike at den ikke freser helt gjennom sprekken(bordet).Fres opp sprekken i hel lengde.Skjer til en list på 6 mm og lim den inn i sprekken.Har du ikke sirkelsag ,kan du bruke fjæra på et panelingsbord som pleier å være 6 mm.Du får "hel ved" i bordet igjen.Metoden har jeg lært av båtbygger Nils Ullset som tidligere bygget ullsetbåtene.Hans ord var"det blir godt som gull"

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Din forklaring, Gutek, er et godt eksempel på lusing! :lol:

Man freser ut og "luser" inn en list.

 

Bomullstråder bruker jeg kun som en sikkerhet i de mindre sprekker, som jeg egentlig vil tro trutner. I de minste sprekkenbe kjører jeg inn margarin (fett) ved sjøsetting for på den måten holder det tett frem til skroget er trutnet.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vel har revet ut alt i båten og tatt ut motor, samt skrapet innsiden ren for gammel masse osv, lusa alle store sprekker 6stk tilsammen. Håper med dette at skroget blir tett og bra, skal begynne å slipe ned innsiden av båten før jeg begynner å mette treet med linolje.

Skroget ser bra ut etter jeg lusa sprekkene.

Mitt spørsmål i dag er om trutning, siden jeg har revet ut alt fra båten, og må bygge den opp så og si fra bunn av. Burde jeg gjøre meg ferdig med skroget ( oljing, lakking og bunnsmøring) for deretter å sette den på sjøen for trutning før jeg bygger opp igjen innredning osv.

Eller burde jeg sette hele båten i stand på land der den står nå?

Link to post
Share on other sites

OBS! Ikke bruk kokt linolje eller Whitesprit.

Bruk "Balsamterpentin" og rå linolje.

http://www.linolje.com/meny.htm

Sprøyt på med 5 liters hagesprøyte.

Jeg skal ta dekket fra bunn av i år. Det består av eik og mahogny. Det ble tatt ifjor også, D1 og D2 (av forrige eier). Men D2'en kommer nå av i store flak der underlaget er av eik, på mahogny sitter det fint. Fungerer denne framgangsmåten til paxo for denne type treverk også, eller bør jeg bruke for eksempel benarolje eller lignende?

 

Eller sagt på en annen måte, er det noe vi gjøre for å unngå at dette blir en årlig foreteelse?

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Er dette noe å samle på???

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9751/ekko.jpg

Det er en sprekk her som fortsetter

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9751/ekko__inne.jpg

sånn ser det ut inne

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9751/plugg.jpg

pluggen

 

Er vel til ekkoloddet dette her, lurer litt på å ta det av. kan vel ikke brukes til noe samt det går en sprekk tvers igjennom treverket.

Noen forslag !!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Noen gode forslag.

Er det noe å samle på eller er det bare å ta bort???

 

Det er noen av sprekkene som jeg har luset som jeg tror er for store, redd for at jeg må skifte noen bord. Båten er skikkelig tørr.

Skal straks begynne å mette skroget med linolje, det jeg lurer på er om det er fornuftig å legge båten på vannet for trutning etter at jeg har mettet skrog med linolje. Tanken bak er at da får jeg se om lusa holder eller at jeg må skifte noen bord. Hadde vært kjekt å vite å vite det nå siden båten er helt rensket innvendig for innventar og motor.

 

Takk for innspill

Link to post
Share on other sites

Er dette noe å samle på???Er vel til ekkoloddet dette her, lurer litt på å ta det av. kan vel ikke brukes til noe samt det går en sprekk tvers igjennom treverket.

Om du ikke har det tilhørende ekkoloddet (og dette virker), ville jeg ha fjernet det! Aner du hvilken type ekkolodd det har hørt til, kunne du kanskje lagt det ut på båtplassen. Typisk situasjon å ha et eldre ekkolodd og mangle giver, så det er godt mulig den kan komme til nytte.
Link to post
Share on other sites

Om du ikke har det tilhørende ekkoloddet (og dette virker), ville jeg ha fjernet det! Aner du hvilken type ekkolodd det har hørt til,

Nei jeg har ikke det tilhørende ekkoloddet, og nei har ingen anelse om type.

Blir det et stort hull om jeg tar det bort? eller er det bare borret et lite til giver her???

 

Noen som vet!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...