Jump to content

Boracol på teakdekk?


bliss X

Recommended Posts

Jeg har alltid trodd at teak var impregnert fra naturens side. Jeg har anbefalt Boracol mot angrep av biller og pælemark i gamle trebåter som har vært bygd av nordiske tresorter.

Hvis du lurer på å bruke Boracol fordi du har grønske på teaken, så er det fordi det ikke tørker ordentlig i disse områdene. Og det er en helt annen :drink:

Link to post
Share on other sites

Hei mini

 

Jeg har i lang tid hatt et problem med sopp i teaken som jeg aldri har klart å bli kvitt. Forsøkte å pusse det vekk i fjor, men det kommer igjen, og sprer seg stadig. I år har jeg bestemt meg for å forsøke å bli av med f*** skapen en gang for alle.

Link to post
Share on other sites

Har benytett Boracol tidligere på vår Storø 34, vi la på 2 lag med produktet på hele teak dekket før vi behandlet det med teak sealer. Når Boracolen hadde tørket opp var det ikke mulig og se denne impregneringen, jeg tror at Boracol har en positiv effekt i visse sammenhenger, men om det skal påføres en flate som ikke skal etterbehandles tror jeg dette har kortvarig effekt. Ønsker du og begrense veksten av sporer bør du nok behanle dekket med en type sealer/olje.

Men gjør et forsøk i sommer, halve dekket med boracol og andre uten så ser du jo resultatet selv.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

Når jeg kjöpte båten min, var teakdekket GRÖNT :headbang: . Jeg vasket det med Owatrol dekkrens, som er oksalsyre og såpe. Deretter skrubbet jeg med grönnsåpe, og gjentok prosessen fire ganger, så behandlet jeg med Owatrol DEKK & DÖRK. Den blir IKKE glatt, når dekket er vått!!

 

Nå vasker jeg dekket med grönnsåpe för hver sesong, og behandler med Dekk & Dörk.

Har ikke hatt grönt dekk siden.

 

En stor fordel er at dekket har teakfarge og ikke grått...... :cool::cool::lol::lol:

....men det skal vel et seildekk väre, grått alså..... :nono:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Fra HRs egen manual om Boracol:

 

"Vi tror inte att det vore realistiskt att i längden försöka hålla däcket rent med bara tvätt, när Du befinner Dig i ett besvärligt område. Ett bra sätt att hålla mögel borta från utvändig teak är att behandla det en gång per år med Boracol.

Boracol är ett efterimpregneringsmedel för trä, som tar bort svamp- och mögelangrepp på trä. Effekten håller i sig minst ett år. Resultatet märks gradvis efter behandling och når full effekt efter ca två månader. Däcket skall vara så rent och torrt som möjligt före behandling. Boracolen blöts på generöst med

exempelvis svamp eller pensel. Se till att använda skyddshandskar. I övrigt läs bruksanvisningen. Låt sedan Boracolen torka in i däcket. Det kan på vissa ställen bildas kristaller av torkad Boracol. Dessa sköljs bort med vatten någon dag senare, när allt är väl intorkat.

Även slipning med fint, märk väl FINT, sandpapper medför en viss avverkning, men är i praktiken betydelselös. I varje fall är det så att en slät yta samlar mindre smuts och är lättare att tvätta än en grov yta.

 

Det värsta Du överhuvudtaget kan göra med ett teakdäck är att tvätta med en högtrycksspruta! Tro inte de ”förståsigpåare”, som vet att berätta, att deras sprutor är just så lagom att ingenting farligt kan hända. Speciellt längs medelhavskusten finns idag varv som inte tycks ha mycket mer än en trave lift

och en högtrycksspruta. Var på Din vakt!

Det näst värsta Du kan göra är att tvätta med en hård borste!"

Link to post
Share on other sites

Takk for den wave

 

"Boracol är ett efterimpregneringsmedel för trä, som tar bort svamp- och mögelangrepp på trä."

 

Det betyr vel at det ikke bare forhindrer ny vekst, men at det også fjernen dr***ten jeg har fått.

 

Har dfu noen link til den siden der du fant dette?

