Jump to content

Jeg har hatt innbrudd i båten !


Goddis77

Recommended Posts

Var en tur oppe i båten idag for å ta en liten tur med jentungen i gummibåten.

Så da at der hadde vært uønskede personer i båten. :headbang::headbang:

Hadde gjemt fronten til CD/MP3 spilleren om bord, men de hadde funnet alt sammen.

Fant heller ikke nøklene mine med det samme. De hadde tatt dem med seg, og lagt dem i førerhuset. Prøvd å starte den kanskje???

 

De hadde ikke tatt noe annet, slik som kartplotter, vhf etc...

Kan kanskje tyde på at de har sett spilleren gjennom vinduet, og derfor tatt den. Bittert ihvertfall. Kjenner at det fremdeles koker i kroppen.

 

Døren frem til kabinen var ulåst, da den lett kan åpnes uansett. Men da med litt verre resultat mtp interiør.

 

Regner med at dette ikke er noe å melde til politiet.

 

Er vel ikke noe en kan gjøre for å hindre dette regner jeg med.

Link to post
Share on other sites

Yep, anmeld det, fortere enn kvikt. Også politiets veier er uransakelige, og du vet aldri hvor stereoen din kan dukke opp igjen. Og dukker den opp, så er det som regel en tilknytning til gjerningsmann.

 

Pris deg bare lykkelig over at de ikke tømte pulverapparatet ditt utover hele båten...

 

Hvis du finner skitjævlene, så gi meg et ord når du skal ta dem, så blir jeg med. Har mye opparbeidet aggresjon som trenger utløp i vold :eek::lol:

 

Om ikke, så er det gjerne et poeng å velge seg en annen havn. du ligger veldig utsatt til, midt i glaningen for trafikken hele døgnet. Da er det lettere for slauren å registrere deg som mulig offer for sine herjinger. :headbang:

 

Men, i alle fall: Cheer up!! Det kunne ha vært MYE verre. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjipt med innbrudd... :sad: Men! Nå har dusjangsen til å kjøpe en NY MP3 spiller!! :smiley: F.eks. den til tusenlappen hos coop. Med blåtann og greier! :yesnod:

Problemet var at den var HELT ny. Med MP3 og full pakke.

Men det var nå bra at de ikke gjorde noe hærverk ihvertfall.

Kanskje ikke så dumt at jeg har manuell gløding likevel nå da :smiley:

 

Hvis jeg finner de "#¤"&%, så finner vi oss en fin fin bakgate Skipper Worse.

Til og med jentungen sa: du har lov til å si "fy fy" ord idag pappa.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt besøk i vår. De tok et skrutrekkersett og en defekt batteridrill jeg ikke har fått kastet enda :lol: . Regner med at de skulle bruke skrutrekkere og drill for å skru ut noe fra andre båter. Hadde heldigvis alle dører stående åpne. Er redd for at de bryter seg inn uansett. I høst var det besøk i nabobåten. Der brøt de i stykker døra til kabinen og demonterte et innfelt ekkolodd. Mulig de var hos meg og, men savner ingen ting

Redigert av Nor Star (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yep, anmeld det, fortere enn kvikt.

Det var en dykkerbutikk i ditt nærområde som opplevde innbrudd med varelager til flere hundre tusen stjålet. Men en av byens mer "belastede" barn har denne butikken og innehaver som en favoritt (han er dykker da), så da han fikk høre om innbruddet, sa han "vent litt" mens han tok en telefon. Etter et par timer var hele varelageret på plass igjen! :yesnod:

 

(det ble nok utdelt noen trusler om å "borre kneskåler", og de ble trodd!)

Link to post
Share on other sites

Tok en telefon til lensmannen idag, og må si at de var hjelpsomme.

Innen 1 time etter at saken var registrert, fikk jeg en telefon av politiet. De ville ta en titt på båten hvis det var greit. 10 min senere var jeg og 3 politimenn på plass.

De tok dna av kassen som spilleren har vært i, og jeg gav fra meg all info jeg hadde på spilleren (modell og serienummer).

 

Må si at jeg er imponert over interessen fra politiets side, over en slik "liten" sak som dette er :smiley:

 

Får håpe på det beste.

 

Fikk ihvertfall snakket med noen av de andre som har båter der nede, og de hadde ikke hatt noen hos seg heldigvis.

