Jump to content

Defekt tresnekke - selge eller reparere selv?

Pengo

Recommended Posts

Vi har en 24" tresnekke fra ca. 1962 (med en Marnamotor fra 1961) som har gått i indre Oslofjord. Samme eier siden 1965 (mine foreldre). Den har behov for å bytte ut et bord på ene siden (øverst). Jobben ble påbegynt av en båtsnekker våren 2005 da det så ut til å være en mindre utskifting. Da han fikk sett nærmere på saken viste det seg å være behov for en større reperasjon enn vi regnet med, så jobben ble avsluttet slik at vi kunne tenke over om investeringen ville være verdt det. Han fikk tatt av øverste bordet fra midten av båten og bakover, så det er ikke bare-bare å jukse til noe raskt for å komme seg ut på fjorden.

Da melder spørsmålet seg: skal man forsøke seg på egenhånd , eller skal man selge den "som den er" til noen som har peiling, tid og lyst?

(har ingen erfaring med reparasjon av båt utover vanlig vårpuss. Er derfor stor fare for at et reparasjonsforsøk ender med et heller begredelig resultat. Er heller ikke så mye på fjorden lenger at det forsvarer noe enorm innsats. )

Hva kan man forvente å få for en slik båt i denne tilstanden?

Vi heller mest mot å selge den, da jeg vet jeg ikke har tid (eller evner) til å få den i brukbar stand igjen. (Noen fingernemme her som trenger et prosjekt, kanskje?)

Legger ved noen bilder som kan gi litt inntrykk av ståa (men er klar over at det ikke erstatter å inspisere den).

Dersom noen er interessert i å overta den, ta kontakt for info om hvor den kan inspiseres. Har også flere bilder (også i høyere oppløsning)

Båten har ligget på land siden høsten 2004.

Bilder:

Bilde

Bilde

Høyre side midt på, ser forover:

Bilde

Høyre side midt på, ser bakover:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Vi har en 24" tresnekke fra ca. 1962 (med en Marnamotor fra 1961) som har gått i indre Oslofjord. Samme eier siden 1965 (mine foreldre). Den har behov for å bytte ut et bord på ene siden (øverst). Jobben ble påbegynt av en båtsnekker våren 2005 da det så ut til å være en mindre utskifting. Da han fikk sett nærmere på saken viste det seg å være behov for en større reperasjon enn vi regnet med, så jobben ble avsluttet slik at vi kunne tenke over om investeringen ville være verdt det. Han fikk tatt av øverste bordet fra midten av båten og bakover, så det er ikke bare-bare å jukse til noe raskt for å komme seg ut på fjorden.

Hva kan man forvente å få for en slik båt i denne tilstanden?

Vi heller mest mot å selge den, da jeg vet jeg ikke har tid (eller evner) til å få den i brukbar stand igjen. (Noen fingernemme her som trenger et prosjekt, kanskje?)

Synd å måtte selge ett så flott prosjekt da :nonod:

Ser ut som en koselig båt medbåde serpreg og "sjel". Men; det er virkelig vannskelig å annslå hva en kan få for ett båtprosjekt i dag. Tør egentlig ikke å tippe engang. Desverre har båtmarkedet i dag utviklet seg veldig urettferdig. Er godt for de som skal selge da de kan forlange mer en hva de er "verdt", og dårlig for de som skal kjøpe da de ikke vil syntes at båten er verdt prisantydningen. :crazy:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...