Jump to content

silisiumoksyd?


Hanto

Recommended Posts

Regner med at Silisiumoksid (SiO2) er det kjemiske navnet på "Silisiumpulver". Jeg har selv brukt dette på gelgoat reperasjoner. Det er nok det som er på "syltetøyglasset" på bildet på maritimstart.

Jeg kjøpte det til en lokal båtbygger

Hva er dets oppgave i gelcoaten?
Link to post
Share on other sites

Silisiumpulveret brukes i betong for å øke hardheten, men jeg vet ikke hva det gjør med gelcoat.

Blander du sand i coat får du antakelig noe søl, men hvis du blander sand i epoxy så får du en ekstremt slitesterk sparkel som tåler rimelig greit at du spinner med kjettinger på den.

Med rette type epoxy kan blandingen limes rett på asfalt..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Det er ikke siliciumpulver som blir brukt i betong, men Silica- altså støv som er biproduktet fra produksjon av siliciummetall. Silica støvet er så finkornet at en kan blåse det igjennom ett sigarettfilter.

Pulver eller støv innblandet i gelcoat kan jeg ikke skjønne skal ha annen effekt enn å få en tykkere konsistens på massen for lettere å kunne sparkle på vertikale flater. Styrkemessig mener jeg all innblanding i gelcoat svekker denne.

Blander man derimot inn siliciumcarbid i gelcoaten blir resultatet ei kanskje ei plastbsert slipe og kappskive.......

Redigert av Arne Lian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her snakker vi om silica - som er et siliciumdioksydpulver. Det benyttes som fyllmiddel ved støpearbeider med epoxy. Har du brukt f.eks. West-System og ønsker å sette farge på støpen, eller gjøre epoxyblandingen mer tyktflytende er det dette produktet du benytter. Veier nesten ingen ting og kan blandes med epoxy i opptil 70 volum%

Link to post
Share on other sites

Vanlig gelcoat er hverken vann- eller gasstett.

Hvis gelcoaten ikke er vanntett, har den bare en beskyttelsesfunksjon over glassfiberen?

 

Det betyr igjen at alle nye båter er lakkert for å få et vanntett skikt?

 

Hva med gamle båter hvor lakken er i beste fall slitt, lever de videre på lånt tid i ved at de blir tatt opp hver høst og dermed tørker opp?

 

Hvis båten ble liggende i vannet over tid, ville glassfiberen etterhvert bli "fylt" med vann?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hvis gelcoaten ikke er vanntett, har den bare en beskyttelsesfunksjon over glassfiberen?

Det betyr igjen at alle nye båter er lakkert for å få et vanntett skikt?

Hva med gamle båter hvor lakken er i beste fall slitt, lever de videre på lånt tid i ved at de blir tatt opp hver høst og dermed tørker opp?

Hvis båten ble liggende i vannet over tid, ville glassfiberen etterhvert bli "fylt" med vann?

Vanlige plastbåter trekker vann. Dette gjelder også nye. Alt er relativt, men man snakker om det ikke er uvanlig at eldre båter har økt vekten ganske merkbart pga. endret fuktighet i skroget. Dette er årsaken til at flere og flere behandler båter under vannlinjen med 2 komponentprimere. Egentlig absurd at dette ikke er standard ved levering av alle nye båter som er beregnet på å ligge i vann. Over vannlinjen er neppe dette noe problem, det gjelder de områdene som er utsatt for vann over lenger tid.

Båter med mye vann i skroget kan risikere frostsprengning om skroget ikke rekker å tørke tilstrekkelig ut før frosten kommer, og vil være utsatt for osmose. Osmose / plastpest er en kjemisk reaksjon som oppstår når skroget har trukket vann og vannet trenger inn i små hulrom (blemmer) i laminatet.

Link to post
Share on other sites

Silisiumpulveret brukes i betong for å øke hardheten, men jeg vet ikke hva det gjør med gelcoat.

Blander du sand i coat får du antakelig noe søl, men hvis du blander sand i epoxy så får du en ekstremt slitesterk sparkel som tåler rimelig greit at du spinner med kjettinger på den.

Med rette type epoxy kan blandingen limes rett på asfalt..

Mons

Her snakker vi om silica - som er et siliciumdioksydpulver. Det benyttes som fyllmiddel ved støpearbeider med epoxy. Har du brukt f.eks. West-System og ønsker å sette farge på støpen, eller gjøre epoxyblandingen mer tyktflytende er det dette produktet du benytter. Veier nesten ingen ting og kan blandes med epoxy i opptil 70 volum%

Litt usikker her: er dette et fyllstoff som både er lett og svært hardt? Jeg har forstått det slik at harde fyllstoff er tunge, og dermed tyngre å slipe, mens lette fyllstoff, er lett bearbeide, men ikke så sterke. Tar jeg feil?
Link to post
Share on other sites

Hvis vi holder oss til West Systems har de 5 forskjellige typer fyllstoff med varierende egenskaper alt etter bruk: F.eks er et fyllstoff som gir stor stryrke tungt å pusse og motsatt, mindre styrke = lettere å pusse. F.eks består fyllstoff av siste kategori av microkuler som må forsegles med epoxy etter sliping. Oslo Trebåtbyggeri på Slemmestad har alt av bruksanvisninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...