Link to post
Share on other sites

:discuss: Ja, jeg har snakket med flere om dette og det virker!, Men min gode mann, om du påfører det uten og forsegle så vil jo dette selvfølgelig minske effekten etter en tid. Boracol forhindrer sopp og grønskegroe både på teak og tauverk.

 

Jeg benytter Boracol, men jeg forsegler overflaten etterpå. -Furudekk. Boracol kan benyttes innvendig og utvendnig i skroget for å forhindre sopp og råte.

 

Svaret er ja det virker, men ditt dekk må nok behandles årlig om du ikke forsegler med lakk eller olje.

 

Salt og ferskvann vil vaske ut virkestoffene når du segler hard med oversjø (grønn sjø) og under

regn, vind og det som værre er.

 

Muligens vil teaksealer på toppen bidra til forlenget levetid uten at jeg kjenner teaksealer særlig godt. :crazy:

 

MVH

 

Trebåtentusiast som benytter Boracol

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Faxen skriver at han bruker Owatrol DEKK & DÖRK. Finnes dette fortsatt i handelen? Jeg har renset dekket i dag med Respect sine midler for vask og rens av dekke. (Oxalsyre) Hadde planer om å bruke Boracol, men jeg har ikke hatt "grønt" dekke enda. Derfor kunne jeg tenke meg å ivareta teakens naturilige farge med f.eks. Owatrol DEKK & DÖRK.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg leste at styrmannen på Yaghan hadde i oppgave å sette inn teakdekket med bboracol en gang i året. Ellers brukte de bare myk børste og grønnsåpe på dekket. Da hadde de alltid et lysegrått og pent teakdekk.

 

Jeg har testet golden teak cleaner og brightner i år. Synes vel at det var litt lettere å få rent dekket med cleaner - men jeg heller fortsatt til grønnsåpe en gang i året og lett zalo (diskmedel) og myk borste gjennom seksongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg demonterte innredningen i daycruiseren min og behandlet platene (teakfiner riktignok) med Boracol før jeg lakkerte på ny. Det fjernet mye av muggsoppen (svarte flekkene jeg hadde). Et par steder slipte jeg litt ekstra. Men jeg er fornøyd med virkningen i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Teakdekket på Astor er nå satt inn med Boracol.

Jeg var innom "Trebåten" på Nesset i dag som drives av en gammel båtbygger. Jeg hadde en lang og hyggelig prat med han vedr. dekket. Han spurte meg hvordan dekket mitt så ut i dag. Jeg svarte at det var nyvasket men grått og trist som teakdekk ellers. Hva med porene i dekket spurte han. Jo de var der ganske tydelige. Nytt dekk er dyrt å legge og må sikkert gjøres om noen år. Han aanbefalte meg å legge på et tynt lag olje hvert år slik at dekket holdt seg mykt og fikk til seg det den trengte av olje. Dette fordi dekket tørker ut etter hvert.

Jeg kjøpte to kanner med "Le Tonkinois" Bio Impression. . En meget tyntflytende olje, som dekket skal behandles med hvert år. Som dere sikkert vet så foretar jeg mye jobb med denne båten. Også med dekket gjennom hele sesongen. Det å olje dekket hvert år skremmer meg ikke. He3ller ikke å ta en fille over det en gang i mellom. Oljen er innkjøpt og jeg og fruen er i tenkeboksen fram til sola har tørket opp dekket før vi kan starte å olje dekket.

Her er linken til Min link


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

He3ller ikke å ta en fille over det en gang i mellom. Oljen er innkjøpt og jeg og fruen er i tenkeboksen fram til sola har tørket opp dekket før vi kan starte å olje dekket.

Mulig du vet om faren med olje og filler. Bare et lite hint siden du nevner fille og jeg har ferske erfarnger på området! :headbang:

 

Her kan du lese om min dyrkjøpte erfaring med teak-olje, filler og mangelfull rydding.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig du vet om faren med olje og filler. Bare et lite hint siden du nevner fille og jeg har ferske erfarnger på området! :headbang:

 

Her kan du lese om min dyrkjøpte erfaring med teak-olje, filler og mangelfull rydding.

Godt du beskriver dette. Filler var et ord jeg brukte. Jeg bruker disse små fargete svampene. Går rett i søpla etter bruk.

Takk for et godt råd!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...