jospette Startet 21.April.2006 Del på Facebook Startet 21.April.2006 Jeg har en Skibsplast 555 HT med Suzuki 115 4-takter. Når jeg går for full gass spruter det sjø opp bak og gjør passasjerene i aktersofaen våte Dette gjelder kun ved full gass, hvis jeg slår av litt roer dette seg. Hvis jeg tilter opp motoren blir det litt bedre, men da begynner båten å gallopere. Hvis jeg har personer foran i båten er dette problemet mindre. Kan dette tyde på at motoren er for lavt montert? Noen andre med lignende erfaringer? JP Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Jeg hadde en Skibsplast 655 med samme motor som du har (Suzuki DF 115), og der opplevde jeg at det ved full fart sprutet litt vann opp og la seg som dråper på aktersofaen. Ikke så mye, men nok til at det irriterte. Båtforhandleren mente dette skyldtes at motoren originalt var for lavt montert på hekken. Så ble motoren hevet et hakk opp på braketten, og da forsvant problemet fra min båt. Om sjøsprøyten på din båt skyldes det samme er ikke godt å si, men det er kanskje en ide å heve motoren, så ser du om det hjelper også i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Det kan stemme. Har samme problem på en båt der motoren står for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
HC74 Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Hor høyt skal egentlig motoren være montert på 655? Det går vel an å måle, feks høyden fra senter på propell til underkant av kjøl. Noen som har et tall her? Er jo greit å måle nå som båten står på land. (Jeg har 655 med Suzuki DF90.) mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 (redigert) Vel, grunnprinsippet er at kavitasjonsplaten som står over propellen, skal flukte med underkant av båten. Så når du planer, skal denne sees i vannskorpa.. Mål fra topp av akterspeil til det nederste punktet på bunnen. Kort=38cm Lang=52cm Det er alt for mange som har for lang stamme på båtene sine, og derav sjøsprut, og tap av effekt... Høydejusteringen optimaliserer effekten på lik linje med riktig propell.. Viking. Redigert 19.November.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
chagall Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 (redigert) Det er alt for mange som har for lang stamme på båtene sine, og derav sjøsprut, og tap av effekt... Høydejusteringen optimaliserer effekten på lik linje med riktig propell.. Viking. Sier meg enig med `Viking`, når det gjelder høydejustering av "påhengs". Dette er etter min mening mer viktig, enn å treffe den optimale dia.x stigning på propellen. På min nåværende båt og motor kjørte jeg første sesongen med en motor som var montert for lavt på akterspeilet. Dette resulterte i mye vannsprut og turtalltap. Kontaktet forhandler (selger) og spurte om ikke kav. plata skulle flukte med forlengelsen av båtens bunn? Fikk til svar at De alltid monterte motor i laveste posisjon, for dette måtte justeres etterhvert?? Ble meget overrasket over dette svaret, da jeg tok det for gitt at kav. plata ble montert korrekt i forhold til bunn. Hvis alle forhandlere følger denne praksisen, tror jeg mange kjører med for lavt montert motor. Redigert 19.November.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 (redigert) Kontaktet forhandler (selger) og spurte om ikke kav. plata skulle flukte med forlengelsen av båtens bunn?Fikk til svar at De alltid monterte motor i laveste posisjon, for dette måtte justeres etterhvert?? Meget merkelig utsagn, det er jo som å selge en bruktbil uten å ha sjekket den, og begrunne det med; "den skal vel på service neste år??" Stiller meg meget uforstående til uttalelsen til forhandleren din.. Hvem/hvor var det du kjøpte båten? Redigert 19.November.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
chagall Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Stiller meg meget urorstående til uttalelsen til forhandleren din.. Hvem/hvor var det du kjøpte båten? Syntes ikke det er riktig å "henge" ut forhandleren her på BP, da jeg fortsatt har et forhold til denne. Uttalelsen jeg refererte til , ligger 2 år tilbake i tid, så muligens har De forandret praksis.? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Får håpe det. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Viking. Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Hor høyt skal egentlig motoren være montert på 655? Det går vel an å måle, feks høyden fra senter på propell til underkant av kjøl. Noen som har et tall her? Er jo greit å måle nå som båten står på land. (Jeg har 655 med Suzuki DF90.) mvh HC Hei igjen. Har du kontrollmålt eller justert høyde på motoren? Er den tatt opp for sesongen, eller skal den testes med en nyjustert høyde iår? Artig å høre om høydejusteringen forbedrer problemet ditt. V. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
