Jump to content

Mulig å beskytte seg mot flått / hantikk?


Akult

Recommended Posts

Emnet er såpass knyttet til båtliv at jeg valgte å ikke OT-merke det...

 

Vinteren har vel ikke vært kaldere enn at man kan forvente seg ny sesong med mye flått. Spørsmålet er at om dere har noen gode knep slik at flåtten ikke biter? Ser i tidligere tråder at hvitløk er nevnt. Fungerer det?

 

Søk på nettet for øvrig gir resultater som mest fokuserer på dyr, og hva man skal gjøre når man først har blitt bitt. Men finnes det ikke noe prevantivt? Et slik hundehalsbånd som skal holde flåtten unna i 5 – 6 måneder er kanskje ikke like staselig for oss...(?!)

 

Kanskje det er noen gode erfaringer her som kan deles?

Link to post
Share on other sites

ikke gå i land, hold deg i båten :lol::lol::lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har "god erfaring" med flått, og sålangt ikke funnet noe lurium som virker mot det forb...... beistet.

 

Hjelper tildels å ha hårete legger, (da kjenner du lettere at de kravler)...alternativt lange lyse bukser og sokker på utsiden. Stort sett kravler de fra bakken og oppover.

Utrolig hvor kreative de er i å finne plasser å bite seg fast. :blush:

 

Håper at den kalde mars måneden vi hadde her, kanskje reduserer bestanden litt i Ryfylke, men det er vel tvilsomt. Flåtten overlever sikkert atomkriger...

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent finnes det ikke slike midler som Exspot eller hundehalsbånd for mennesket. Så vi får sjekke jevnlig om vi har fått skaubjønn eller ikke. Minner om at skaubjønn særlig liker seg i lyske og armhuler.

 

Det er særlig om vi har gått off-pist i ltt buskas eller høyt grass at vi utsetter oss for skaubjønn, de klatrer opp på strå/ busker for å kunne fete seg på vertsdyra som typiske er rådyr / beitekyr.

Om vi i flåttinfiserte områder holder oss unna slike områder faller også sjansen for å få dyra på oss mye.

 

Spurte en veterinær for noen år siden om slike dråper for hund også kunne brukes på katt. Svaret var : ja, jøss, men katta lever ikke lenge.

Link to post
Share on other sites

Kan slike dråper brukes på mennesker da?

Ikke det at jeg ferdes plagsomt mye i skog og mark men...har hatt flått på meg en gang som satt fast :eek: var heldig fordi den ikke satt skikkelig. Det var da jeg hadde katter jeg fikk denne på meg. Nå har jeg bikkje, og den liker seg best på sjøen :smiley:

Link to post
Share on other sites

ja, jøss, men katta lever ikke lenge.

:lol: Pass deg ellers kommer dyrebeskyttelsen og tar deg.

 

Kattjævelen vår kom stadig hjem med blodsugende kre på seg. Dråper funket ikke (det finnes noen for katt) så vi prøvde halsbånd med "tea tree oil" og det er et vidundermiddel. Rent bortsett fra at Kattebestet blir sur som en fele i en uke etter at han blir påtvunget halsbåndet ... et riktig villdyr, dette, av rasen "Vestnorsk Monsterkatt". 15 år gammel, til og med.

 

For oss tobente er det kun to ting som duger: (1) Vær obs på risikoen og ta hensyn til den; og (2) foreta en grundig inspeksjon av hele legemet ved leggetid, for å avsløre eventuelle forsøk på blodsnylting. Det kan jo være en artig sengetidsaktivitet hvis man undersøker hverandre ... nok om det.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hos oss er det fast prosedyre at alle må til sjøss etter siste tur på land, før sengetid i flåttsesongen.

To-tre minutter uti virker bra. Telte en gang 28 - tjueåtte - på den ene leggen (kødder ikke). Etter badet var det null.

Et problem er imidlertid når man er ut og inn av båten flere ganger i løpet av dagen, så kan man få noen 'løs' i båten som kommer tilbake etter sengetid...Så Worses inspeksjonsmetode anbefales morgen og kveld.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være en artig sengetidsaktivitet hvis man undersøker hverandre

Må si at dette vekker assosiasjoner til naturprogrammene der apene plukker lus av hverandre og spiser dem :lol::lol::lol: . Kanskje vi kan forvente tilsvarende filmer med båtfolk i hovedrollene?? :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hos oss er det fast prosedyre at alle må til sjøss etter siste tur på land, før sengetid i flåttsesongen.

To-tre minutter uti virker bra. Telte en gang 28 - tjueåtte - på den ene leggen (kødder ikke). Etter badet var det null.

Dette er en prosedyre jeg følger når jeg er på jakt etc. Hvis du tar deg et bad iløpet av en time eller to etter diverse (utenomekteskapelige?? :rolleyes: ) aktiviteter blandt flåtten, vil den ikke rekke å feste seg.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

For oss tobente er det kun to ting som duger: (1) Vær obs på risikoen og ta hensyn til den; og (2) foreta en grundig inspeksjon av hele legemet ved leggetid

Helt enig! Kona fant en gang en hantikke på snurrebassen min, og jeg en på den ene puppen hennes. Ja det er sant! Men en gang fikk jeg en på leggen (hvem gidder å sjekke der) som ble oversett noen dager. Da bar det i vei til legen for antibiotika. og det gikk bra, - tror jeg? :cool: "Be babeluba Ye, ye!"

 

Lars H.

(hantikkeoffer)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tok den om overvekt og depresjon Worse, men - flass??

 

Lars H.

klokken er 2400 (nesten) :sleep::sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

.......Minner om at skaubjønn særlig liker seg i lyske og armhuler.......

Da tror jeg nok du har vært utsatt for det flate søskenbarnet til "skaumannen". Den er ikke så avansert at den klarer å bite seg fast uten å ha litt krusete urunde kantete hår å holde seg fast i før hun biter. Veldig enkel å bli kvitt i følge en smører jeg jobba sammen med; dupp trusa i diesel, gå med den i 24 timer, og faenskapet er garantert borte........ i hvertfall fram til neste havn!!!

 

Flott; Til dels håpløst å garantere seg mot mener jeg.

Lokaliser, spray på en dæsj startgass for få jævelen til å slakke litt på klørne, ta tak og vri den pent ut med flott-pinsett.

Link to post
Share on other sites

Lokaliser, spray på en dæsj startgass for få jævelen til å slakke litt på klørne, ta tak og vri den pent ut med flott-pinsett.

Startgass er tingen ja ...

Og nå du har fått den ut, knekker du nakken på jævelen, og drysser litt DDT i såret.

Da garanterer jeg den er dau.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke særlig belyst hva ytterste konsekvens er hvis man er uheldig med disse små rakkerene.

Jeg ble bitt av en sånn JƧ#¤% SA%&¤S flott for ca 1,5 årsiden, Det har medført store problemer.

Det har vært til og fra jobb, mest i fra.

Har gjort mye administrerende arbeid på sofaen.

Boreliose er ikke å spøke med for de som blir rammet.

 

 

SÅ VÆR OPPS FÅ DE FJERNET MED EN GANG, OPPDAGES DET EN RØD RING PÅ STØRELSE MED EN FEMMER RUNDT BITTET, OPPSØG LEGE MED EN GANG.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...