Jump to content

Jeg har hatt innbrudd i båten !


Goddis77

Recommended Posts

Jeg kjenner at det koker inni meg når jeg leser og/eller hører om j**la tjuvpakk, men måtte heldigvis trekke litt på fliresmilet av kommentarene til Boywonder.

 

Godt noen ser det positive...

 

Har flere ganger vært utsatt for tjuvpakk og hærverk selv, vet ikke hva jeg hadde kommet til å gjøre om jeg ferska eller fikk tak i dem. Jeg hadde hvertfall kjapt fått plass i fengsel - men det driter jeg i. Brekk armer og bein på jævlene! (Nå kjenner jeg at jeg blir sint igjen)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

linux: Har flere ganger vært utsatt for tjuvpakk og hærverk selv, vet ikke hva jeg hadde kommet til å gjøre om jeg ferska eller fikk tak i dem. Jeg hadde hvertfall kjapt fått plass i fengsel - men det driter jeg i. Brekk armer og bein på jævlene! (Nå kjenner jeg at jeg blir sint igjen)

 

Kanskje de fungerer fint som moring?

Det må sies at tjuvradder ofte ikke stjeler for morro skyld. Ofte er det en grunn til at de trenger penger. Er veldig skjelden noen finner noe utstyr som de selv kunne tenke seg. Mesteparten blir solgt for å omsettes til penger. Å brekke armer/ben hjelper hverken deg å få tilbake utstyret eller tjuvpakken til å få penger på lovlig vis. Løser mao. ingen ting foruten at du får ut din frustrasjon. Deretter blir du buret inne, og andre klager på at du bruker opp samfunnets resurser.

 

Tjuveri kommer det altid å være. Sørg bare for å ha dårligere utstyr enn naboen, eller kanskje heng opp en 1000 lapp på cabindøren med denne beskjeden: "ta denne og ikke ødelegg noe...takk....PS: Naboen har akkurat montert ny kartplotter"

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haha! Genialt! ...Men jeg stemmer på det partiet som legaliserer selvskudd og tillater selvforsvar av egen eiendom.

 

Tjuveri kommer det altid å være. Sørg bare for å ha dårligere utstyr enn naboen, eller kanskje heng opp en 1000 lapp på cabindøren med denne beskjeden: "ta denne og ikke ødelegg noe...takk....PS: Naboen har akkurat montert ny kartplotter"

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Døren frem til kabinen var ulåst, da den lett kan åpnes uansett. Men da med litt verre resultat mtp interiør.

Skal du få igjen noe på forsikringa må du ikke nevne at døra sto ulåst. Da gir de ikke noe dekning. Han som taksterte båten min etter tyveri nr 3 anbefalte å ikke benytte originallåsen inn til kabinen, men henge på en simpel sykkellås. Denne kan tyvene enkelt åpne uten å ødelegge dør og karm. Funka faktisk bra i sommer da jeg hadde innbrudd nr 4!!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva med å putte inn en alarm så unngår du iallefall "neste gang"?

Du skyver antagelig bare problemet til en av nabobåtene som også har mp3-spiller, men du unngår iallefall pulverapparatet i kabinen, eller som en god venn opplevde,- tyven(e) hadde gjort godt fra seg i putesett og sofa nede i salongen. i mangel av dopapir hadde de gått løs på duker og gardiner. Her måtte det mer en vask til for å få vekk alle (lukt-)sporene.

Var det noen som nevnte opparbeidet aggresjon???

 

Det er flere gode alarmer på markedet med og uten varsling og de koster ikke allverden.

Uansett tror jeg tyvene skygger unna en alarm-merket båt dersom de har valgmuligheter.

Alarm koster ikke stort mer enn egenandelen på forsikringen, så da er det jo dumt å investere i egenandel istedet... :cryin:

 

Yesss.... jeg har alarm, og hele havna vet det,- inkludert alle 16 åringene med skrujern diskret i baklomma,- men så langt har altså ingen prøvd seg. Skulle du se Phoebe, så er altså den et dårlig valg å prøve seg på dersom du bestemmer deg for å hente deg en ny mp3 :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg krysser fingrene for at en god strategi er å ikke ha så mye dyre greier i båten at det blir for fristende, og tror at alarm er en god investering. :yesnod: En god båtalarm kan mer enn å varsle innbrudd, den kan også passe på temperatur, landstrøm, batterispenning, lekkasjer og hva nå enn du ønsker å få beskjed om.

Link to post
Share on other sites

Tjuveri kommer det altid å være. Sørg bare for å ha dårligere utstyr enn naboen
en god strategi er å ikke ha så mye dyre greier i båten at det blir for fristende

 

Hadde en gammel 2hk Evinrude på akterspeilet på seiljolla. Litt rusten og oppskrapet med delvis defekt blandingsskrue.

Den ble stjålet for 2 1/2uke siden. :nonod:

Padleårer, seilervester og bensinkanne lå igjen i båten. Tangen jeg brukte for å regulere blandingen, var lagt pent tilbake i motorbrønnen.

Jeg trodde ikke den var verdt å stjele, men det var den tydeligvis.

Prøvde å finne en ny en (brukt), men det er ikke mange så små motorer til salgs.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei

 

Oppdaget på tirsdag at uvedkommende hadde vært i båten vår :headbang: . Ved første blikk så jeg ikke noe som var stjålet, bare at det hadde vært rotet "litt". Reiste tilbake senere på kvelden for å rydde opp og da oppdaget jeg at kikkerten, en kniv og magliten var borte. Nede i cabinen lå fiskeutstyr til ca 7000 kr fremdeles. Jeg lo litt av dette og bestemte da meg for ta dette med hjem vær gang.

 

OG SÅ

 

Reiste vi ut i helgen som vanlig. Vi satte i gang å grille på kvelden og skulle dekke på bordet. Og da, hva fikk vi se :eek: , joda de hadde stukket av med BESTIKKET. Gjett om det ble latter i båten. Dette var den eneste skuffen som ikke var sjekket på tirsdagen, regnet ikke med at DE var sultne men men, nå har vi lært det også.

 

Beløpet på det som ble borte ca 1200 kr og HELDIGVIS ingenting ødelagt, bortsett fra en grillkveld med plastbestikk. :lol:

 

Tar lærdom av dette da dette var første gang for vår del. Noen som har liknede historier??

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag har jeg hatt tyverier i båten også.. (eget innlegg, hvor jeg etterlyser kartplotter..).. Det som er litt rart er at de tok med seg denne, 2 flasker sprit, 2 snappsglass (av 4, de var altså 2..), 1 av 3 redningsvester (ja, de tok den billigste fra europris, helly hansen+ barnevest lå igjen).. Det er tydeligvis ikken noen rakettforskere vi snakker om.. Men jeg er nå faktisk glad for at jeg ikke tok personene på fersken. Jeg tør å si, og påstå at det hadde han ikke kommet fra med livet i behold. Så sint har jeg faktisk aldri vært som jeg var i dag når jeg kom ned til båten.. :headbang:

 

Nå skal det monteres alarm.. Har bestillt i kveld til en overkommelig pris.. Bør kanskje gjøres av flere????????

Link to post
Share on other sites

Kortlåser.

Magnetlåser.

Elektroniske låser.

Låser der nøkkelen har både rygg og sidekoding...

 

Det viktigste og enkleste for å unngå "bumping" er likevel det jeg antydet først:

Kjøp låssystem fra en produsent med egne eller patenterte profiler...

 

:cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...