csvirus Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Meget merkelig utsagn, det er jo som å selge en bruktbil uten å ha sjekket den, og begrunne det med; "den skal vel på service neste år??" Stiller meg meget uforstående til uttalelsen til forhandleren din.. Hvem/hvor var det du kjøpte båten? Der jeg jobbet før, på xxxxx, var det vanlig praksis og montere motoren så den stod i helt laveste posisjon.... Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 21.November.2007 Del på Facebook Svart 21.November.2007 Motoren bør ikke monteres for høyt heller. Mister da mye grep i sving + du får ikke trimmet ut ordentlig = lavere hastighet. Kavitasjonsplata bør være noen centimeter lavere enn bunnen på båten. Det er min erfaring i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.November.2007 Del på Facebook Svart 21.November.2007 Det er nok avhengig av hva slags propell du bruker. Enkelte propeller mister ikke grepet på samme måte selv om du hever motoren. Jeg har en Dalla Pieta 16' (offshore racerbåt) og har av han som støper dem blitt anbefalt å heve motoren slik at propellakselen ligger 2,5cm under bunnen på båten, og å sette på en Ballistic propell, som tåler godt å kavitere. Dette for å få maks fart. Skal man heve motoren så høyt må man montere nosecone eller waterpickup for å sikre kjølingen, men mitt poeng er at man kan løfte motoren ganske høyt uten at propellen mister grepet, bare man har riktig propell(egenskaper) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
VortexSurfer Svart 21.November.2007 Del på Facebook Svart 21.November.2007 Nei dette løses lettest ved å montere motoren på en skikkelig Lift/jackplate , da kan du justere motoren etter behov Sitér dette innlegget Link to post
HC74 Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 Hei igjen. Har du kontrollmålt eller justert høyde på motoren? Er den tatt opp for sesongen, eller skal den testes med en nyjustert høyde iår? Båten er tatt opp for sesongen, og står hjemme på tunet... men jeg er i Singapore, så jeg har ikke fått kontrollmålt ennå. Jeg får se på dette om en ukes tid når jeg kommer hjem :) Jeg har bare lagt merke til at det alltid blir sjøsprøyt på 'sofaen' bak i båten under kjøring i god hastighet, og når jeg leste om dette met høyde på motorinstallasjonen tenkte jeg at kanskje nettop dette er årsaken. -og, når jeg er her hvor det er varmt må jeg si jeg savner båten litt akkurat nå ja ;) mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 Singapore ja... ja ja da kan jeg jo fortelle at i oslofjorden akkurat nå, er det regn, surt, kaldt og tåke. Kos deg! Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
HC74 Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 Vel, nå har jeg fått sett på motoren min, og den er vel montert i tredje hull eller noe slikt. Antikaviteringsplata ligger akkurat såvidt det er under kjølen på båten, så dette må vel kunne antas å være riktig det da? -eller blir det for lavt. (skal se om jeg kan få lagt ut et bilde) mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 Vel, nå har jeg fått sett på motoren min, og den er vel montert i tredje hull eller noe slikt. Antikaviteringsplata ligger akkurat såvidt det er under kjølen på båten, så dette må vel kunne antas å være riktig det da? -eller blir det for lavt.(skal se om jeg kan få lagt ut et bilde) mvh HC Hei, du sier motoren er montert i tredje hull (eller noe slkt) og" plata" ligger fortsatt såvidt under kjølen? Tror nok du kan heise den 1 hull til, da det er ca: 2 cm mellom hvert hull. Regner med at du har vanlig 20" (51 cm) akterspeilhøyde. Sjekk for sikkerhets skyld at du ikke har XL (ekstra lang) stamme på motoren, som har 25" (63 cm). Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 Hei, du sier motoren er montert i tredje hull (eller noe slkt) og" plata" ligger fortsatt såvidt under kjølen? Tror nok du kan heise den 1 hull til, da det er ca: 2 cm mellom hvert hull. Regner med at du har vanlig 20" (51 cm) akterspeilhøyde. Sjekk for sikkerhets skyld at du ikke har XL (ekstra lang) stamme på motoren, som har 25" (63 cm). Enig med Chagall. Men det er under forutsetningen at du er sikker på at du har "godt feste" med propellen under sving i planende kjøring. Mister du ikke vesentlig effekt under sving i plan, bør du heve den et hakk for å se om det bedrer problemet ditt. Kan også hende at du får økt effekt da også. Klokk helst noen tider før du justerer høyden. Da er du sikrere på om det blir noen effektendring. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
HC74 Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Nå har jeg fått tatt et bilde. Som man kan se flukter kjølen og plata ganske godt. Det blir vel noe mer avstand når motoren tiltes helt den i 'normal' stilling (nå er det tiltet littegranne opp). Angående at den slipper i sving ved planing, så gjør den det dersom jeg tar krappe svinger. Ved vanlig kjøring merker jeg dog aldri noe til dette. mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Hei, så bildet ditt. For å få dette helt korrekt, bør du tilte ned til loddrett stilling slik at kavitasjonsplata ligger vannrett. Legg en bordbit på "plata"og mål avstanden opp til nedre punkt på skroget. Tipper du vil få 1-2 cm under.? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.