Jump to content

Noen som savner paraplydreggen sin?


-Luna-

Recommended Posts

Så kan jeg meddele at jeg gav den til Redninsselskapet tidligere i dag. De var så snille å fjerne tauet som hang i enden fra propellen min.

 

Vi hadde hatt en koselig tur med grilling da vi skulle ta turen hjemover. Det er da min ene passasjer utbryter, hei der flyter det et tau! Jeg var raskt borte på spaken for å trekke motoren i fri, men i sekundet før smeller det i propellen....huff, huff for en ekkel følelse!

 

Et kraftig dreggtau har viklet seg inn. Forsøk på å dra det ut er meningsløst. Flaps sperrer ankomst og jeg er lite fristet til å ta en svømmetur.

 

Den allerede utlagte dreggen ble festet i bauen(den var da godt for noe). Assistanse fra Redninsselskapet med dykker ble anmodet. De ankommer ca 1 time etter og løser problemet ganske greit med dykker i vannet. Rapporten fra dykker er en løs propell mutter og staget som holder roret er bøyd oppover. Motor starter fint og akslingen samt propell virker ok. Vet at propellen også har splint så dette burde gå bra. Vi kommer oss hjemover for egen maskin.

 

Mitt forsøk på å dra opp dreggen mislykkes den henger bom fast. Lettbåten til NSSR klarer med litt plunder å få den løs. Paraply dregg med to meter kjetting. Noen har tydelig vis overlatt den til seg selv etter at den ikke ville opp. Er det mulig :confused:

 

Båten må på land for å rette opp skaden på jernet som holder roret (vet ikke hva denne heter). Hvilke andre ting bør jeg kontrollere etter denne hendelsen? Eller burde motor/aksling tåle en slik støyt? Tar i mot gode tips og råd!

 

Skal komme med bilde når båten står på land.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

ehh... nå spør jeg av uvitenhet og ikke erfaring, men er ikke dette med at dregg (anker) setter seg fast et vanlig problem??

Selv har jeg ennå ikke turd å prøve meg på legge til med dregg i uthavn, men i tankene har jeg vært gjennom dette mange ganger. Har også sett for meg at det kan bli et problem å få den opp og har gått til anskaffelse av en liten blåse for å markere tauet om problemet skulle oppstå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd at dreggen setter seg så hardt fast at den ikke kommer løs - med mindre jeg har huka i en moring eller noe sånt da. I alle andre tilfeller har v i klart å kjøre dreggen løs - fester da tauet i en ullert, og kjører litt "frem og tilbake".

 

En gang festet vi dreggen i moringen til akterbøyene på Gullholmen i Bohuslän. Tok et kvarter av fjorten dager å få den løs - den hadde surret seg rundt kjettingen fra moringen :eek: Men opp kom den j..... også. Dagens underholdning for alle andre i havna :lol:

 

Fluor: det var jo rart at du fikk dreggtauet i propellen - dvs det var i seg selv ikke rart - men har de ikke brukt synketau på dreggen :eek: Høres helt schnålt ut

Link to post
Share on other sites

Problemet jeg mente her var at jeg ikke ville følt meg komfortabel med å "forurense" populære uthavner med dregg og tau jeg ikke fikk opp.

 

Grunnen til at jeg ikke har erfaring med dregging er at jeg må gjøre alt selv - (har fått klar beskjed om at konemor ikke stiller ved ror eller på baug) og har ikke følt meg komfortabel nok med båten til at jeg har turd.

Har hatt noen spede forsøk på å hive ut dreggen, men har ennå ikke kommet meg i land :-)

Men det kommer..... og det snart også.... :-)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så komplisert, tj. Her er min fremgangsmåte, fra den tid jeg hadde Viksund 27:

 

1. Ta frem dreggen, set fast enden av dreggtauet til en av pullertene akterut.

2. Kveil dreggtauet i åttetall på dørken. Da vaser det seg ikke når du hiver ut dreggen.

3. Ha fortøyningstau klart forut

4. Finn en fin plass, sjekk dybde helt inn samt finn/ se deg ut et sted å gjøre fast fortøyningen forut

5. Slipp dreggen å dertil egnet sted, la tauet løpe ut gjennom den ene hånden du ikke har på ratt/gass/gir. La båten sige mot det utsette stedet i land. Om nødvendig reduserer du farten ved å knipe på tauet og holde igjen.

6. Når du er nær nok, setter du fast dreggtauet å en pullert, med romslig margin/slakk

7. gå forut, gå i land, gjør fast.

