Arvid_A Startet 17.April.2006 Link til dette innlegget Startet 17.April.2006 Hei! Jeg vet ikke om det er det riktige navnet, men jeg kaller den "monteringsplate" - den plata (ca. 35cm x 43cm) som ligger på utsiden av hekken på båten, og som festeboltene til utenbordsmotoren går igjennom. På Hansvik'en min består denne plata av et slags laminat, 11-12mm tykt, med "respatex" på begge sider (ser forøvrig ut til å være samme materialet som innredningen i båten - bl.a. rattkonsoll og pentryseksjon er laget av). Kjernen i plata er nå i ferd med å gå i oppløsning, slik at den neppe gir den støtten den skal lenger, og jeg må få montert en ny. En bieffekt ved å gjøre denne jobben, er at da får jeg også sjekket opp og fornyet tettingen i boltehullene gjennom akterspeilet. Har noen av dere forslag til hvilket materiale en slik plate bør bestå av? Jeg har f.eks. fundert på om et stykke baderomspanel (laminatoverflate med kryssfinerkjerne), snudd med baksiden (brun) ut kunne gjøre nytten. Tykkelsen passer bra, og hvis man fikk lukket kantene med f.eks. epoxy eller kanskje Tec.7, så burde vel denne holde? Jeg har også vært inne på tanken om å benytte en bit av impregnert forskalingsplate av kryssfiner, men er usikker på om den fås i så tynn dimensjon. Løsningsforslag mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 17.April.2006 Link til dette innlegget Svart 17.April.2006 Finer får du i alle tykkelser, jeg laget plate med 2 x 12 mm forskallingsfiner som jeg limte sammen den holdt i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 17.April.2006 Link til dette innlegget Svart 17.April.2006 Lag ny plate i aluminium. Da slipper du å tenke på at den skal smuldre opp. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
snart Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Er det noen som vet om man noen plass kan finne mal som viser hullmønster på en slik plate? Har Honda 115. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Har nå fått laget meg ei plate i 10mm syrefast, som skal monteres mellom båt og motor. Denne veier 9kg, så er ganske "heavy". Noe også prisen var..he he. Hvor mye vekt sånn ca kan man ha her, tror Dere, før man merker det på en 20 fots båt? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 (redigert) Når det kommer vann inn selvlensingen er det for mye hvertfall. Redigert 6.Mars.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
csvirus Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Har nå fått laget meg ei plate i 10mm syrefast, som skal monteres mellom båt og motor. Denne veier 9kg, så er ganske "heavy". Noe også prisen var..he he. Hvor mye vekt sånn ca kan man ha her, tror Dere, før man merker det på en 20 fots båt? 10mm!! Steike, gamle jolla mi hadde lagt ganske lavt bak bare av den plata alene! Så lenge båten flyter er det vel aldri for mye vekt/stor nok motor Men på en 20fots båt vil jeg tro dette har minimalt og si..... Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 He he..10mm holder nok det ja. Dette er en Jeanneau Merry Fisher 625, og denne har en "utvekst" øverst på akterspeilet, som jeg må komme på utsiden av. Derfor 10mm. Gevinsten er kanskje at man får en meget god anleggsflate og oppstiving rundt motoren. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Har nå fått laget meg ei plate i 10mm syrefast, som skal monteres mellom båt og motor. Denne veier 9kg, så er ganske "heavy". Noe også prisen var..he he. Hvor mye vekt sånn ca kan man ha her, tror Dere, før man merker det på en 20 fots båt? -Denne bør du absolutt ikke benytte, den kommer til å få braketten på motoren din til å smuldre opp før du aner..... Braketten av aluminium kommer til å fungere som anode for plata.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Er det noen som vet om man noen plass kan finne mal som viser hullmønster på en slik plate? Har Honda 115. Her: https://www.yamaha-motor.com.au/pdf/marine/...AMRigging_2.pdf -Gå til 60hk og opp, så har du standard bolthull med målangivelse for alle motorer med PTT... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 -Det går også an å bestille en tilmålt plastplate hos firma Astrup AS - det koster mindre enn syrefast, og lever evig... Fåes i forskjellige kvaliteter og tykkelser - til og med hvit.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 He he..10mm holder nok det ja. Dette er en Jeanneau Merry Fisher 625, og denne har en "utvekst" øverst på akterspeilet, som jeg må komme på utsiden av. Derfor 10mm. Gevinsten er kanskje at man får en meget god anleggsflate og oppstiving rundt motoren. Hei, du nevner at båten har en "utvekst" øverst på akterspeilet.? Du nevner at du må ha en 10 mm plate for å bygge deg ut , hvis jeg forstår deg rett. Båten er såvidt jeg skjønner, godkjent for minst 115 hk, så det burde ikke være noe problem med soliditeten av akterspeilet. Kunne vært interessant å se et bilde av denne "utveksten". Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 (redigert) Slik ser "utveksten" ut. Det er ikke vi som har montert motoren, den er levert slik! Det normale er vel å bruke en finerplate, men har ikke lyst til det. Tenkte plast og aluminium, men endte med å få laget en i syrefast. Men den var ganske tung.. Redigert 6.Mars.2008 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Er det virkelig mulig .... har forhandler montert den slik som det der? Ikke er det sikaflex/silikon eller. Kjørt lenge sånn da? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Sinus_nor Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 (redigert) Bruk forskalingsfiner, holder mange år, og snu boltene så mutterne er inne i båten. Mindre kjangs for tyveri. Husk sika/tech7. Redigert 6.Mars.2008 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Slik ser "utveksten" ut. Det er ikke vi som har montert motoren, den er levert slik! Det normale er vel å bruke en finerplate, men har ikke lyst til det. Tenkte plast og aluminium, men endte med å få laget en i syrefast. Men den var ganske tung.. Ja, jeg ser bildet ditt. Er båt og motor levert slik fra forhandler eller har du kjøpt den brukt? Hvis du senker motoren ett hull ser det ut til at den går klar av kanten øverst på akterspeilet. Jeg kjenner ikke båttypen , men med den overhengende kanten øverst ,burde det vel vært montert en plate på akterspeilet fra produsent/leverandør. Boltmuttere blir også montert innvendig fra seriøse leverandører. Anbefaler deg å ta kontakt med selger for å sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Synes det virka som slett jobb fra produsent og også forhandler, for det første mangler det jo sika på de øverste hullet hvertfall, håper virkerlig det på det nederste? Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 (redigert) Båten er kjøpt slik, ny fra forhandler. Så det faktisk ikke med en gang.. har kjørt 20 timer. Finer er sikkert greit, men hvorfor ikke montere det slik at man slipper å bytte ut? Derfor syrefast. Har plata, er bare å få montert den igjen. Det er sika i det nederste hullet, øverst ser det dårlig ut. Forhandler burde selvsagt ordnet dette, men velger å ordne det selv. Da vet jeg iallfall hvordan det er gjort. Er strålende fornøyd med båten som sådan! Redigert 6.Mars.2008 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Båten er kjøpt slik, ny fra forhandler. Så det faktisk ikke med en gang.. har kjørt 20 timer. Finer er sikkert greit, men hvorfor ikke montere det slik at man slipper å bytte ut? Derfor syrefast. Har plata, er bare å få montert den igjen. Det er sika i det nederste hullet, øverst ser det dårlig ut. Her bør du klage til forhandleren. Forlang å få dette fagmessig utført. Det er ikke meningen at du skal ha ekstraomkostninger for å få dette korrekt montert. Om du har kjørt 20 timer spiller ingen rolle. Anbefaler plast eller finerplate. La forhandleren betale for innkjøpt syrefast plate. Når du sier at den er kjøpt ny fra forhandler, kan man bli lettere sjokkert over dårlig utført arbeide. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Kunne kanskje skjønt det hvis den hadde vært satt helt nedpå, da den sannsynligvis hadde gått inn under hakket, men da kunne man igjen klaget på for lav montering Mener at dette egentlig burde vært en sak mellom produsent og forhandler Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Hva jeg har rett på er jeg fullt klar over, men jeg vil ha det ordentlig utført, og derfor gjør jeg det selv. Men selvfølgelig er det feil.. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 (redigert) Hvis du med produsent mener montør, er dette og forhandler samme firma. For øvrig er jeg helt enige med Dere alle i arbeidet som er utført. Redigert 6.Mars.2008 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Hva jeg har rett på er jeg fullt klar over, men jeg vil ha det ordentlig utført, og derfor gjør jeg det selv. Ja, selvgjort er som regel velgjort. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 He he, ganske flåsete sagt av meg.. men i dette tilfellet, kan det jo vanskelig bli verre. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Da ble det slik istedet. 10mm syrefast plate. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.