Jump to content

Prosjekt Nordkapp DC 17 74 mod, noen som har noen gode råd?

fredde1972

Recommended Posts

Hei, har satt igang med et prosjekt i fjor senhøstes. Kjøpte meg en godt brukt/nedslitt Nordkapp 17 DC med en a115/100. Rakk akkurat å rive hele båten i filler før vinteren kom og skal nå begynne å jobbe på den så fort det blir støpevær. Jeg har delt båten ved fenderlista og skjært ut dørken da skummet i dobbelbunn hadde trukket til seg vann. Har brukt vinteren til å overhale motor/drev og har en god følelse iallefall for motoren :lol:

Jeg tenkte jeg skulle lufte for dere hvordan jeg hadde tenkt til å gå frem når det gjelder å støpe ny dørk, så håper jeg noen kan kommentere om jeg tenker helt feil. Jeg er nemlig relativt ny i gamet og har ikke tatt på meg slike prosjekt tidligere.

Har som sagt skjært ut bunnen av båten og fjernet alt skummet som hadde trukket til seg vann. Det jeg tenkte å gjøre nå var å sette opp spanter med ca. 40 cm mellomrom for så å støpe inn en kryssfiner plate på toppen. Denne tenkte jeg skulle skru til spantene før jeg støper over. Tenkte også jeg skulle støpe undersiden av dørken slik at den ikke skal trekke vann på en stund.

Det jeg lurer litt på: kan jeg lage en liten "tunnel" i hvert spant for eventuellt å ha en mulighet til å drenere dobbeltbunn, eller vil det gjøre så jeg mister flyteevnen helt dersom jeg går på et skjær? Jeg har nemlig en tappeplugg for dobbeltbunn ned i bakre brønn og tenkte det kunne være kjekt en gang i blandt å få drenert ut eventuell kondens fra dobbeltbunn.

Håper noen kan komme med noen gode tips og varsko her til en nybegynner.

Legger ved noen bilder av prosjektet senere, må bare finne et sted å opplaste de.

Mvh

Fredde

Høres ut som et solid prosjekt Fredde, blir spennende å se bilder, følge med.

Jeg har ikke gjort tilsvarende jobb selv, så ta forbehold om at noe av dette blir ren synsing:

Legger du inn spanter av feks plywood mener jeg det er viktig at disse ikke støpes / presser mot skroget. Det kan feks legges en stripe med dyvinicell eller lignende mellom skrog og spant (skott?) ungår du stress i skroget, med påfølgende skader. Dyvinicell stripene kan skråskjæres slik at de utgjør en hulkil på vær side, da er det enklere å plaste fast skottene.

Uten å ha peiling på båttypen din, stiller jeg spørsmål om det er en fordel med flytestoff under dørk i det hele tatt. Allerede med begrensede mengder vann i båten vil denne lett bli ustabil. I tillegg hindrer den dobble dørken inspeksjon av skroget. Siden du er i gang med en såpass stor ombygging, kan du kanskje vurdere, om du er opptatt av at den skal være usemkbar, om du isteden skulle legge skum lenger opp i båten, slik at risikoen for å gå rundt om den vannfylles er mindre. Personlig ville jeg droppet skummet, og satset på en dørk med mange inspeksjonspunkter i steden. Så ville jeg brukt de "frigjorte" ressursjene på annen type sikkerhetsutstyr isteden. Uansett vil jeg anbefale en slik "tunell" som du foreslår.

Så avstivere langs med båten blir det beste? Jeg ville nå tro at spanter på tvers ville gi den beste stabiliteten??

Jaja, med kompetansen her inne er det jo ikke noen jobb som blir for stor :-)

Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål...

Så avstivere langs med båten blir det beste? Jeg ville nå tro at spanter på tvers ville gi den beste stabiliteten??

I min Selco finner du begge deler. To langsgående stringere, og i tillegg tverrgående med passe mellomrom. Uten å ha spekulert spesielt mye på det - fulgte bare rådet fra Ingar, kan jeg i ettertid konstatere at løsningen hos meg ble ekstremt stiv. Tenkte at siden jeg først hadde det oppe og la ned mye arbeide, kunne jeg like godt gjøre det solid. Og solid ble det :blush:.

Tuneller mener jeg at du bør ha. Ellers får du ikke ut vannet. Og vann blir det nok i bunnen uansett, før eller siden. Ta gjerne en del bilder av prosessen og legg det ut - dette er noe mange kommer bort og må lære seg.

Hei

Hadde tenkt å gå i gang med et tilsvarende prosjekt på en maken båt med Hardtopp. Men istedet solgte jeg båten å kjøpte meg en ny.

Jeg leste i et båtblad at det var de langsgående avstivningene som som var det mest kritiske, og at de tverrgående kun var der for å støtte de langsgående.

Lykke til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...