Jump to content

Klaring for akselanode


sol

Recommended Posts

Jeg vet ikke hva slags stevnelager du har og hvilken pakkbokstype du bruker.

 

Den avstanden du nevner skulle være grei.

 

Grunnen til at akselanoden bør sitte så pass nær stevnelageret er at det ikke skal bli kast i akslingen ved eventuell skade/skjev tæring av anoden.

 

Dersom du har den type stevnelager som leveres fra Sleipner har dette to ganske store åpninger som skulle gi rikelig tilgang på vann til cuttlesslageret (eller tilsvarende). Noen bruker i tillegg pakkbaks med vann fra motoren som gir ytterligere smurning av gummilageret.

Link to post
  Sitat

det ikke skal bli kast i akslingen ved eventuell skade/skjev tæring av anoden

hmm... får litt virbrasjoner mot slutten av sesongen. Har anntatt at dette skyldes groe og rur på propellen - kanskje det skyldes akselanoden? Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det er jå så liten og uskyldig, men går det fort nok rundt er det sikkert en betydelig effekt i den også.

Link to post
  sol skrev:

Noen som vet om 7-8mm klarining holder her???????

7-8mm bør være rikelig men tenk litt på at motor og aksling skyves noe forover ved full belastning. Avhenger jo av motorstørrelse og typen motorlabber. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Brukte denne typen tidligere, men da båten ligger på sjøen året rundt var den borte vekk ved neste slipping. Aner ikke når den forsvant heller. 1 uke etter slipping eller 5-6 måneder????

Gikk derfor over til den typen som dunkes inn over propell mutterens sekskant. Her er det mer å tære på. Dekker hele mutteren. Denne festes med 2 umrakoskruer som er på en rustfri ring. da viste det seg at det alltid var litt rester igjen. Da fant jeg ut at da hadde jeg bra kontroll med tanke på zinken....

Link to post

Det sentrale er at propellen vernes for tæring. Hvorvidt man bruker propellskrueanode eller akselanode er mindre vesentlig. Vanligvis vil tæringen bli størst på den anoden som er nærmest det svakeste metallet i spenningsrekken, dvs. at propellskrueanoden tæres mer enn akselanoden - så fremt akselanoden ikke står helt inntil propellen.

 

For de som bruker Sleipner-systemet er det lurt å bruke festemiddel (gjengelås) på umbraco-skruen som fester propellskrueanoden til propellmutteren. Jeg har sett flere båter som har mistet anoden trolig fordi umbracoskruen blir for slakk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...