sjøman Startet 25.April.2006 Del på Facebook Startet 25.April.2006 Hei! Helt fersk sjømann 22 eier.Lurer litt på om noen har erfaringer med dynastart? Det sitter en Marna MB10A i båten med dynastart.Har planer om å sette inn et forbruksbatteri til kjøleboks,vannpumpe,og lys.Men som jeg har lest gir en dynastart ikke mer enn 11 AMP.Hvordan løser jeg dette på en ikke altfor kostbar måte.Og hvor stort batteri kan jeg trenge? Jeg oppdaet baatplassen .no i går dette er kjempe greier! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 Har du sett dette emnet? Kjøleboks bruker mye strøm og dynastarteren vil neppe klare denne opgaven. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 Vet ikke om det er interessant for deg. Men for dynastarterentusiaster finnes det en mulighet til. Klikk her og deretter på knappen "Dynamo-Batteri". Det er en spesiallader som bare finnes hos Sterling. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
sjøman Svart 26.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2006 Takker så mye for forslagene! Konklusjonen er vel at det blir montert en dynamo.....Synd da må jeg bygge høyere motorkasse. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 En dynastarter kan normalt bare lade et batteri på ca 60Ah, dette er fordi den ikke har noen for for viftekjøing og kan derfor bare levere ca 11A i begrenset tid. Hvis du har f.eks. et 115Ah batteri som er tomt, vil det ta så lang tid å lade batteriet at dynamoen risikerer å gå varm. En "vanlig" dynamo er mye bedre og vil sammen med en god laderegulator sørge for langt bedre og raskere lading. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Stemmer. Men ikke velg dynamoet for stort, pga. motoreffekten. Den minste vekselstrømdynamo med noe mellom 35 til 55 Ampere er sikkert mer enn nok. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantasy Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Jeg hadde tilsvarende løsning på en eldre VP, men ble fortalt at det måtte være to separate systemer. Dvs. at ny bildynamo må gå på eget batteri og adskilt fra 60 A batteri til dynastarter. Dette pga. at ny generator og dynastarter ikke bør stå å jobbe mot ett og samme batteri, da ville dynastarteren fort ta kvelden. Jeg hadde ligende en startskabel som kunne koples sammen med 60 A batteriet til dynastarteren for starthjelp dersom det trengtes, men det var igjen da viktig at kabelen koples fra straks du fikk start. Du kan jo ha ett større batteri på bildynamoen, jeg hadde 115A hvor alt av forbruksstrøm ble hentet fra. Dette funka utmerket for meg. Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Sofaseileren Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Jeg har fått den oppfattningen av at bensinmotorer har dynastartere mye på grunn av at disse har lukket spolehus, og at man dermed ikke får eksponerte gnister. I motsetning til ordinære dynamoer med åpent spolehus. Altså: Dynastartere brukes for å ungå brann. Det kan være jeg tar feil. Jeg har kommentert dette i 2 andre tråder, og ingen (såvidt jeg kan se) har svart på dette. Forholdene er sikkert noe annerledes i motorbåter, enn når bensinmotoren står langt under dørken i en seilbåt (som hos meg) men jeg kunne ønske at noen med mere kunskap om dette enn det jeg har, sa noe om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Alle større innenbords bensinmotorer har jo vanlig dynamo og startere inneholder også børster som kan gi gnister. Derfor er det krav om utluftingsvifte. (unntatt Volvo som originalt har børsteløse dynamoer) Om dette også gjelder om man har dynastart vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Men i mindre snekker, som dette er snakk om er vel utluftningsvifte relativt skjeldent? I tresnekker kan jeg ikke huske å noengang ha sett en utluftningsvifte? Er det helt ufarlig å anbefale vanlig dynamo i slike båter, uten at det tas forhåndsregler? Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 ble det gjort noe fornuftig her? sliter me samme problem jeg også. marna mb10 m dynastart og sjømann22 lav motor kasse..treenger mer strøm..... :( Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Jeg hadde utluftningsvifte i min trebåt for noen sesonger siden. Det var en Kroken 24.Den hadde dynastart og to batterier. Jeg hadde fotpumpe til vannet ,og kjøleboks. Droppa musikken, og jeg slapp unna med en til to ladinger med batterilader i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.