Jump to content

Arendal til Bergen, kva bør ein få med seg?


Fjordfrua

Recommended Posts

Vi er ein familie på 4, ( 2 barn under skulealder) som skal hente båt i Arendal i sommar. Årets ferie blir turen heimover til Sunnmøre. Dette vert første gangen vi er på Sørlandet med båt og ynskjer difor tips og gode råd om stadar som vi bør få med oss. Alt frå fine havner, severdigheiter osv.

 

Håper på mange svar.

Link to post
Share on other sites

det er mange plasser som er veldig fine i arendalstraktene.spesielle plasser for meg er tromlingene :smiley: som er en del av raet og består av rullesrein.

merdø er også en fin plass.

selv er jeg mest nedøver mot sandøya :eek: der er en helt fantastisk skjærgård synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Når du skal fra Arendal til Bergen, kan du ta med deg følgende steder i alle fall:

 

Nidelva

(fra Arendal by, og temmelig rett vest - nydelig sted å begynne. Følg merkingen godt, noen lumske steder der - men normalt godt merket...)

Hesnes

(Hesnesøy er et flott sted bare å stikke innom; koselig atmosfære. Uthavn, delvis fast bebodd. )

 

Grimstad

(Veldig flott skjærgård. Vil dere overnatte allerede så tidlig på turen, anbefales henholdsvis vestsiden av Hestholmen, og også Hampholmen. I tillegg ytre Maløya (inni bukta).)

 

Grimstad - Lillesands strekket

(Hvis dere ønsker å ta det med ro kan dere ta "indre veien" til Lillesand. Kjører da inn i Kalvellfjorden, og følger leden bak øya. - Husker i farta ikke hva den heter) For øvrig er det en perle av overnattingssted ytterst på den øya: Sokken (se på draftet - og finn en bukt som ligner på en sokk som ligger...)

 

Lillesand:

(Flott overnatting på Skauerøya. På østsiden hvis vind fra vest, og vestsiden ved vind fra øst... :-) - Mange fine steder

 

Lillesand - Kristiansand

(Ta turen innom Blindleia! - Nydelig, avslappende og koselig. Hvis dere ønsker å overnatte her, kan jeg anbefale "Nilen". Hvis båten er dypere enn 1 meter kan det være vanskelig å ta seg inn der rett fra Blindleia, må da ta ytre veien tror jeg...)

 

OBS:

Hvis det blåser friskt, kan det rulle mye på Kvåsefjorden (utenfor Kristiansand)

 

Stedene rundt Søgne er varmt å anbefale! - Mye fin skjærgård der også ;-)

 

 

God tur!

Redigert av Netthandel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er ein familie på 4, ( 2 barn under skulealder) som skal hente båt i Arendal i sommar. Årets ferie blir turen heimover til Sunnmøre. Dette vert første gangen vi er på Sørlandet med båt og ynskjer difor tips og gode råd om stadar som vi bør få med oss.

Siden du ikke skriver noe spesifikt regner jeg med at det er en motorbåt dere skal hente og at broer ikke er noe problem. Var jeg dere, ville jeg brukt noen dager rundt om i Arendals skjergården til å bli kjent med båten. Steder å besøke:

 

Merdø er allerede nevnt, øst av Merdø ligger Gjessøya, på østsiden av Gjessøya er det langgrunn og fin strand for barna.

 

I den østre enden av Tromøysund ligger skinnfelltangen (tror jeg det heter), ved skinnfelltangen ligger det ei lita bukt som du må vite om for å finne på å reise inn dit. Du ligger utrolig godt i le, og det er flott for ungene med sand og krabbefiske . Dette stedet er en dårlig bevart hemmelighet, men jeg tror det er mange som ikke tar turen inn dit fordi det er så smalt og kronglete. Ikke noe problem, men det er greit å vite at det faktisk går bra og komme inn der. Tipper max str på båt ikke bør være så mye over 40 fot. Send meg en IM om det er av interresse så skal jeg sende et kartutsnitt.

 

En tur gjennom elva (vi har Nidelva i Arendal også) er en flott tur, her kan man reise på båttur selv om det blåser hatter og høy ute på sjøen. Dere kan bunkre ved Nidelv camping og det er mange flotte plasser å ligge natta over. En "tur i elva" er et lokalt begrep og en flott tur, en del grunner gjør at det er greit å følge med på merkingene og gjerne ha kikket litt ekstra på kartet før turen, men det er ikke noen store vansker, en må bare være oppmerksom. Max 5 knop i hele elva.

