Jump to content

Noen som savner paraplydreggen sin?


-Luna-

Recommended Posts

Siden temaet synes å dreie mere mot forb**** idi**** med flytetaug på dreggen paster jeg over et innlegg jeg skrev tidligere i sommer. Svært relevant faktisk.

 

I pinsehelga la vi oss på Laksberget på H-øya. Det var ingen andre i nærheten så jeg slapp dreggen godt ute uten at jeg trengte å tenke på ankerkjettinger som kan krysse hverandre. På laksberget blir en liggende slik at når man fortøyer med baug inn, (et lite nes) så blir man liggende paralellt med land på babord side.

Utover ettermiddagen kom det flere båter til, og to seilbåter la seg bak oss med nesa mot land på vår babord side. De slapp dreggen godt ute og tvers over min ankerkjetting. Det er mye båter i Oslofjorden, så slik ting skjer til stadighet, spesiellt i populære utfartshelger hvor det kan bli trangt om plassen. Få lager noe oppstyr om dette, og spaghettien løser seg som regel greit da alle avgår omtrent på samme tiden dagen etter. Vi hadde imidlertid tenkt å returnere ila. kvelden så derfor nevnte jeg for de nyankomne at vi kommer til å gå ila. et par timer, og at de måtte sørge for å være tilstede, og kanskje påregne å ta nytt dreggfeste når jeg etter all sansynlighet kom til å løfte begge deres dreggtaug ved avreise. De så litt rart på meg uten å svare, og jeg satt igjen med en følelse at de ikke helt hadde skjønt problemstillingen eller fått med seg budskapet.

 

Vel vel. Utpå kvelden da vi skulle gå satt de begge i båtene sine og jeg begynte å trekke meg ut på dreggen. Som ventet kom det snart ett snøre tilsyne, og snart ett til. Snørene skled ned på min kjetting slik at jeg ikke fikk fatt i de med båtshaka og løfta de av slik jeg ofte gjør i tilsvarende situasjoner. Jeg har en winch på 1,5 Kw og hadde ingen problemer med å løfte begge ankerlinene da dreggen etterhvert kom til syne. Jeg benyttet båtshaka og løftet, først den ene, så den andre dregglina av ”kroken”

 

Hva som så skjedde var så totalt uventet at det tok tid før jeg fikk summet meg og skreket til kona som dreiv foran og ordnet med taugverket: ”Ikke rør gearet eller gassen” ”DE BRUKER FLYTELINE PÅ DREGGEN”

 

Vi var fortsatt i siget bakover og begge linene forsvant under båten delvis flytende i overflaten. Båten stoppet etterhvert opp antagelig fordi rorene fanget opp taugene og bremset opp båtens bevegelser. Etterhvert fikk jeg tak i tauget og trukket båten framover og klar av taugverket igjen.

Han i den ene seilbåten spør om han skal gi mere taug da han tydeligvis oppfatter at jeg sliter med dreggen deres. Han i den andre båten har ikke skjønt en meter og bare sitter der uinteressert. Isteden for å gi mer taug, ber jeg ham å trekke stramt slik at tauget går dypere og vi kan gå klar.

 

Etterhvert kom vi oss ut. I ettertid har jeg fundert på om de to egentlig skjønte hva som skjedde. Skjønte de egentlig at de la dregglina over vår og at jeg nødvendigvis må løfte deres liner for å få opp min egen? Skjønte de i det hele tatt at noe taugverk flyter og noe synker og at den ene typen kan være bra i en situasjon, men ikke nødvendigvis i en annen?

 

Egentlig tror jeg ikke de skjønte hva som skjedde i det hele tatt.

Antagelig så de hoderystende på hverandre etter at vi var gått, og var enige om at noen form for opplæring av nye båtførere nok er på sin plass. For makan til rot noen klarer å stelle i stand bare de skal løfte dreggen skal man vel lette lenge etter? Typisk Motorbåtfolk :nonod::nonod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Trodde dette med flytetau var et unntakstilfelle. Av hostorien til REM ser jeg at det kanskje ikke er så unntaksvis som jeg trodde. Hva kan grunnen til at noen bruker flytetau være? Kjøper de bare det billigste? Billige tau er jo som oftest flytetau. Eller har de en plan? Flytetau er jo greit hvis man glemmer å feste den andre enden av tauet til båten. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det kan hende det er min dregg. Ankervinsj ble for dyrt for meg, og siden jeg kun ankrer opp 4-5 ganger i løpet av en sesong så kjøpte jeg like godt opp 5-6 paraplydregger til å ha liggendes i båten. Kaster de over bord sammen med et kvalitetstau fra Nille og fortøyer. Er det dårlig grip, har jeg alltids muligheten for å kaste 2-3 til på samme sted. Ved avreise løsner jeg enkelt fortøyningen og drar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...