Jump to content

Handleliste rørdeler gjennomføringer, ønsker tips

M/S Bastard

Recommended Posts

Har kikket i noen tråder men for meg blir det litt uoversiktlig.

Trenger noen råd og tips. Tråden kan slettes om ønskelig når jeg er ferdig med den.

Ønsker ikke diskusjoner om forskjellige kvaliteter.

Skal til og handle inn noen rørdeler, gjenommføringer etc.

Så nå har jeg vært i båten og på motor og målt litt.

Først vilket matriale skal jeg velge på gjennomføringer og ventiler?

Messing eller syrefast?

Vilken type ventil er best/anbefales?

Kule eller sluse?

Er denne ok til septik for og velge om det skal pumpes i sjø eller tank?

Bilde

Skal huske på doble syrefaste slangeklemmer på alle stusser.

Er det noe jeg har glemt?

Hei Bastard30000

Jeg har selv benyttet meg av bare messing gjennomføringer i min båt. Har kuleventil på alle gjennomføringene, da jeg syntes disse er mye enklere å ha med å gjøre.

Ventilen du viser til septiken er noe av det samme jeg har benyttet i min egen båt og mange med meg. Det du må tenke på er om den er "godkjent" for septik. Kan lett skape lukt. Forespør din lokale forhandler om dette.

Husk: riktige slanger og kraftige klemmer på septikslangene :nono: :smash:

Jeg har også bare messing. Bytter ut noe ifm med sjøvannsinntak til motor nå da jeg skal omplassere filter. Skulle jeg ha byttet alt inkl gjennomføringer så tror jeg at jeg ville valgt syrefast.

Vær litt obs på at det selges en del støpte slangetilkoblinger i båtutstyrsforetninger som ligger i 1 1/4" Hyllen, men som er til 30 mm slange. Fikk et par slike nylig. Normalt er 1 1/4" til 32 mm og 30 mm passer dårlig til 32 mm slange.

Redigert av OLPI (see edit history)

Tror jeg dropper den 3 veis ventilen foreløbig,

Det gjør du lurt i. Selve ventilen er ikke mer enn en plate, som snur strømmen fra det ene til det andre utløpet. Det er neppe godt nok for septik. :nono:

Whale diverter valve er et bedre alternativ. En slik en skal installeres i Hangarskibets aktre regioner så snart jeg får tid. :rolleyes: Denne er meget grei å montere, tar liten plass, og bare håndtaket blir stikkende utenfor skapet ved siden av tronen.

Jabsco lager en betydelig større men antakelig også bedre type. På denne kan inn/utløpene roteres og konstruksjonen er meget robust. (Fant ikke norske linker, leita meg ihjel på watski og maritim ... ). Skal du ha denne montert i skap med gjennomgående håndtak/velger, må du ha et forlengerstykke til håndtakets aksling.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det gjør du lurt i. Selve ventilen er ikke mer enn en plate, som snur strømmen fra det ene til det andre utløpet. Det er neppe godt nok for septik. :nono:

Whale diverter valve er et bedre alternativ. En slik en skal installeres i Hangarskibets aktre regioner så snart jeg får tid. :rolleyes: Denne er meget grei å montere, tar liten plass, og bare håndtaket blir stikkende utenfor skapet ved siden av tronen.

Enig i at dette er et bedre alternativ. Har denne selv og dette fungerer utmerket.

Fant en gammel gjennomføring i garasjen, og den har et gjengeparti på 50mm. Messing kuleventiler og gjennomføringer burde være helt kurant. Det har i alle fall jeg hatt på begge mine båter.

50mm bør holde, håper jeg da. Skal jo skru på ventil også men det holder vel med og skru innpå 20mm, hvis ikke får jeg forsenke litt i planken så får jeg 10mm ekstra.

Alt er bestilt nå, håper jeg ikke har glemt noe. Deler for drøye 1500.-

Da mangler bare slanger.

Jo, glemte luftinga :blush: men de gjennomføringene kan kjøpes hos den lokale pusheren.

Hvor bør lufting til septik monteres/komme ut?

Tra-mar har den ventilen Worse men jeg dropper den foreløbig, er litt kostbarden syns jeg

Enig i det, 799,- kostet den hos Marine Senteret i Sandviken i Bergen. :cryin: Men det var verre med slangene; opp til over 300,- per meter og det går jo noen meter på to tanker. :cryin: Det skal koste å ta seg av dritten, ja.

Luftingen kan du sette der du har plass, men det er sikkert et poeng å ha den litt vekk fra uteplassen i båten. Det må jo påregnes at det kommer en del odeur når tanken fylles :crazy: Men samtidig bør jo lufteslangen være så kort som mulig og helst ligge horisontalt og i alle fall med konstant fall utenfra og inn.

Har du forresten lest Headmistress Peggy Hall sin artikkel om septik-anlegg? Trodde jeg hadde en link ett eller annet sted men finner den ikke i farten.

Jo, nå fant jeg den, jeg har den som pdf-fil. Kan maile den hvis du vil ha den, send en IM i så fall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei.

Har du forresten lest Headmistress Peggy Hall sin artikkel om septik-anlegg?

Peggy Hall sin side om dassen (dassens bibel) og hennes artikkel om rensing av vanntank og slanger, finner du på min hjemmeside http://trudelutt.com under linker. Direktelinkene er:

Dassens bibel

Drikkevann

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den har jeg sett worse, det liggen en link i dokument arkivet under "Båtdassens ABC"

Skal finne et fornuftig sted for luftingen.

Mens jeg husker det, er det nødvendig med den svanehalsen (antihevert) på toileten når denne står i eller rett over vannlinja. Mener bunn på potta mi er over vannlinja. Eller er det bare og huske på og stenge ventilen under gange.?

Hei.

At farlige bakterier skulle finne på å sveve fra septiktanken, opp slangen for friskluftinntak, ut i friluft, videre inn lufteslangen for vanntanken, ned i vanntanken og derfra via slanger og kraner oppi et glass vann, synes jeg det må være en mikroskopisk mulighet for! Dårlig hygiene i forbindelse med håndvasking etter toalettbesøk skulle vel heller være noe å tenke på? Og hva med de som ikke slipper brukt dasspapir i toalettskålen, men styrer med å putte det i en egen plastpose og oppbevarer det der varme sommerdager til de kommer til egnet sted for å kvitte seg med det?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men gjengetape burde jeg kanskje hatt, hvor mange omganger med gjenge tape bruker man?

Man bruker ikke gjengetape, man bruker stry og Permatex! Det gjør i alle fall jeg.. Veldig tilfeldig om det blir tett eller ikke med gjengetape, og heller ingen justeringsmuligheter (for å få ventilratt der man vil ha dem for eksempel). Gjengetape er vel egentlig beregnet til betydelig mindre gjenger enn rørgjenger. Ellers så har Loctite flere greie flytende rørtetninger, som fyller gjengene og gjør det garantert helt tett. Men det koster litt...

Har også hørt de som bruker Sikaflex på gjengene, tetter visstnok det også. Men det er sikkert ikke lett å demontere igjen senere da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...