Link to post
Share on other sites

Hmm politiet har tydeligen hatt lite å gjøre på den dagen..

Har fått bil stjålet 3 ganger, men funnet den igjen, politiet ikke intr i å titte på den engang.

Min søster hadde innbrudstyv inne på soveromet der hun og ungen lå og fikk frastjålet lommeboka(en lørdag). fikk beskjed om å kontakte dem på mandag..så aldri noe til dem.

Ble svindlet for nesten 20000 kr på et kredittkort. Idioten hadde til og med prøvd å overføre penger til sin egen konto så man fant vedkommende.

Resultat!!! Henlagt pga bevisets stilling...

Så at oppklaringsprosenten på saker i Norge bare er på 11% er ikke merkelig i det heletatt!! :puke:

Link to post
Share on other sites

Sorterer ikke din hjemmehavn under "sheriffen"?

Så at oppklaringsprosenten på saker i Norge bare er på 11% er ikke merkelig i det heletatt!! :puke:

"sheriffen" i Bergen (LAksevåg lensmannsdistrikt) er berømt i så måte. Ett eksempel er at det ikke har vært innbrudd i boliger i påsken i hans distrikt de siste åra. Ingen innbrudd i "høysesongen" - slå den!

Link to post
Share on other sites

Synes nå at det var fint at de tok seg tid til en slik sak jeg, men det kan jo tenkes at der har vært flere episoder i nærområdet. De svarte ikke på dette når jeg spurte, men det kan jo tenkes.

Det at de møtte opp med 3 personer, kan tenkes at de kanskje var under opplæring, og at min sak ble en fin anledning til dette. Hvem vet :smiley:

Øker ihvertfall sjansen for at spilleren kommer til rette.

Link to post
Share on other sites

Godt du valgte å anmelde det, og ikke droppet det som først tenkt da det egentlig ikke var noen ”stor sak”. I tillegg til at det øker mulighetene for at du får den tilbake, kan det kanskje virke preventivt for fremtiden.

 

Det er egentlig litt rart hvordan folk tenker nå for tiden. Det er liksom din egen feil hvis du ikke har låst tingene dine inn bak lås og slå.

 

Kommer på en kollega som valgte å ikke låse bilen sin. Det var ikke noe vidunderbil, men helt ok. En dag kom iltre nabokjerringer han i møte og kjeftet han huden full fordi ungene deres i 10-års alderen brukte bilen hans til oppholdssted og ”lekestue”. De hadde visst funnet en pakke sigaretter der også. Han ble beordret å låse den.

 

Min kollega prøvde å forklare at det var hans bil og at det kanskje var de som hadde et vel så stort problem iom at ungene deres ikke skjønte forskjell på mitt og ditt. Antyding fra forskjellige vinkler om at de kanskje skulle lære ungene å holde seg borte fra andres ting var helt forgjeves …

Link to post
Share on other sites

...

Kommer på en kollega som valgte å ikke låse bilen sin. Det var ikke noe vidunderbil, men helt ok. En dag kom iltre nabokjerringer han i møte og kjeftet han huden full fordi ungene deres i 10-års alderen brukte bilen hans til oppholdssted og ”lekestue”. De hadde visst funnet en pakke sigaretter der også. Han ble beordret å låse den.

 

Min kollega prøvde å forklare at det var hans bil og at det kanskje var de som hadde et vel så stort problem iom at ungene deres ikke skjønte forskjell på mitt og ditt. Antyding fra forskjellige vinkler om at de kanskje skulle lære ungene å holde seg borte fra andres ting var helt forgjeves …

Imponerende!! :crazy: Tppen av frekkhet! Det nytter ikke å diskutere med slike mennesker..
Link to post
Share on other sites

Må si at jeg er imponert over interessen fra politiets side, over en slik "liten" sak som dette er.

Skulle ønske jeg kunne si det samme. I Flekkefjord har vi politi som kun funker i kontortiden.

 

Vi hadde desverre innbrudd i båten idag. Tyvene ble overrasket av andre båteiere i havna og stakk av - uten å få med seg tjuvgodset.

Men de hadde rukket å ødelegge låser, brutt i stykker diverse glassfiberkanter, revet i stykker instrument panel, slitt løs TV fra veggfeste mm. og endevendt båten.

Hadde jeg hatt tak i dem osv..... grrrrr..... :headbang:

 

Frustrasjonen toppet seg da vi ringte politiet og fikk beskjed om å kontakte lokalt politikammer tirsdag morgen.

