Jump to content

Pris på service på Webasto ?


Tine IV

Recommended Posts

Har maila di store gutta ang Webaston min , den gir seg ikke med tullet så lett . den går stort sett som ei klokke opp til 20 grader , setter jeg det litt høyere så spretter automatsikkringen ut (den oppå toppen av varmeren under gummihetta kjenner den såvitt når du trykker den ned igjen) . Fikk vel ikke di hele store tipsa idag men noe er prøvd . Bla og kjøre den på lampeolje , men hjalp lite både under og etterpå . Forslaget var og sende den på service , bare det at det gnager litt både her og der . Hva kan sånt koste ,noen som har hatt sin på service i det siste ? Og ikke bare det , hvor mye rart finner dem plutselig må byttes . Den er jo ikke brukt av siste eier (han viste ikke ossen den funka en gang) .Har jo vært noe småtull nesten hele tia , men som regel vært bagateller å fixe .Men nå er det bra snart , begynner å gi opp nå . Siste jeg skal prøve nå kansje , er å ta den opp og gjøre den rein innvendig overalt der jeg kommer til uten og pelle for mye fra værandre .

 

Andre forslag før jeg gir opp ? Syntes det er mærkelig at den går 24 timer i døgnet under 20 grader på thermostaten og setter jeg den på 2-23 grader så spretter sikkringen ut etter en kort stund . Må jo være noen her som har forslag på en løsning her , som har hatt samme feilen eller ? Uffameg dette ødelegger mange båtturer framover vis ikke varmen kommer eller en rik onkel jeg ikke veit om . :headbang:

 

¨ Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Min sluttet å funke på ferien i fjor,tok den ut og sendte den til service i august 2005 hos Costbar og Langvari :lol: De renset den og byttet noen smådeler dette tok et par dager,husker jeg ikke feil kom dette på ca kr. 2000,- men i tilegg måtte jeg bytte hele styringsenheten da det var her feilen lå. Denne kostet ca. kr. 3000.- :headbang:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post

Jeg hadde ett lignende problem på min Webasto for 3 båter siden.

Min Webasto hadde egen luftslange for tilførselsluften pga. at den stod i et stuerom.

Denne tilførsels slangen endte opp i en stuss/gjennomføring med filter/gitter.

Filteret/gitteret hadde tettet seg med lo og støv slik at varmeren fikk åndenød og ble for varm.

Kan det være noe slikt som skjer hos deg TINE II ?

 

 

Link to post

Min sluttet å funke på ferien i fjor,tok den ut og sendte den til service i august 2005 hos Costbar og Langvari :lol: De renset den og byttet noen smådeler dette tok et par dager,husker jeg ikke feil kom dette på ca kr. 2000,- men i tilegg måtte jeg bytte hele styringsenheten da det var her feilen lå. Denne kostet ca. kr. 3000.- :headbang:

Bare som et tips ved sporadiske feil

Før man velger å bytte styringen så bør man la slette feilminnen først.

Det er også til å anbefales når man gi varmeren til en vanlig service.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Alle innsug og utbåsninger er bra . Det som ikke er sjekka og kom til og tenke på nå etter mye lesing er . Kan eksosublåsinga /slangen være så full av gammel sot at den ikke får blåst ut godt nok ? Høres jo bra ut og den funker jo , men på høyere varme så får den kansje større motstand også . Bare en tanke som slo meg , har vel egentlig null peil selv om jeg har fått den igang ettersom feila har dukka opp . Eksos slangen er kansje 1,5 - 2 meter , kan jo sjekke om det er mulig og dra noe igjennom den og se hva som skjer da , om det kommer mye dritt ut eller om det går lett og dra noe igjennom . Veit ikke jeg , lommeboka og jeg har ikke den helt store lysten på å levere den inn enda .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Alle innsug og utbåsninger er bra . Det som ikke er sjekka og kom til og tenke på nå etter mye lesing er . Kan eksosublåsinga /slangen være så full av gammel sot at den ikke får blåst ut godt nok ? Høres jo bra ut og den funker jo , men på høyere varme så får den kansje større motstand også . Bare en tanke som slo meg , har vel egentlig null peil selv om jeg har fått den igang ettersom feila har dukka opp . Eksos slangen er kansje 1,5 - 2 meter , kan jo sjekke om det er mulig og dra noe igjennom den og se hva som skjer da , om det kommer mye dritt ut eller om det går lett og dra noe igjennom . Veit ikke jeg , lommeboka og jeg har ikke den helt store lysten på å levere den inn enda .

 

Tine II

Hvis du har en svanehals på eksosen, men ikke noe avskiller eller tappeskru for kondensvann, så er det godt mulig.

