Hanto Startet 17.April.2006 Del på Facebook Startet 17.April.2006 Hei! Jeg ser på Maritimstart at man skal blande bla silisiumoksyd i gelcoaten ved gelcoatrep, men hva er silisiumoksyd?? og hva gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Halvorsn Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Regner med at Silisiumoksid (SiO2) er det kjemiske navnet på "Silisiumpulver". Jeg har selv brukt dette på gelgoat reperasjoner. Det er nok det som er på "syltetøyglasset" på bildet på maritimstart. Jeg kjøpte det til en lokal båtbygger Sitér dette innlegget Pusser opp Skibsplast 15 HT Link to post
Hanto Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 Regner med at Silisiumoksid (SiO2) er det kjemiske navnet på "Silisiumpulver". Jeg har selv brukt dette på gelgoat reperasjoner. Det er nok det som er på "syltetøyglasset" på bildet på maritimstart. Jeg kjøpte det til en lokal båtbygger Hva er dets oppgave i gelcoaten? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Silisium(di)oksid er vel rett og slett sand (dvs. kvarts). Kjempe-forretningside å fylle det på glass og selge det... Har ikke peiling på hvorfor det skal blandes inn ved gelcoat-rep, men det blir vel som en slags armering/tilslag? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Hvis man tar og blader sand inn i vanlig sparkel, får man sandsparkel. Hvis man blander vanlig sand inn i gelcoat, får man da sandgelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Silisiumpulveret brukes i betong for å øke hardheten, men jeg vet ikke hva det gjør med gelcoat. Blander du sand i coat får du antakelig noe søl, men hvis du blander sand i epoxy så får du en ekstremt slitesterk sparkel som tåler rimelig greit at du spinner med kjettinger på den. Med rette type epoxy kan blandingen limes rett på asfalt.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Arne Lian Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 (redigert) Det er ikke siliciumpulver som blir brukt i betong, men Silica- altså støv som er biproduktet fra produksjon av siliciummetall. Silica støvet er så finkornet at en kan blåse det igjennom ett sigarettfilter. Pulver eller støv innblandet i gelcoat kan jeg ikke skjønne skal ha annen effekt enn å få en tykkere konsistens på massen for lettere å kunne sparkle på vertikale flater. Styrkemessig mener jeg all innblanding i gelcoat svekker denne. Blander man derimot inn siliciumcarbid i gelcoaten blir resultatet ei kanskje ei plastbsert slipe og kappskive....... Redigert 18.April.2006 av Arne Lian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Såkalt silika sement brukes når man trenger en gasstett sement blanding. Altså vil silika kunne gjøre gelcoaten supertett. Vanlig gelcoat er hverken vann- eller gasstett. Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Her snakker vi om silica - som er et siliciumdioksydpulver. Det benyttes som fyllmiddel ved støpearbeider med epoxy. Har du brukt f.eks. West-System og ønsker å sette farge på støpen, eller gjøre epoxyblandingen mer tyktflytende er det dette produktet du benytter. Veier nesten ingen ting og kan blandes med epoxy i opptil 70 volum% Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Blander man derimot inn siliciumcarbid i gelcoaten blir resultatet ei kanskje ei plastbsert slipe og kappskive....... Nemlig, og så ruster det... Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 (redigert) Vanlig gelcoat er hverken vann- eller gasstett. Hvis gelcoaten ikke er vanntett, har den bare en beskyttelsesfunksjon over glassfiberen? Det betyr igjen at alle nye båter er lakkert for å få et vanntett skikt? Hva med gamle båter hvor lakken er i beste fall slitt, lever de videre på lånt tid i ved at de blir tatt opp hver høst og dermed tørker opp? Hvis båten ble liggende i vannet over tid, ville glassfiberen etterhvert bli "fylt" med vann? Redigert 19.April.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sofaseileren Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Hvis gelcoaten ikke er vanntett, har den bare en beskyttelsesfunksjon over glassfiberen? Det betyr igjen at alle nye båter er lakkert for å få et vanntett skikt? Hva med gamle båter hvor lakken er i beste fall slitt, lever de videre på lånt tid i ved at de blir tatt opp hver høst og dermed tørker opp? Hvis båten ble liggende i vannet over tid, ville glassfiberen etterhvert bli "fylt" med vann? Vanlige plastbåter trekker vann. Dette gjelder også nye. Alt er relativt, men man snakker om det ikke er uvanlig at eldre båter har økt vekten ganske merkbart pga. endret fuktighet i skroget. Dette er årsaken til at flere og flere behandler båter under vannlinjen med 2 komponentprimere. Egentlig absurd at dette ikke er standard ved levering av alle nye båter som er beregnet på å ligge i vann. Over vannlinjen er neppe dette noe problem, det gjelder de områdene som er utsatt for vann over lenger tid. Båter med mye vann i skroget kan risikere frostsprengning om skroget ikke rekker å tørke tilstrekkelig ut før frosten kommer, og vil være utsatt for osmose. Osmose / plastpest er en kjemisk reaksjon som oppstår når skroget har trukket vann og vannet trenger inn i små hulrom (blemmer) i laminatet. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Silisiumpulveret brukes i betong for å øke hardheten, men jeg vet ikke hva det gjør med gelcoat. Blander du sand i coat får du antakelig noe søl, men hvis du blander sand i epoxy så får du en ekstremt slitesterk sparkel som tåler rimelig greit at du spinner med kjettinger på den. Med rette type epoxy kan blandingen limes rett på asfalt.. Mons Her snakker vi om silica - som er et siliciumdioksydpulver. Det benyttes som fyllmiddel ved støpearbeider med epoxy. Har du brukt f.eks. West-System og ønsker å sette farge på støpen, eller gjøre epoxyblandingen mer tyktflytende er det dette produktet du benytter. Veier nesten ingen ting og kan blandes med epoxy i opptil 70 volum% Litt usikker her: er dette et fyllstoff som både er lett og svært hardt? Jeg har forstått det slik at harde fyllstoff er tunge, og dermed tyngre å slipe, mens lette fyllstoff, er lett bearbeide, men ikke så sterke. Tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Hvis vi holder oss til West Systems har de 5 forskjellige typer fyllstoff med varierende egenskaper alt etter bruk: F.eks er et fyllstoff som gir stor stryrke tungt å pusse og motsatt, mindre styrke = lettere å pusse. F.eks består fyllstoff av siste kategori av microkuler som må forsegles med epoxy etter sliping. Oslo Trebåtbyggeri på Slemmestad har alt av bruksanvisninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.