8. Gå tilbake til dreggtauet og juster det for å ligge best mulig mot land

 

... og vips! Så er ferdig. :wink:

 

Anbefalt sted å øve på dette: Smivågen på Tyssøy. Begynn mostrøms, deretter medstrømsog til sist med srømmen sideveis. På et par timer er du fullbefaren dreggkaster av andre klasse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fluor: det var jo rart at du fikk dreggtauet i propellen - dvs det var i seg selv ikke rart - men har de ikke brukt synketau på dreggen :eek: Høres helt schnålt ut

Tauet fløt ivertfall delvis. Noe av tauet var oppe og enden hang litt nedover. Det var ivertfall ikke sunket. Ca 2cm i diameter så det var kraftige saker.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Den billigste forsikringen når man kaster anker eller dregg på ukjent plass (eller der man vet det er skummel bunn) er å bruke en ekstraline. Fest den gjerne i en liten orange blåse, så fungerer den kanskje som en advarsel til andre som har tenkt å slippe ankeret sitt oppå ditt.

 

Å bruke flytende tau på anker kvalifiserer til kjølhaling.

Link to post
Share on other sites

Skal ta en tur ut når det er totalt vindstille :-)

Ja ja, om det blåser eller ikke, der inne spiler det mindre rolle med mindre den står rett på sør. Vi kjenner vel alle "angsten" for å droppe dreggen første gangen, vi må jo alle ha opplevd det; men tj, det går fort over og ettere ntid vil du ikke lenger skjønnehva det var du var usikker på. Så kom deg ut og øv! Hvis du vil ha med en erfaren dregg-og skittkaster, er det bare å gi en lyd ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjøpte dreggtau på biltema. Om det er synketau eller ikke stod det så vidt jeg husker ikke noe om.

Selv om synketau ikke utgjør et problem for båter synes jeg likevel det er problematisk å legge fra meg dregg og tau i uthavner.

Synketau på dregg er en selvfølge. Si at du ligger med anker og det blir slakk på tauet på grunn av lavvann, da er tauet ditt en glimrende propellfelle for de andre som passerer 10m bak deg! Men at det er problematisk å legge fra seg dregg og tau i uthavn er jeg helt enig i, man bør sørge for å få opp dette, selv om det innebærer bruk av innleid dykker. Både for miljøets og verdien av utstyret sin skyld.

 

Problemet jeg mente her var at jeg ikke ville følt meg komfortabel med å "forurense" populære uthavner med dregg og tau jeg ikke fikk opp.

 

Grunnen til at jeg ikke har erfaring med dregging er at jeg må gjøre alt selv - (har fått klar beskjed om at konemor ikke stiller ved ror eller på baug) og har ikke følt meg komfortabel nok med båten til at jeg har turd.

Har hatt noen spede forsøk på å hive ut dreggen, men har ennå ikke kommet meg i land :-)

Men det kommer..... og det snart også.... :-)

Ok,, nå fikk jeg litt mer forståelse for de som synes at båtførerprøven burde være påbudt! Å slenge ut en dregg er ikke rakettforskning! Sleng den ut og se hva som skjer. Det tar ikke SÅ mange forsøk før du finner riktig fremgangsmåte! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Synketau på dregg er en selvfølge. Si at du ligger med anker og det blir slakk på tauet på grunn av lavvann, da er tauet ditt en glimrende propellfelle for de andre som passerer 10m bak deg!

Daumann!!! Har flytende tau til dreggen i jolla og ser ingen problemer med det.... bortsett fra faren for å bli kjølhalt.

Selvfølgelig er tau som synker en fordel, men bruk daumann alikevel mener jeg. Det er lettere å passere han som er bevisst sitt tau som kan flyte opp enn han som har synketau og derfor bare kutter ut daumann.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He he...

 

Jeg forstår godt dem som er usikker på dregging, i alle fall i påsyn av andre. Vi båtfolk kan godt snakke litt stygt (og le av) dem som prøver denne dregginga for første gangen... ;-)

 

Jeg vokste nå opp i Dragsundet på Håøya, Oslofjorden. - Men familien dro sørover til Sørlandet, og det ble til hjemmehavnen... -og her har ofte de "mest erfarne"** flytetau (Det er jo billigst må vite...) - Spesielt i trange farvann. Så det er slett ikke uvant å måtte hive båten i fri...

 

(Noen ganger er jeg veldig glad for kjølen...)

 

 

**med disse mener jeg dem som stort sett stikker ut med en sjekte (snekke) på dagstur, og fortøyer med én dregg og ett tau i bauen.

Redigert av Netthandel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Fluor. Dette ser ut til å bli en tråd om dregging. Men du spurte om det var andre ting du bør sjekke når du tar opp båten. JA, sjekk akslingen inne på gearet.

Jeg vet ikke hva slags aksel/ gear du har, men det har nok vært store krefter i sving her og klemmflensen på gearet kan ha skadet akselen.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Husker den første gangen jeg skulle hive dreggen fra større båt;

 

Min første snekke kjøpte jeg når jeg var 16, sank tre ganger før den fløt men det er en annen historie.

Jeg stevnet mot badeplassen hvor jeg skulle hente noen kompiser, fant en fjellstubb som passet fint og legge til. Gruet fælt, men når jeg var ca 10 m fra land kjappet jeg meg bak i båten og slang ut dreggen. Så frem til rattet, ett ben på reverseringen (vribart anlegg) og dreggtauet i den andre handa. Nå seg det sakte fremover, bak motorkasse for og fri ut propell og så var det bare og sige inn mens jeg ga etter på dreggtau.

