Jump to content

Lading/Dynastart.


sjøman

Recommended Posts

Hei! Helt fersk sjømann 22 eier.Lurer litt på om noen har erfaringer med dynastart? Det sitter en Marna MB10A i båten med dynastart.Har planer om å sette inn et forbruksbatteri til kjøleboks,vannpumpe,og lys.Men som jeg har lest gir en dynastart ikke mer enn 11 AMP.Hvordan løser jeg dette på en ikke altfor kostbar måte.Og hvor stort batteri kan jeg trenge? Jeg oppdaet baatplassen .no i går dette er kjempe greier!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er interessant for deg.

Men for dynastarterentusiaster finnes det en mulighet til.

Klikk her og deretter på knappen "Dynamo-Batteri".

Det er en spesiallader som bare finnes hos Sterling.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En dynastarter kan normalt bare lade et batteri på ca 60Ah, dette er fordi den ikke har noen for for viftekjøing og kan derfor bare levere ca 11A i begrenset tid. Hvis du har f.eks. et 115Ah batteri som er tomt, vil det ta så lang tid å lade batteriet at dynamoen risikerer å gå varm. En "vanlig" dynamo er mye bedre og vil sammen med en god laderegulator sørge for langt bedre og raskere lading.

Link to post
Share on other sites

Stemmer.

Men ikke velg dynamoet for stort, pga. motoreffekten.

Den minste vekselstrømdynamo med noe mellom 35 til 55 Ampere er sikkert mer enn nok.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tilsvarende løsning på en eldre VP, men ble fortalt at det måtte være to separate systemer. Dvs. at ny bildynamo må gå på eget batteri og adskilt fra 60 A batteri til dynastarter. Dette pga. at ny generator og dynastarter ikke bør stå å jobbe mot ett og samme batteri, da ville dynastarteren fort ta kvelden.

Jeg hadde ligende en startskabel som kunne koples sammen med 60 A batteriet til dynastarteren for starthjelp dersom det trengtes, men det var igjen da viktig at kabelen koples fra straks du fikk start. Du kan jo ha ett større batteri på bildynamoen, jeg hadde 115A hvor alt av forbruksstrøm ble hentet fra.

Dette funka utmerket for meg.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått den oppfattningen av at bensinmotorer har dynastartere mye på grunn av at disse har lukket spolehus, og at man dermed ikke får eksponerte gnister. I motsetning til ordinære dynamoer med åpent spolehus. Altså: Dynastartere brukes for å ungå brann. Det kan være jeg tar feil. Jeg har kommentert dette i 2 andre tråder, og ingen (såvidt jeg kan se) har svart på dette. Forholdene er sikkert noe annerledes i motorbåter, enn når bensinmotoren står langt under dørken i en seilbåt (som hos meg) men jeg kunne ønske at noen med mere kunskap om dette enn det jeg har, sa noe om dette.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg hadde utluftningsvifte i min trebåt for noen sesonger siden. Det var en Kroken 24.Den hadde dynastart og to batterier. Jeg hadde fotpumpe til vannet ,og kjøleboks. Droppa musikken, og jeg slapp unna med en til to ladinger med batterilader i sesongen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...