Jump to content

Yamarin vs Galia og 2takt vs 4takt.....


Gizmo

Recommended Posts

Hei på dokker alle sammen..

Jeg er på leting etter "ny" båt og motor (påhengs..)

Det er jaggu ikke enkelt å orientere seg i jungelen av brukt som tilbys for salg.

Jeg er på jakt etter en båt på 19 - 22 fot, daycruiser eller skjærgårdsjeep - med påhengs.

Når det gjelder båten, så hadde det vært fint om den også har en liten kabin som muliggjør enkel overnatting for et par stykker. Båten skal brukes til tur og fiske.

Har festet meg ved en Yamarin 650 fra 1997, Galia 630 WA og Flipper 650 CC - ny eller brukt...

 

Har dere noen erfaringer med disse båttypene, innspill eller tanker.....

 

Så til motor: Kjøper man brukt båt er jo valgmulighetene straks begrensede. Og en topp båt kan fort være uaktuell å kjøpe pga montert motor. (undermotorisert eller "feil type")

Å kjøpe brukt båt/motor, for så å ta av motor - selge denne og kjøpe ny, er dårlig økonomi.

Skulle det bli ny motor havner jeg nok på 4takter - men det prates jo entusiastisk om direkteinnsprøytet 2takts for tiden.... Så kanskje.. men hvilken. :headbang:

Jeg trenger litt "brainstorming" rundt disse "problemstillingene" - og setter stor pris på inspill, både objetive og de mer subjektive.. :lol:

Mvh Gizmo

Redigert av Gizmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yamarin 650 som du nevner, har jeg hatt en gang. Det er en såkalt midtkabinbåt, mens de andre du nevner er vel mer tradisjonelle daycruisere? Her er en tråd der midtkabinbåter diskuteres, der finner du litt om Yamarin 650, bl.a.

 

Ser forresten akkurat en brukt Yamarin 650 til salgs nå, på denne linken.

Lykke til med båtkjøpet uansett hva det blir! :flag:

Link to post
Share on other sites

Takker hjerligst for tilbakemelding. Nyttig informasjon på linken du la med. Merket meg poenget ditt ang størrelsen på uteplassene... Viktig poeng for meg, som vil ha god plass rundt meg, når jeg er ute og fisker. Merket meg også den annonsen..

Ønsker framdeles tilbakemeldinger, spesiellt fra de som har ærfaringer ift Galeon/Galia. Er dette gode båter.. både kvalitetsmessig og sjøegenskaper?

Gizmo

Link to post
Share on other sites

Hadde en 2002 modell Galia 560, med 90 hk totakt. Båten fungerte fint, hadde litt å plukke på når det gjeder finnish men, det var kun små bagateller etter mitt syn.

Ga 185000 for bår og motor nytt og fikk det samme tilbake etter 2 år. Hadde nok kjøpere på lista den dagen jeg skulle selge.

Link to post
Share on other sites

Sjekk Skibsplast! - jeg er eier av Skibsplast 605 2002 modell og er kjempefornøyd! - den kombinerer de gode egenskapene fra daycruiser og skjærgårdsjepp på en utmerket måte. Den har overnattingsplass til 2 voksne i kabinen og plass til 2 på solseng i cocpit. Vi overnattet 2 voksne og 3 barn i fjorsommer og det fungerte helt ok! Løsningen med bredt dollbord og en lett adkomst forut er helt ideel når du har barn som vil rusle litt rundt enten om de skal fiske eller bade fra båten. De brede dollbordene gjør at fremme i cocpit er det smalt mellom setene slik at du få en sporty og intim følelse når du kjører. Båten er solid bygd og tåler hard kjøring i mye sjø.

 

Fram til og med 2005 er disse båtene levert med Suzuki 4-taktere. Dette er svært gjennomprøvde motorer med lite feil, lavt støynivå og lavt forbruk. Du bør ha minimum 90 HK.

 

Det ligger noen eksemplarer på FINN.NO, men de går raskt unna! - løp og kjøp.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Nyttig å vite, vet også at flere Norske båtprodusenter produserer flere av sine modeller i Polen. (Askeladden, feks)

Er det noen som har synspunkter på 2takt vs 4takt - snakker da selvsagt om nyere direkteinnsprøytede 2taktere. (Har dette emnet kanskje vært oppe til debatt i foraet tidligere)

Gizmo

Link to post
Share on other sites

Valget mellom 2-takt og 4-takt kommer an på hvilken kjøreprofil du har! - kjører du 80% av tiden på full gass ville jeg valgt 2-takt, men gjør du som meg kjører 80% under planingsfart så er det 4-takt som gjelder. Slik jeg ser det er hastighet 6-8knop som er kosefart som jeg forbinder med det å nyte en tur på sjøen. Blir været dårlig eller du må raskt inn igjen er det kjekt med båt som drar 37-38knop. Ellers drar jeg vannski og da er 4-takt en fordel ved at den som står bak slipper å dra i seg oljedampen fra en 2-takter.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Valget mellom 2-takt og 4-takt kommer an på hvilken kjøreprofil du har! - kjører du 80% av tiden på full gass ville jeg valgt 2-takt, men gjør du som meg kjører 80% under planingsfart så er det 4-takt som gjelder. Slik jeg ser det er hastighet 6-8knop som er kosefart som jeg forbinder med det å nyte en tur på sjøen. Blir været dårlig eller du må raskt inn igjen er det kjekt med båt som drar 37-38knop. Ellers drar jeg vannski og da er 4-takt en fordel ved at den som står bak slipper å dra i seg oljedampen fra en 2-takter.

Takker for innspill - sier du dette ift bensinforbruk, og eller støy.... Er litt interresert i praktisk erfaring ift til nettopp dette med forbruk og støy..

Gizmo

Link to post
Share on other sites

En firtakter som går på tomgang og som putrer frammover bråker definnitivt mindre enn en moderne to-takter. Men en skal ikke dra på så mye før det jevner seg ut. Eksosen fra en 2-takter kan være plagsom å få inn under kalesjen.

På min e-tech og en firtakter er det ikke noe særlig forskjell på bensinforbruket. E-techen går ikke sur om en putrer av gårde i dorgefart.

 

Grunnen til at jeg valgte e-tech var lave servicekostnader og lengden på serviceintervallene (3år).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...