Sånn går det. Jo rikere landet vårt blir - dess mindre har vi råd til. Forstå det den som kan....

 

Geir :sad:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fare for inbrudd i båten og skader på låser, dører o.a. så har jeg de siste årene lagt meg på den profilen å la alle dører stå lukket men ulåste. Jeg har tidligere hatt en Scand Atlantic, og en venn med samme båt fikk brutt opp plastluka fra cabinen til dinett/fremre del. Jeg tror kostnade bare på luka var over kr. 13.000. Jeg ser det slik at kostnader og tid til reperasjon av oppbrutte dører og skap/skuffer blir så stor at eventuelle personer som gjør innbrudd kan gå inn uten å utføre disse skadene.

 

Dersom de ønsker å stjele med seg radar og andre instrumenter er dette selvfølgelig kjedelig, men det er lettere å erstatte instrumenter enn å foreta vesentlige utbedringer av dører og skuffer og skapdører.

 

Jeg hadde hydralikklås (fra Sleiper) på rorsystemet, så selv om de klarte å starte motoren med "lure-koblig" ville de ormalt ikke klare å manøvrere båten.

 

Kritiske merknader til denne praksis?

 

(Har ikke foretagt min praksis for forsikringsselskapet)

Link to post
Share on other sites

Ingen kritiske merknader til din praksis.

 

Men det springende punkt her er hva forsikringsselskapet sier. Din venn fikk i alle fall dekket utgiftene den gang han hadde innbrudd. Hvis det ikke er låst får man ikke dekket noe som helst av det tyvene måtte ta med seg - kanskje heller ikke det de måtte finne på å ødelegge. Vi har sett eksempel på at noen velger å leke seg med pulverapparat.

 

Og for øvrig skal det noe til å fjerne alt av verdi hver gang man forlater båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler dette synspunktet.

 

Det er i ettertid nesten umulig å bevise/motbevise om innbrudd har skjedd med eller uten de nøkler vi har i båtene.

 

Jeg hadde en nøkkel som virket på låsene både til forkabin og akterkabin. Jeg synes ikke denne var imponerende komplisert.

 

Den største verdien var imildertid i cockpit - hvor det ikke var låser på glidelåsene på kalesjen.

 

Der var det mulig å stjele radar, kartplotterskjerm (relativt kostbar), autopilot-styring, mange flush-monterte instrumenter (ønsker ikke å nevne alle her av hensyn til ny eier).

 

Hvordan forsikringsselskap i ettertid skal kunne etterprøve vår rapportering av stjålne instrumeter er vanskelig å forstå.

 

Det viktige er vel å ta bilder av alt utstyret i forkant, og deretter vise bilder av hvorledes det ser ut etter inbrudd.

 

Ønsker ikke her - sikkert av forståelig grunn - å vise hvilke nøkler som brukes til kabinene.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Fikk en telefon idag fra politiet. Trodde jeg hadde gjort ett eller annet, men fikk en god nyhet istedet. De hadde funnet stereoanlegget mitt :yesnod: Ikke en skramme på det heller visst. Fikk telefonen nå i kveld, så det blir hentet i morgen. Har allerede kjøpt nytt til båten, så dette havner i bilen. :cheers::flag:

Link to post
Share on other sites

kk en telefon idag fra politiet. Trodde jeg hadde gjort ett eller annet

Du ble litt svett, ja?? :lol: Av en eller annen grunn får de fleste en form for dårlig samvittighet for hva de ikke vet at eller om de har gjort galt, hver gang politiet kontakter dem. Merkelig fenomen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fikk en telefon idag fra politiet. Trodde jeg hadde gjort ett eller annet, men fikk en god nyhet istedet. De hadde funnet stereoanlegget mitt
Det må jeg si var meget overaskende og gratulerer til deg. Det var jo slik det egentlig skulle fungere i samfunnet. Selv har jeg ikke så gode erfaringer men heller det stikk motsatt.

Kjekt at det ordnet seg for deg :flag:

Link to post
Share on other sites

Det viktige er vel å ta bilder av alt utstyret i forkant, og deretter vise bilder av hvorledes det ser ut etter inbrudd.

 

Det er jo derfor det er viktig med bilder i trådene om hva vi driver med. Blir jo glimrende dokumentasjon :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...