Jump to content

VHF - hva bør jeg kjøpe?


KOB

Recommended Posts

Jeg planlegger å kjøpe VHF til 2003-sesongen (tok VHF-serifikat på båtmessa i vår). Har tenkt å kjøpe med DSC. Fra før har jeg Simrad CP42 kartplotter - har lest at det er mulig å kople denne mot VHF for å få opp DSC-meldinger. Er det noe poeng, og bør en da holde seg til samme merke?

 

Båten har åpen cockpit (Windy 32), så VHFen må tåle det.

 

Noen med erfaring som kan anbefale en god VHF?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei KOB

Med den typen båt som du har vil jeg helt klart gått for en håndhold VHF.  I Seilas sitt siste nummer er det test av håndholdte og her er det for enhversmak og lommebok.

 

Ellers tror jeg ikke det er stor kvalitetsforskjell på fasmonterte VHF'r før du kommer over i proffklassen med proffpriser. De jeg har opplevd som har hatt dårlig VHF har enten hatt dårlig forbindelse i antenne og antennekabel og /eller det har vært strømforbruk ombord som har ødelagt med støy.

 

Selv har jeg en Shipmate RS8300S som alltid har fungert perfekt.  Under en høytrykksdag i sommer fikk jeg inn en redningsaksjon midt i den Engelske kanal  mens jeg selv lå midt mellom Hanstholm og Kristiansand. Så det kan nesten bli litt mye av det gode

Link to post
Share on other sites

[jeg fikk lettere sjokk da jeg i sin tid oppdaget at min nye Shipmate brukte nesten 1Amp i standby..... :sad:[/i]


Hei Ingar

 

Ifølge instruksjosboka for min shipmate bruker den 0,06W  (5 mA) i standbye og 1,8 w ( 150mA) ved mottak. Ved sending skal den  bruker den 60W (5A) og da suger det godt.

 

Test hos Simrad på min VHF i forbindelse med omprogramereing til skandinavisk kanaloppsett  viser: Current in RX mode 12V  190mA.

Så vidt jeg forstår må dette være ved mottak så forbruket er noe større enn i instruksjonsboka. Men det er langt igjen til 1 A som du har.  

Link to post
Share on other sites

Hei


Lasse: VHF er sikkerhetsutstyr. Mulig jeg konservativ, . . . .

 

Helt enig med deg Lasse, konservativ eller ikke.

Se bildet nedenfor fra Trudelutt med nevnte Sailor RT2048

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Mulig jeg konservativ, men jeg har størst tro på den gode gamle solide grønne typen med et skikkelig telefonrør å rope Mayday i


 

Nå syntes jeg Lasse og Lars er erkekonservative

 

I en seilbåt og en Saga 27 er det helt i orden med en fastmontert VHF. Her går jo det meste sakte, også i nødsituasjoner.

 

Men har du en rask båt som en Windy 32 kan ting skje svært mye raskere. Ved en grunnstøting blir det større hull ved 30 knop enn i 7 og det er slett ikke sikkert det er så veldig god tid til omfattende mayday.  Da er det flott å kunne få VHF med over i jolla.

 

Windy 32 har jo også kalesje og det vil være kjekt å kunne stue VHF'n under dekk når båten ikke er i  bruk.

 

Alle tester viser at det betyr forholdsvis lite med forskjellig sendereffekt, mens antenneplassering -les: høyde er mer viktig.  I en motorbåt kommer antenna forholdvis lavt uansett så dette vil heller ikke være noe avgjørende kriterie for valget mellom fast eller bærbar. Men nesten alle bærbare kan tilkobles ekstern antenne.

 

Men det beste er jo selvfølgelig en av hver. Men den ene behøver vel ikke være grønn. Det finnes mange andre typer som er kommer på høyden mens Sailor koste seg med supervhf'n med den runde skiva

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt enig med rhea, den var litt flåsete.  :lol: Jeg har selv hatt en grønn VHF i FLII, og den var grei nok, men ikke spesielt bedre enn kameraters VHF. I FLIII var det montert en gammel grønn en da jeg kjøpte båten, men den ble ved en enkel høytidlighet satt til hvile fordi den var veldig Grønmokompatibel.

 

I sommer har jeg klart meg godt med en bærbar Garmin, men vurderer vel om jeg skal anskaffe en fast montert VHF i tilegg.  At valget antagelig faller på Sailor med RDS(dog ikke grønn), skyldes vel mere at de har en mere tiltalende løsning for meg (24V driftspenning) enn de andre leverandørenes løsning, basert på kostnadseffektive betraktninger.

