Jump to content

Prosjekt gis bort

Dalton

Recommended Posts

Her er noen foreløpige bilder av båten. Bildene er tatt med kameratelefon, så kvaliteten er ikke den beste. Flere bilder følger når båten blir hentet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Må dessverre si fra meg dette prosjektet på grunn av tidsbrist. Håper noen vil ta over... båten er for fin til å bli sankthansbål.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Nedtellingsuret til første entusiast slår til er startet... I flåten til undertegnede er det for tiden inntaksstopp, men jeg blir forundret om denne ikke får en ny eier i løpet av dagen. Synd at det ikke ble noe av prosjektet, Dalton. Men av og til kan det være bra og se sin egen begrensning (Har jeg blitt fortalt... :rolleyes:).

hva er båten laget av ? Furu ? Mahogny ?

Kanskje noen medlemmer skulle gå sammen og slakte båten, for å få plankene ?

Eller er sådan tankegang helligbrøde ?

Suzuki

IKKE AKTUELT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Det er leit å høre at du ikke har tid til å ha prosjektet ditt lenger. Skulle gjerne hjulpet deg, men har selv nok med min egen.

Håper du klarer å finne en entusiasst til å ta over. Ser virkelig ut som ett flott utgangspunkt.

Lykke til! :cheers:

og slakte båten, for å få plankene ?

Unge mann, straff utdeles hardt og brutalt neste gang vi møtes.

lurer på hva det er med trebåteiere, og båtene demmes...

Tja, si det??

Det finnes en del kategorier :

-båtfolk

-folk i båt

-båteiere

-campingvogneiere

-tekstilbåteiere.....

Tja, hva er nå vår kategori igjen :wink::lol:

Tja, jeg har vel sagt det før men:

Der plastbåteiere møtes snakker de om seilaser de har hatt, steder de har vært og mat de har laget ombord.

Når trebåteiere møtes snakkes det om lekkasjer, råte og liming.

Må være løsemiddelet i alt stoffet de bruker for å få båtene til å flyte. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

det finnes vel 2 slags båteiere de som har båter og de som har båter?

ja, jeg pleier vel også dele det slik; de som er båtfolk og de som har 2-taktere.

like klok?

vel, undertegnede har vokst opp med trebåter - siden 60 tallet og kjøpte sin første "plastdunke" i 96.

noen entusiasme for noen som helst plastdunke kommer jeg ALDRI til å få - båt = tre.

men, når tiden er knapp og sommeren kort og været uforutsigbart spiller tiden inn, både mht reisetid og vedlikeholdsmessig så, 1.5 time til hvasser, 2 til strømstad 5 til skagen og alt derimellom gjør dessverre plastdunken til et avskylig bra alternativ.

men båt, det er lik 3.

fikk ellers en liten snekke her om dagen som ikke er helt ulik den det gjelder her, bygget av onklen min. tror han brukte 10 år på å bygge den - ikke fordi han var noen sinke men så inn o h.. nøye og laget alt selv. samtlige metalldeler laget han i rustrfitt stål - inklusive motoren. imidlertid ble den litt for motorsvak så han valgte å sette inn en 60+ albin han hadde m.....

til og med gulvlemmene er laget som de fineste møbel så jeg vet ikke om jeg tør bruke den noen gang. reiste østlandet runt for å fine ei stor delefuru som var kvistfri og egnet til materialer.

desverre fikk han liten glede av båten. noen få år etter at den var ferdig ble han syk og valgte å gi bort båten for å få noen til å ta vare på den.

båten under bygging:

Bilde

motor helt i rustfritt stål (utenom helt naturige delere som veiv osv) i tidlig versjon under prøvekjøring.

Bilde

3, det er båt det.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

...båten under bygging:

Du har ikke flere bilder av denne? Ser lekkert ut. Nå sporer det som vanlig av igjen, så mellom OT innleggene minner jeg på at tråden egentlig handler om en båt som gis bort - se innlegg 1. Trøsten får denne gang være at vi holder tråden på topp med OT innleggene så båten får en fair sjanse til å bli gitt bort før tråden forsvinner ut :rolleyes: .

Jeg kan som håndverker si...

At kjærlighet for tre kan være mange grunner. Men i mitt tilfelle, så har stolthet mye å si. Man har tilbrakt mange timer med sliping og lakkering. Og med tre så blir alt penere jo mer man gjør. Og selv om båten er et vrak. Så er det kun snakk om tid, før sjøen skinner blankt i det nylakkerte treskroget.. Når man ser det blir man varm i kroppen... I tillegg kommer jo opplevelsene og gode minner som man har hatt på sjøen... Det hjelper det også!

Plast er noe helt annet. Det skal jo jobbes med det også. Men det er et dødt materiale. Og desverre vanskelig å fikse opp når behovet er der. Da må folk flest punge ut...

Og man kan jo lett se at båter av plast som er 30 år gamle i dag... Ikke er alt for pent å se på. Desverre alt for mange som ikke klarer holde båten i orden.. Da er det litt morro å se båter som er 60 år eldre enn de.. Ser like nye ut :wink:

lurer på hva det er med trebåteiere, og båtene demmes...

Suzuki

Jeg tror det er selvplagere jeg Suzuki som har trebåt. En dag våkner de opp blant sagmugg og marketen plank og oppdager Panco plast båtene :wink:

For mange år siden sagde jeg opp en nesten ubrukt mahogny racer som gamlingen hadde byggd. Ikke vil jeg ha den og det ville ingen andre heller,men fin var den :cool: Sikkert helligbrøde men den brant veldig fint i peisen :blush: Unnskyldningen får være at det var mange år før Al Gore fant opp internett. :rolleyes:

Ørnhilds ekstrem vold er antagelig høyst amatørmessig mot hva trebåtfolket her på forumet hadde funnet på hadde de tatt meg på fersken. Unnskyldningen får være ungdomsgalskap.

Nå er det dumt jeg ikke har plass for lagring, for denne kunne vært noe og begynt på om 1-2 år eller så...

Men akkruat nå holder det med den jeg har, ihvertfall inntil den er sjøsatt så får vi se da hva som skjer. Tanken på og tilbringe hver kveld inne med dama til vinteren frister ikke det heller :lol:

Er nok det som er største fordelen med trebåt, det er så mye og gjøre at man ikke får tid til og være hjemme :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...