sol Startet 24.April.2006 Link til dette innlegget Startet 24.April.2006 Hei Har satt på en akselanode foran propellen. Noen advarer imdlertid mot at klaringen mellom bakre vannsmurte lager og propellen blir litt liten til at vanngjennomstrømningen blir god nok. Noen som vet om 7-8mm klarining holder her??????? Vannet kommer vel inn åpningene foran og skal ut bak her. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Jeg vet ikke hva slags stevnelager du har og hvilken pakkbokstype du bruker. Den avstanden du nevner skulle være grei. Grunnen til at akselanoden bør sitte så pass nær stevnelageret er at det ikke skal bli kast i akslingen ved eventuell skade/skjev tæring av anoden. Dersom du har den type stevnelager som leveres fra Sleipner har dette to ganske store åpninger som skulle gi rikelig tilgang på vann til cuttlesslageret (eller tilsvarende). Noen bruker i tillegg pakkbaks med vann fra motoren som gir ytterligere smurning av gummilageret. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Sitat det ikke skal bli kast i akslingen ved eventuell skade/skjev tæring av anoden hmm... får litt virbrasjoner mot slutten av sesongen. Har anntatt at dette skyldes groe og rur på propellen - kanskje det skyldes akselanoden? Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det er jå så liten og uskyldig, men går det fort nok rundt er det sikkert en betydelig effekt i den også. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Da jeg monterte propellutstyret mitt i fjord våres fikk jeg beskjed fra Sleipner Motor i Fredrikstad at det burde være ca. 2 cm fra stevnlageret til propellen. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
olpi Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Du bør ha klaring til stevnlager slik at du får god vanngjennomstrømmning. Hjelper ikke med 2 hull på siden hvis det er tett bak. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Hei En slik aksel anode har jeg ikke tørt å montere på vår båt. Ser for meg at anoden tærer opp og blir liggende på akselen å ødelegge proppelhylsen. Kanskje jeg bare er nervøs. Er det noen som har opplevd at anoden henger å slenger på akselen når båten er tatt opp? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 (redigert) sol skrev: Noen som vet om 7-8mm klarining holder her???????7-8mm bør være rikelig men tenk litt på at motor og aksling skyves noe forover ved full belastning. Avhenger jo av motorstørrelse og typen motorlabber. Redigert 24.April.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
sol Svart 24.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 (redigert) Takk for svar Tror jeg lar den sitte,da det som sagt er 7-8mm klaring. Motoren er en Yanmar 3qm30 med 25mm aksel Redigert 24.April.2006 av sol (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Brukte denne typen tidligere, men da båten ligger på sjøen året rundt var den borte vekk ved neste slipping. Aner ikke når den forsvant heller. 1 uke etter slipping eller 5-6 måneder???? Gikk derfor over til den typen som dunkes inn over propell mutterens sekskant. Her er det mer å tære på. Dekker hele mutteren. Denne festes med 2 umrakoskruer som er på en rustfri ring. da viste det seg at det alltid var litt rester igjen. Da fant jeg ut at da hadde jeg bra kontroll med tanke på zinken.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Det sentrale er at propellen vernes for tæring. Hvorvidt man bruker propellskrueanode eller akselanode er mindre vesentlig. Vanligvis vil tæringen bli størst på den anoden som er nærmest det svakeste metallet i spenningsrekken, dvs. at propellskrueanoden tæres mer enn akselanoden - så fremt akselanoden ikke står helt inntil propellen. For de som bruker Sleipner-systemet er det lurt å bruke festemiddel (gjengelås) på umbraco-skruen som fester propellskrueanoden til propellmutteren. Jeg har sett flere båter som har mistet anoden trolig fordi umbracoskruen blir for slakk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.