 

Det viktigste med VHF type er vel hva du kan forvente av service.  :sad: Ryktene sier at Simrad og Raytheon er katastrofale når det gjelder service, men hvem vet?? :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Konservativ er et spennende ord, det kan tolkes på mange måter. Politisk er jeg nok en smule konservativ, men selv om jeg er så gammel mange år at jeg går og gleder meg til å kunne pensjonere meg (AFP) om 3 år og nyte båtlive ennå mer enn nå, er jeg alltid sulten på nye ting innen data elektronik osv. Jobber i et avansert forskningsmiljø.

 

Konservativ ved valg av VHF har vel mer med hva jeg selv har og er fornøyd med. Har hatt Sailor'en i 14år nå, og den har aldri feilet. Det er det nok andre som har erfart også, ikke minst produsenten da den fremdeles produseres.

 

Rent praktisk, så har jeg VHF'en montert i salongen, men jeg når frem til "telefonrøret" fra styreplassen likevel. Og den kan faktisk leveres med flere håndsett og ekstra høytaler dersom det er mer praktisk.

 

Men selvfølgelig, det finnes mange andre utmerkede produkter på markedet. Og en liten håndholdt reserve VHF til å ta med seg i lettbåten i en nødsituasjon, er ikke av veien. Og med fastmontert antenne montert så høyt som mulig (loddrett og ikke kjekt på snei, da går nemlig effekten enten rett til himmels eller rett i sjøen) er ikke et slikt apparat så dårlig. Men den ekstra rekkevidden som en får med 25W må en klare seg uten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det aller viktigste er at en velger VHF som kommunikasjon til sjøs.

Når det er sagt anbefaler vi nå at dersom en skal kjøpe en ny VHF bør dette være en som har DSC eller er tilpasset bruk av DSC-enhet på et senere tidspunkt. Dette med bakgrunn i usikkerheten rundt lytteplikten, og dersom den skulle opphøre(tidligst i 2010-12)vil varsling med DSC være eneste alternativ. Dersom en velger en VHF med DSC bør en sjekke at denne har alle funksjoner, spessielt er dette med direkte oppkobling mot telenettet(direct dial) ikke standard på alle DSC-VHFér. Denne funksjonen blir tilgjengelig langs hele kysten nå i disse dager når alle kystradiostasjonene kobles over på nytt utstyr.

VHF med DSC ligger noenlunde i samme prisklasse uavhengig av hvilke type en velger. Sailor har bla. en modell hvor du kan plassere selve sendeenheten f.eks under dekk, og ha "røret" med alle funksjonene ved styreposisjonen, (kan gjerne være praktisk i din situasjon. )En bærbar har selvsagt sine begrensninger i rekkevidde og funksjonalitet, men har den klare fordel at du kan ha den festet på deg, og vil fungere selv om du skulle falle overbord, mange velger derfor en slik som tilleggsutstyr.

Uansett sjekk priser og funksjonalitet før du går til anskaffelse av ny VHF

Lykke til.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Lurer på om VHF'er med DSC vil falle i pris i nærmeste fremtid - i og med tvil om lytteplikten og krav til DSC- mulighet i alle nye stasjonære VHF'er.

 

http://www.boatfix.com/elec/icomvhf.asp

kan man finne ICOM M402 - til US$188.36 (Ordinært US$325.00).

Dette burde tilsi en butikk-pris i Norge på under 4000.-

Seatronic selger "NASA SX35DSC" for 3950.-

Det blir spennende å se om tisvarende VHF'er i denne prisklassen dukker opp utover vinteren.

 

Slik Sailor, Shipmate og andre priser sine DSC-VHF'er idag kan man med fordel kjøpe en enklest mulig VHF nå, og heller spandere på seg en ny hvis lytteplikten bortfaller.

Link to post
Share on other sites

Hei.


Valivan:

60 w?!.


Tror du misforstår litt, det ble nevnt at en VHF brukte 60watt. Men det er noe helt annet enn at den leverer det til antennen. Der går det nok ikke mer enn 25watt ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Finnes det håndholdte vhfer man kan dokke i en slags basestasjon som er knyttet til 12v strøm, ekstern antenne og ekstra forsterker? Slik kan man utnytte fordelene ved begge typer vhf uten å ha to.

 

Er jo store fordeler med å  ha håndholdt vhf. Tenk på sleipnerulykken der styrmannen holdt kontakt med rogaland radio fra taket av båten mens den gikk ned. Ville følt det som uvurderlig hjelp med en håndholdt vhf hvis jeg satt på et skjær uten båt :cheers:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Som en hilsen fra en teleelektronikker med samband som fagfelt (for noen år siden). Det viktigste uansett er at utstyret er enkelt å håndtere, i en nød situasjon trenger du ikke sertifikat for å skaffe hjelp. I nød bruker du alle MULIGE MIDLER . Jo enklere apparatet er å betjene desto tryggere er dere.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei KOB

Endelig fant jeg den testen av VHF som jeg har leita etter. I Yachting Montly februar 2001 var det en sammenligningstest av  fem fastmonterte VHFDSC

 

Scanti DSCALL

Sailor A1 DSC    ( Grønn som nå er brun)

Furuno FM 2721

Simrad RD68

ICOM DS100

Simrad DSC 1400 + VHF 1400

Shipmate RS8400 DSC VHF

 

Vurderingen gikk på brukervennlighet og montering

Det ble delt ut stjerner.5 stk er topp.  