 

Når dere går fra Arendal ville jeg absolutt ha stoppet på Valøyene mellom Arendal og Grimstad. Skauerøya rett utenfor Lillesand er også en flott plass (hvor det var BP treff i 2005).

 

I disse tider hvor det er så pop å hakke på redningsselskapet skal jeg skryte litt av dem også; Den gule boka med havner og gjestehavner som de har gitt ut er kjempebra. der finner dere kart og info og fine plasser langs hele ruta. God tur !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Strekningen Arendal-Mandal er noe av det fineste man kan ønske seg. Flott skjærgård, mange fine uthavner, i tillegg Sørlandsbyene på rekke og rad nedover. Jeg er selv veldig godt kjent på strekningen Lillesand-Kristiansand, ta gjerne kontakt på IM om du ønsker detaljerte informasjoner.

 

Nå vet jeg ikke når dere drar, vær bare klar over at juli er svært befolket...

 

Jeg anbefaler at dere bruker god tid på første del av turen, både for å bli kjent med båten uten å ha tidspress, og for at det er så utrolig mye å se.

 

Og så bør du unne barna dine en tur i Kristiansand Dyre- og Fritidspark, om de ikke har vært der før. Gjerne en 2-dagers billett, det er det verdt.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke størrelsen på båten din, men har du lettbåt med, så er det en moro sak for barna å ro/kjøre igjennom Hesneskanalen rett ved Grimstad. Har gått igjennom med 24 foter, men det er ikke mulig å snu, du kan ikke møte noen der og du ser ikke motsatt ende når du starter, så det er nok mest fornuftig med lettbåt :-) God tur.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Sandvika ja, er usikker på om det står på kartet, men det er sandvika jeg sikter til!

Det står i Kystatlaset side N59. Nydelig liten plass! Var innom der i fjor på en flott sommerdag med seilbåt som stikker 1,35 og det var ikke noe problem.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi er ein familie på 4, ( 2 barn under skulealder) som skal hente båt i Arendal i sommar. Årets ferie blir turen heimover til Sunnmøre. Dette vert første gangen vi er på Sørlandet med båt og ynskjer difor tips og gode råd om stadar som vi bør få med oss. Alt frå fine havner, severdigheiter osv.

 

Håper på mange svar.

På veien vestover umiddelbart etter å ha rundet Lindesnes anbefales det å gå inn til Korshamn.

Et koselig lite sted der du bl.a. kan fylle diesel og vann.

 

Etter Lista er Kirkhamn på Vestsiden av Hidra et fint sted.

Legg til i gjestehavna ved Isbua. Du får strøm, vann, dusj og klesvask for 100 kroner,

og i restauranten - har de en særdeles smakfull meny med verdens beste karamell-pudding !

 

Neste sted nordover er Egersund, men er været bra og børa god nordover langs Jæren

er Skudeneshavn ett bra mål for kvelden. Koselig liten by, tuftet på sjøfart og handel.

Rekker dere ikke så langt er Tananger en god havn underveis.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter at dere har rundet Lista.anbefaler å benytte båttrekket hvis været ikke er 100 prosent. kan være en tøff strekning, mye store dønninger. ikke noe for koner og barn. men, etter at dere har rundet Lista vil jeg anbefale dere å legge turen innom Hidra http://www.hidra.no/ Flott plass med mye gammel arkitektur, samt god mat på "Isbua" en sommer åpen restaurant. Flekkefjord er også å anbefale, spes. med tanke på det flotte nye bryggeanlegget Gratis å ligge der! midt i sentrum med god mat, maritimt miljø og "Hollenderbyen" gammel bydel der man også finner museumet i byen. Anbefales!

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Neste sted nordover er Egersund, men er været bra og børa god nordover langs Jæren

er Skudeneshavn ett bra mål for kvelden. Geir :seeya:

Alt dette er vel og bra, men du kan vel ikke mene at man skal anbefale folk å dra rett forbi Ryfylke? Selv har jeg fartet rundt i Ryfylke i et halvt århundre og oppdager stadig nye perler.

 

I tillegg til en fantastisk natur, med naturperler på rekker og rad er vi så heldige å ha et Ryfylke Friluftsråd som har vært helt enestående med å legge til rette for båtturisme på mange forskjellige steder i området.

 

Konklusjon: om dere ikke har anledning til å bruke 50 år i Ryfylke - så bruk i det minste noen døgn :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...