Jump to content

Boracol på teakdekk?


bliss X

Recommended Posts

Dekket på soldekket er oljet. Brukte en eksentersliper og slipte hvert teakbord. En langsom jobb men som gir resultater. Deretter oljet jeg i alt tre lag med Le Tonkinois" Bio Impression. Tørket av overflødig olje med fille som ble dyppet i vann og kastet etter bruk.

I etterkant skal jeg bruke enda mer tid på de mest slitte områdene for å få fram teaken. Jeg brukte 80 papir på det meste. Teaken ombord er rundt 1 cm tykk. Jeg lot være å slipe ned natene da disse nå fungerer som antiskli.Dekkene heller mot sidene slik at vann renner lett av.

oljet_dekk_2.jpg

 

oljet_dekk_4.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte i tidligere innlegg så er dette rå linolje uten tilsetninger. Dette tærer IKKE på natene, noe som er viktig på sikt. Nå kan jeg gå med en fille og en flaske rå linolje å ta små "flekker" som kommer med tid og stunder. Lite jobb i stedet for å passe på at det gamle grå dekket ikke fikk flekker. Nå ligger vannperlene pent etter hverandre oppe på det oljete dekket.

Til uken kommer trinn 2.: - Trappetrinnene ned til mellomdekk samt trinnene ned til hovedekket. Om vi går løs på hoveddekket i år er enda ikke bestemt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Gammel posten, men jeg og søker langtidserfaring med dette stoffet.

Har hatt Ibiza tidligere med full teakpakke, og oljet, og holdt på med det styret. 
Nå ønsker jeg på nybåten å ha grå teak (det passer båten bra). 
Vasker som regel teak med Osmo vaskemiddel og litt klor. Men om Boracol kan gjør teaken jevn grå og fin er det jo perfekt for båten

Link to post
Share on other sites

DR_Nelson skrev 9 minutter siden:

Gammel posten, men jeg og søker langtidserfaring med dette stoffet.

Har hatt Ibiza tidligere med full teakpakke, og oljet, og holdt på med det styret. 
Nå ønsker jeg på nybåten å ha grå teak (det passer båten bra). 
Vasker som regel teak med Osmo vaskemiddel og litt klor. Men om Boracol kan gjør teaken jevn grå og fin er det jo perfekt for båten

 

Dette forstår jeg ikke skal være nødvendig. Jeg har stort teakdekk som jeg kun vasker en gang i året forsiktig med saltvann og myk børste. Det holder seg da fint og jevnt grått. Like fint nå etter 12 år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nils skrev 7 minutter siden:

Dr_nelson bur i Sandnes, NilsPils i Akershus. Talet på dagar med nednør er nok litt ulike, og med det behovet for Borakol. Utan borakol blir i alle fall teaken hos meg grønn, men eg trur ikkje eg treng smøra på kvart år. Eg bur og i Sandnes.

 

Kan hende det der med klimaet og nedbør er riktig.

Jeg har hatt tilløp til grønske et par ganger når jeg har ventet for lenge med å vaske. Men det gikk lett bort med sjøvann og børste hver gang.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har ikke grønske, siden vann og litt klor tar grønsken. Men det var heller det at teaken ikke er så lysegrå som jeg ønsker, og gjerne litt mørk.
Den er aldri blitt oljet så jeg slipper å bruke snappy og alt annet som ødelegger teaken.

 

Fant en grå liten teakplanke ut idag og smørte den inn med deak cleaner fra Respect. Må si det virket ganske bra,  Lysnet litt og tok bort litt dritt. Men igjen, den innholder litt oksalsyre, men ikke i nærheten så mye som snappy. 

Jeg prøver med det svakeste (sjøvann), så får jeg prøve boracol om det ikke virker. Vil helst unngå å vaske ut fettinnholdet i teaken:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har Boracol på dekket mitt. lysegrått og fint hele sesongen. Gjør aldri noe annet enn å få duppa baugen godt nedi i kuling og spyler av og til med ferskvann. 
 

boracol ble tatt av markedet for et par år siden pga miljøkrav. Ny boracol lansert i fjor. Merker ingen forskjell. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...