Jump to content

VHF - hva bør jeg kjøpe?


KOB

Recommended Posts

Hei.

 

NASA er vel ikke det mest utbredte VHF merket her til lands. Kan det være priset så lavt kun for å komme inn på markedet?

 

Lars H.  :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I konkurrerende forum ble følgende DSC-VHF fra Furuno nevnt:

http://www.tele-com.dk/marine/ro4500__pris...srigtig_vhf.htm

 

... 2995 danske er alvorlig billig.

Lurer på om Furuno-Norge kommer til å selge denne her til lands og til hvilken pris.

 

Mer info finnes på http://furuno.inforce.dk/sw929.asp

 

Ser at den mangler "Lima" kanaler så vi får håpe det kommer en "Norsk" versjon.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites


Andreas:

Mmmmhh.... kr5200 for Simrad mot kr3950 for NASA.... Er det verdt kr 1250?

 

Jeg spør på alvor!!!

 

Det kan være imorgen at jeg ellers kjøper en NASA


 

 

Det samme kan jeg være enig i og si.  Jeg vet det er mange eksperter her, hva mener dere?

 

:sailing:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ja, Thor det er klart det blir noen timer.....  Men om man får en haug med problemer i ettertid....  det er også kostbart, og tar tid.

 

Er utstyret så nytt at ingen har erfaring?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har nå hentet frem sertifikatet (fra 1994 - må nok oppfriske kunnskapen litt   :sailing:) og konsesjonssøknaden og så stiller det seg noen spørsmål:

  • Må det søkes FØR man kjøper? Egentlig skal man jo fylle ut noe om utstyret på skjemaet. Da går det egentlig ikke.
  • Var det ikke slik at vanlig sertifikat inntil videre er nok for utstyr med DSC/GMDSS?
Får foresten ikke telefonkontakt med den offentlige institusjoen som er oppført på konsesjonsskjemaet: Telenor Nett AS, Maritim Radio, Lisensavdeling, tel 22 77 95 10. Noen som har noe bedre?
Link to post
Share on other sites

Hei.


Andreas: Må det søkes FØR man kjøper? Egentlig skal man jo fylle ut noe om utstyret på skjemaet. Da går det egentlig ikke.Var det ikke slik at vanlig sertifikat inntil videre er nok for utstyr med DSC/GMDSS?
Send en mail til Jo Erik, jo-eirik.vee@sjoassistanse.com Han vet alt om dette eller formidler videre kontakt.

 

Tror neppe noen nekter deg konsesjon om du handler først(!?) Det var værre før. Da jeg kjøpte min VHF stasjon, ble dokumentet utfylt i butikken og sendt til godkjenning/registrering. Og jeg fikk med meg selve den grønne boksen (Sailor), men telefonrøret fikk jeg ikke før jeg kunne komme tilbake med godkjent svar på konsesjonssøknaden!!  :sailing:

 

Hilsen Lars H.  :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: Og jeg fikk med meg selve den grønne boksen (Sailor), men telefonrøret fikk jeg ikke før jeg kunne komme tilbake med godkjent svar på konsesjonssøknaden!!  :sailing:

 

Hilsen Lars H.  :cheers:


 

:lol: Ja, det er omtrend slik jeg har tenkt å gjøre det: ikke koble til mikrofonen før kunnskapen er oppfrisket. Med andre ord: lytt, men ikke snakk  :nono:

Link to post
Share on other sites


Andreas: Var det ikke slik at vanlig sertifikat inntil videre er nok for utstyr med DSC/GMDSS?Får foresten ikke telefonkontakt med den offentlige institusjoen som er oppført på konsesjonsskjemaet: Telenor Nett AS, Maritim Radio, Lisensavdeling, tel 22 77 95 10. Noen som har noe bedre?

 

Ang gmdss og VHF radiooperatørsertifikat:

7.6      Retningslinjer for Begrenset radiotelefonistsertifikat for den maritime mobile VHF—tjenesten

Det er et internasjonalt krav at maritime VHF installasjoner skal betjenes av personer med et sertifikat som viser at vedkommende har de nødvendige kunnskaper for å delta i denne tjenesten. I Norge blir slikt sertifikat utstedt av Radioinspeksjonen i Telenor Nett.

 

For fartøyer som ikke er radiopliktige, vil et VHF—sertifikat inntil videre kunne godtas for betjening av spesielt radioutstyr når man kan fremlegge skriftlig dokumentasjon om opplæring i bruk av utstyret. Dette gjelder VHF DSC—utstyr, maritime nødpeilesendere og Inmarsat—stasjoner om bord i lystbåter.

ref: http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon...6w_vedlegg7.doc

 

mere info konsesjoner og slikt påhttp://www.maritimradio.no/

Telenor Networks Maritim Radio

Lisensavdelingen

1331 Fornebu

Telefon: 22 77 43 50

Telefaks: 22 42 70 72

E-post: lisensavdelingen@telenor.com

Link to post
Share on other sites

Har fartet litt rund i nærområdet og tittet både på NASA SX35DSC og SIMRAD RD68 og har fortsatt ikke kjøpt.

 

Simrad virker jo en del mer solid (støpt aluminumskasse) og jeg er nesten klar å kjøpe den pga det. Men der hvor jeg tittet på den fikk jeg ikke presset prisen under 5800, til gjengjeld er det en AUTORISERT INSTALLATØR.

 

Og da kommer nemlig enda et spørsmål. Ifølge konsesjonssøknaden må en slik installatør signere!  :sailing: Vil tro at MALFIX ikke er autorisert installatør. Seatronic sa at de har installert noen, kallt opp Tjøme, fikk bekreftet at signalet var bra og det var det hele - de husker ikke noe om nødvendigheten for å kvittere.

 

Spørsmål til allmenheten som eier og bedriver VHF, hvordan gikk det hos dere med installasjon. Var det noen 'autoritet' som godkjente saken dersom dere monterte utstyret selv?

Link to post
Share on other sites

Ok, Simrad RD68 er bestillt og innlevert posten, som jeg ser.  :seeya:

 

Nå mangler jeg antenne. Og her går spørsmålet egentlig bare til  :confused: - eiere:

 

1) Har dere noen kommentarer til VHF-antenner som er del av akterstaget?

 

2) Jeg vet at slike finnes men har ikke funnet dem i katalogene. Noen tips?

 

Jeg vil av forskjellige grunner helst IKKE har en pisk i mastetoppen, selv om det gir best rekkevidde.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Simrad RD 68 som jeg er godt fornøyd med. Det jeg vet er at denne VHF er kresen på antenne. Hvis du ikke vil ha antenne i toppen av masten, bør du tenke på å montere en pisk på hekken. For å få rekkevidde kan du montere pisken på en mast. Jeg har hatt dette på en tidligere båt uten at den kom i veien. Det er et merke som heter NOA system som har utstyr som gjør dette forholdsvis enkelt.

Da min VHF ble montert måtte det byttes antenne fordi den første ble målt til ikke å være bra nok. Det hører til historien at dette arbeidet ble gjort av en forhandler anbefalt av Simrad.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...