Jump to content

12 volt Støvsuger


skage

Recommended Posts

Ble en gang for lenge siden, muligens i Båtmagasinet, anbefalt denne fra Biltema. Har hatt den i mange år og fungerer greit, suger i alle fall mer enn andre jeg har vært borti.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva du legger i skikkelig. (opp mot vanlig støvsugerkapasitet??) For noen år siden hadde bladet Motor (?) en test av håndholdte støvsugere for bil, og den billigste varianten kom best ut: En Biltemastøvsuger til 129,- Har den selv i båten, og synes denne fungerer helt ok. (art. nr. 36-2640)

(så ditt innlegg først etterpå SveinHa..... :lol: )

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjøpte en 12v sak på postordre nytt og nyttig - ser ut som en liten nilfisk eller noe med slange og div munnstykker osv. den er ikke like god som en hjemme sak men etter min mening god nok til å holde båten rimelig ren om pen til daglig bruk hvor det feks dras sand osv inn - tråkking matsmuler mv.

 

tror den kostet litt over hundringsen.

 

løsnet vel en ledning under overfarten fra skagn til larvik men lett å remontere.

 

ikke dyrere en at man tåler å feil på denne.

 

ser ikke ut til at de har nettbutikk men her er kontaktinfo:

 

Postadresse:

 

Postboks 2084

 

5504 Haugesund

 

Besøksadresse:

Longhammarveien 11

5536 Haugesund

Bestilling / Spørsmål:

Telefon: 52 70 47 05

Telefaks: 52 70 43 03

Epost: normandie@nyttig.no

 

fant ellers denne på clas ohlsson - hvis du har en liten 12/230v inverter;

 

Støvsuger. Liten praktisk støvsuger med kraftig sugeeffekt. Leveres med flere ulike munnstykker og tilbehør samt bærerem. Sugeeffekt 150W. Ledning 5 m. Vaskbart filter. Vekt kun 1,5 kg. 230V/800W.

 

34-3822

198,00 stk. 

Sjekk om varen finnes på lager!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Snakket nå med noen caravan senter, de har en type som ser ut som en vanlig støvsuger bare mindre, disse er på 100 watt med vanlig slange og munstykke de mente at disse fungerer rimelig greit, pris ca 350.-

Skal fortsette oh sjekke litt 100 watt er jo ikke spesielt mye. Var på en nett side som heter kama fritid .com her var det jo litt av hvert.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har i fleire år hatt en Black&Decker Debuster Plus FV9601-H2 (9.6Volt)

 

Den består av 2 deler , støvsugerdelen med 3 munnstykke, og teppebankerdel som støvsugerdelen monteres på. Teppebankerdelen er kan deles i to slik att det går greitt å stue den bort. Støvsugerebatteria må laddes frå 220V.

 

Vi har hatt denne endel år no, og er svært godt fornøyd med den.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Ser at det henvises til camping og caravan-butikker. Er det noen som har linker til slike butikker med nettsider?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ble en gang for lenge siden, muligens i Båtmagasinet, anbefalt denne fra Biltema.

Når jeg fikk tenkt meg litt om så var det er svart sak som het noe sånt som Super-Vac som Båtmagasinet anbefalte men den var bare leketøy, Super støy og lite Vac :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd og kastet ganske mange støvsugere brukt i båten opp gjennom årene.

 

Vi har funnet at den beste løsningen for oss er en god hjemmestøvsuger som går på 220 volt.

 

Enten lar jeg støvsugeren gå på landstrømmen (men den tar ofte sikringen på land) eller så lar vi støvsugeren på 220 volt gå via inverteren vår (1800 W). Dette fører til at både matsmuler og betydelige mengder sand suges opp. Inverterens stømforbruk lades deretter opp via langstrømmen og batteriladeren.

 

Tilsvarende koker vi kaffe via inverteren nå vi ligger på landstrøm. Derved går ikke sikringene på land.

 

For oss har investering i en 1800 W inverter fungert svært godt.

Link to post
Share on other sites

I båten - som nå forøvrig er solgt - er det en Mobitronic WAECO inverter, type 8150 - 012 pp

 

Den driver greit sstøvsugeren på 1500 Watt.

 

Som lader har vi en Hi-Tec 60 A 3 steg som ganske kjapt lader batteriene opp til ca 85 prosent, deretter er det å bruke tiden og vente på at 100% lading med 14.4 volt er nådd.

 

Dette overvåkes med Odelco batterimeter.

 

Vi har investert endel i strømsystemet ombord - og da jeg endelig ble fornøyd stimulerte ektefellen til anskaffelse av ny båt!

Link to post
Share on other sites

Sinus-invertere er vel spesielt tilpasset mer fintfølende artikler som noen PCer (Vi bruker våre 4 på inverteren). Vi har også sinusomfprmere, men da i størrelsesorden 300 W.

 

Desuten er PCene våre (Dell) utstyrt med strømforsyning som både går på 12 v og 220 volt.

 

Vi har dermed aldri problem med strøm til PCene.

 

Vaffeljern, mikrobølgeovn og kaffetrakter går greit på inverter uten sinusomforming.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...