Det samme gjelder hvis man får regn eller sjøvann inni av eksosen eller rett i varmeren.

Skjøvann er forresten dødelig for korpus av varmeren, fordi den er laget av aluminium

og oksiderer og blomsterer meget rask.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Har Eber...

Jeg har samme type automatsikring. Etter tegningen på Ebern er det en sikring som kun påvirkes av høy temp. Da er det kun to muligheter. 1. feil på termosikring ( det kan være mulig) 2. for høy temp.Etter det jeg vet, er det kun to ting som gjør at tempen blir for høy.

1. Dårlig luftsirkulasjon

2. Den får for mye diesel

2,5 Mulig tett eksos kan gi samme symtom?

 

Ebern min slår seg av med nevnte sikring om jeg lukker for mange av luftdysene og Ebern står på trinn 2. ( Den har to trinn+ termostat i salongen)

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Kommer svarene her som jeg tenker på men ikke tør prøve helt da jeg ikke har mye peil. Blir vel litt mere prøving imårra da vel .Kan ikke få for lite diesel da ,ettersom den stopper når jeg gir på mere ? Er det noe stor fare for enda mere tull vis jeg prøver og skru litt mer eller litt mindre på pumpa ? Det sitter jo et justeringshjul på pumpa her så er vel bare å prøve litt fram og tilbake, enten går den bedre eller dårligere ?Automatsikkringen kan jo være dårlig slik at den slår ut alt for tidlig også . Virker jo som den spretter ut pga for høy varme selv om det ikke er for varmt .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Dette virker noe rart. Har selv Webasto, en 3,2 kW m thermostat. Hvis du lytter på pumpa har denne to trinn, dvs. enten tikker den ca hvert sekund eller ca annenhvert sekund. Under hver tikk skal den gi like mye disel.

Når tempen er lik innstilt nivå på thermostaten så skal pumpen redusere til å gå med halve frekvensen (ca annenhvert sek).

Ergo: hvis det er 10 grader ved thermostat og den er instilt på 19 gr. så skal brenneren gå med full belastning og like stor belastning om thermostaten er stilt inn på 25 gr. Dvs. pumpa tikker hvert sekund.

Det skal ikke være noen sammenheng mellom innstilt temp. på thermostaten og automatsikringen på brenneren, annet enn at den ved f.eks. 25 gr. går lenger på fult trøkk enn ved innstilt 19 gr.. Thermost. gir kun signaler til styringsenheten som igjen styrer om pumpa skal gi fullt eller halvt.

 

Ut fra min erfaring og plunder med min brenner, så er årsaken at den blir for varm:

- For mye diesel pr. tikk.

- igjengrodd i innsug eller utblåsning.

- Står i skott med lite tilluft

Mvh Fantasy

Link to post

Årsaken er, som flere har nevnt, for høy temperatur på utluften.

Dette kan komme av:

Redusert viftefunksjon pga dårlige lagre.

At det er for stor motstand i luftslangene. (Har du forsøkt å kjøre den uten slange?)

At den får for mye diesel.

 

Bimetalltermostat sikringen kan også være defekt, men dette er mindre sannsynlig.

Du bør få tak i ett steketermometer som du stikker gjennom utblåsingsslangen rett etter utblåsningen og så sammenholde temperaturen med hva som er korrekt for varmeren. Så kan du justere pumpa ut fra dette.

Link to post

Jeg må ta til meg alt og bare prøve meg fram litt til men . Den er ikke tett i innsug eller utblåsninger (kun eksos som ikke er sjekka ) varmeren står på skotte inne i en dobbel stikkcabin uten noe form for dører , men klart det blir varmt i cabinen. Har prøvd og legge innsuga andre steder (kaldere) er jo et ekstra innsugslange inne i cabinen på ca 1 meter litt tynn fra varmer så tykk et stykke så tynn igjen , den også suger luft (lite ) har prøvd å flytte den ut i skotte får å få det kaldere men itno hjælp det . Har tatt av innsusslangen og kjørt uten , tatt av utbåsinga og kjørt uten (da blei det kansje litt varmt inne i stikkcabin) Sjønner ikke helt det med for mye diesel eller at thermostaten er dårlig .Den går jo på full guffe helt til den kommer opp i nærmere 20 grader , så detter den ned til halvfart og holder seg der til evt det blir under 20 og den guffer på litt igjen .

Skal kjøre innom byen Webasto mann noen ganger idag , kansje jeg treffer han til slutt . Han er ikke mye på verkstedet om dagen , er vel mest og skrur i båter . Han kan jo ha svaret han også . Da får jeg dra i båten å leke at jeg prøver div igjen , takker så langt . Men kommer sikkert tilbake :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...