 

Det var ikke så ille alikevel fant jeg ut da, men etter det ble det en del øving.

Spesielt og legge til for anker med vind i sia plundrer jeg fælt med enda. Jeg er oftest alene ombord, så det er ingen hjelp og få. Vinsj hadde vært kjekt, men det blir nok en slik Butler ankerutkaster eller hva det heter.

 

Har forresten hatt tau i propell også, for og ikke snakke om garn :headbang:

Der er det mye dårlig merking

Link to post
Share on other sites

Men at det er problematisk å legge fra seg dregg og tau i uthavn er jeg helt enig i, man bør sørge for å få opp dette, selv om det innebærer bruk av innleid dykker.

Enig i at det er problematisk å legge fra seg en dregg. Men av og til kan man ha behov for (en kort stund) å forlate et dregg / anker som har satt seg fast. for eksempel for å svippe passasjerer i land, før man starter "prosjektet". Om man fester dreggtauet i en fender eller plastkanne, er det synlig for andre, og man kan finne tauet når man kommer tilbake. Har man brukt flytetau kapper man selvsagt tauet, slik at man ungår unødig tau i vannflata.
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker ble det for en del år siden avsagt en dom i Porsgrunn mot en som hadde flytetau til dreggtau. En annen båt kjørte opp i dette og fikk noen skader på ror/propellanlegg. Vedkommende med flytetauet ble dømt til å erstatte sakene - eller fikk en bot - pga uaktsomhet med flytetauet.

Sjeggestad i Sjøfartsdirektoratet synes domsavgjørelsen var så viktig at han på forhånd gikk ut å proklamerte at han skulle betale boten dersom vedkommende bare ble dømt.

 

Dette helt etter husken (det er en del år siden).

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Løfter denne opp for å gi en heller sen tilbakemelding om hvordan det gikk med skaden etter tauet i propellen(grunnet husbygging).

 

Bilde

Resultatet av tauet ble et bøyd jern under propellen. Dette var laget av messing og gav tydelig lett etter. Hadde ikke denne tatt smellen tror jeg nok at akslingen hadde bøyd seg.

 

Bilde

Jernet ble bøyd tilbake med presse og montert tilbake på plass. Så tok jeg like godt og skrapte av alt under båten og la på nytt primer og bunstoff(for en jobb!). Resultatet taler for seg selv.

 

Båten er blitt brukt flittig i sommer :flag:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

SveinHau har litt erfaring og forsøkt ut litt dette med ansvarsforhold og tau i propellen. Sjekke denne tråden.

Den saken rant ut i sanden (vannet :lol: ) uten at noen hadde lyst å ta noe som helst ansvar. Litt av problemet var at beviset (den delen av tauet som gikk til bunns) forsvant. Var å dykket etter det et par ganger men sikten var så alt for dårlig så jeg hadde ikke sjangs til å finne noe som helst.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I sommer kom vi over en dust med flytetau på dreggen i en snaue 30 fot seilbåt. Tauet lå ikke rett ut fra hekken, men med en del visning til den ene siden. Det var blitt lavvann og tauet fløt minst 10 meter bak båten uten at fyren følte noen stor trang til å stramme opp.

 

Vi hadde følge av gode venner i en annen båt og skulle legge til på denne holmen. Vennene legger til først og utkikken på baugen oppdaget tauet, gir stoppsignal og beskjed om bakking. Det går bra og de får lagt til enda iltt lengre unna. Vi er blitt varslet og legger til enda lengre bortenfor.

 

Etter fortøyning gikk praten livlig over duster som hadde flytetau som dreggtau og som appå til ikke gadd å stramme opp. Mens vi prater dukker det opp en daycruiser. Den skal tydeligvis inn ved siden av seilbåten. Vi vinker og får varslet om tauet. Han gir signal om at han skjønner og har sett. Han kjenner tydeligvis folkene i seilbåten og vi lar de holde på med sitt uten å gå bort for å ta i mot tampene.

 

Plutselig kommer dattera til kameraten ned fra knausen og sier "Pappa, nå fikk motorbåten det blå tauet i propellen." Nyskjerrige reiser vi oss og kikker bort på båtene. En stk daycruiserskipper har fått tauet til sin venn seilbåtskipperen i propellen, enda han ble varslet om faren. De registrerer selvfølgelig at vi kikker bort, avstanden er jo ikke stor. Vil anta at de følte seg litt brydd, både eieren av flytetaufella og skipperen som gikk i fella.

 

Den gode siden? Vannet var varmt og i løpet av mindre enn halvtimen var problemet løst. Motorbåten kjørte senere av gårde for egen maskin, tilsynelatende uten skade.

 

Idioter sier jeg og da mener jeg både han med flytetaufelle og han som bevisst kjørte rett inn i den varslede fella. Han trodde vel at dette går da så bra så. Og det kunne det ha gjort - spesielt med synketau.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...