Jump to content

Ettermontering av oljetrykk og vanntemp på Yanmar

ET

Recommended Posts

Har anskaffet meg en båt med Yanmar Turbo Diesel 66HK, -87. Det er kun varsellamper for høy vanntemp og høyt oljetrykk, så jeg har mest lyst til å ettermontere instumenter som gir meg fortløpende tilbakemelding.

Jeg har ingen grunn til å tro at jeg får bruk for dem, men det gir meg en bedre følele av å være på topp av situasjonen :cheers:

Har noen gjort dette på nevnte maskin? Lar det seg gjøre å montere en uoriginal oljetrykkgiver på samme sted som den originale giveren, og sette den originale giveren på den ettermonterte giveren, uten at dette får konsekvenser for driftsikkerheten?

For vanntemperatur må vel den originale giveren byttes ut med en uoriginal.

Vurderer å bruke uoriginale instrumenter og deler, men ikke fra Biltema.

Håper noen har gort seg noen erfaringer rundt dette :smiley:

ET

...... men det gir meg en bedre følele av å være på topp av situasjonen

Hei, ET!

Kjenne denne følelsen meget godt. Det er en sund innstillig.

Jeg kan ikke si noe om din motor, kjenner ikke den. Men jeg vil tro at du kan skjøte inn en nippel, et eller annet sted på dine kjølevannslanger for å montere en ekstra giver til overvåking av temperaturen. Har gjordt dette på min 10hk SABB. Systemer har nå vært i bruk i nesten et år og fungerer utmerket! Har hele tiden "koll på" hva temperaturen er.

Lykke til!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ficher,

takker for innlegget.

Jeg forstår deg slik at du har en alarm på høy vanntemp nå, som er den samme som var montert original? Dvs at du nå har et instrument og ikke bare alarmen, og bruker samme alarm som du hadde.

ET

Riktig .... :yesnod: ..... Kjøp et kjent/kvalitets merke når du skal kjøpe instrumenter som dette. (feks. VDO). Viktig og ha noe du kan stole på, og som viser nøyaktig temp./ oljetrykk.

Hei.

Jeg har en Yanmar 4JHE fra -86 som vel er samme motor som deg, men uten turbo. Der satte jeg inn ekstra giver for vanntemperatur i dertil beregnet hull. Husker ikke hvor, men ser du i servicemanualen som du finner i komplett pdf-format på Sagaforumet under "Teknisk", finner du det nok. Kunne tatt et bilde, men båten er 7 mil unna. Tror forresten manualen ligger i dokumentarkivet her også.

Lars H.

(admin for Sagaforumet)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ta en telefon til Yanmar Norge de er alltid klar for en hyggelig motorprat eller til Røyksund Mek. Verksted der har de og god greie på slike ting,kjøp for all del orginale målere og givere

Det skal ikke være nødvendig med originale givere og instrumenter , om man ikke vil det.

Finnes mye annet bra fra f.eks Wema og VDO som kan være noe billigere. Yanmar har ikke akkurat lave priser på sine deler.

VDO lager originalinstrumenter til en rekke kjente båter og biler.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hei.

Ref. mitt svar lenger oppe, så har du en direktelink til det elektriske for Yanmar 4JH . . motorene her. Gå til avsnitt 6, Warning Devices så finner du hvor ting skal kobles inn.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 13 år senere...

Hei, blir trigget av denne tråden til å kanskje montere tempmåler selv, men jeg blir ikke helt klok på målene her:

image.png.7cece1e6b64e025edd2ca77bb944c501.png

Og det jeg finner av temp. givere her hos Seatronics, er det noen som kan hjelpe meg til å velge riktig (Samme motor som Lars, 4JHE)?
https://seatronic.no/elektronikk/instrumenter/motorinstrumenter/tilbehor-motorinstrumenter 

1 eller 2 pol?

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...