Shipmate fikk 3 stjerner. Den monteres i fire enheter og egnet seg ikke for " mindre" båter.

Simrad DSC 1400, Scanti og Sailor fikk tre og ei halv stjerne.

Icom, Simrad RD68 og Furono fikk fire  stjerner.

Value for money gikk til Simrad RD68.

 

Mye vann har rent i havet siden denne testen.  Du bør nok sjekke markedet om det har kommet mye nytt.

.

Link to post
Share on other sites


Lasse: VHF er sikkerhetsutstyr. Mulig jeg konservativ, men jeg har størst tro på den gode gamle solide grønne typen med et skikkelig telefonrør å rope Mayday i

 

Helt enig i at VHF er sikkerhetsutstyr !

Helt enig i at du er konservativ !

 

Sikkerhetsmessig er VHF med DSC kommet et godt stykke videre siden du kan sende nødmeldingen ved hjelp av distress-knapp som (hvis du har koblet VHF-en til GPS-en) også sender avgårde din posisjon.

 

Hvor mange her kan med hånden på hjertet si at de har gjort jobben sin og lært opp Lillemor og Snørrhvalp til å gripe det grønne røret og rope den riktige nødmeldingen når Skipperen sitter med infarkthjertet sitt i halsen og med stødig drift mot Skvalpeskjær i kuling?

 

Det tar 1 minutt å forklare det enkle grepet med distress-knappen, selv for weekendgjesten som helst ville vanne  tomatplantene men som ble med på tur fordi hun hadde hørt det var to rev i seilet.

 

Jeg vil uten tvil anbefale fast montert VHF med DSC. Men Jo-Erik:  Hvorfor kan ikke Sjøassistanse se å få "sponsorene" til å komme med skikkelige tilbud på VHF-er til sine medlemmer? De rabattene som har vært tilbudt medlemmer hittil må man være sinke for ikke å få bedre hos forhandlerene! Det må jo være en gylden anledning for å få solgt nye produkter nå som mange båteiere sitter "på vippen" og lurer på om de skal over på ny teknologi.

Link to post
Share on other sites

Men Jo-Erik:  Hvorfor kan ikke Sjøassistanse se å få "sponsorene" til å komme med skikkelige tilbud på VHF-er til sine medlemmer? De rabattene som har vært tilbudt medlemmer hittil må man være sinke for ikke å få bedre hos forhandlerene! Det må jo være en gylden anledning for å få solgt nye produkter nå som mange båteiere sitter "på vippen" og lurer på om de skal over på ny teknologi.

 

Er helt enig i at tilbudene fra samarbeidspartnere hittil har vært for dårlig, dette jobber vi med og jeg håper at vi kan legge frem bedre tilbud til våre medlemmer når vi er i havn med dette.

Er forøvrig helt enig i at skal en kjøpe en stasjonær VHF idag, så kjøp en med DSC. Og husk å gi de du har med deg ombord en kort innføring i hvordan bruke VHF-utstyret, dette er det viktigste utstyret i kritiske situasjoner for å få varslet andre at du trenger hjelp.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...


pat:

Seatronic selger "NASA SX35DSC" for 3950.-

Det blir spennende å se om tisvarende VHF'er i denne prisklassen dukker opp utover vinteren.


 

Hadde planer å kjøpe VHF til 2002-sesongen, men det ble allikevel utsatt  :wink:. MEN NÅ  :smiley:. Og jeg hadde tenkt meg SX35DSC - men det ser ut at den ikke lenger finns hos Seatronic.

 

Kan jo spørre på mandag, men kjenner noen her tilsvarende apparater og tilhørende forhandlere?

Jeg legger vekt på:

  • integrert DSC
  • kompakte dimensjoner
  • rimelig pris
Er det noen som har en god grunn til ikke å kjøpe denne?
Link to post
Share on other sites

"NASA SX35DSC"  må da være svært prisgunstig?  Jeg så på endel DSC VHF´er i fjor, men økonomien gjorde at jeg utsatte det, men da mener jeg prisen på en Sailor var over det dobbelte?  Har noen erfaring med NASA, eller kanskje aller helst denne spesielle VHF´en?

 

Vanligvis lever jeg etter prinsipet, "du får det du betaler for", men noen ganger må det da være grenser?  Hva er ulempen med dette settet siden det er så billig? Det kan bli mange  :cheers: for differansen opp til andre VHF´er med DSC.  :nonod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...