Jump to content

Luft i dieselen - plassering av grovfilter


NOR_Gandsfjord

Recommended Posts

No comment...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå var problemet borte...

Kjøpte en håndpumpe type påhengsmotorslange for kr 149.-

Dette gjorde lufting av dieselen fantastisk mye enklere.

Åpnet lufteskruene på grovfilteret og på finfilteret/motoren. Tre pump så sprutet dieselen på grovfilteret. Skrudde til lufteskruen her, og to pump senere sprutet det på finfilteret hvorpå jeg skrudde til den også. Ga ytterligere et par pump for å lage litt trykk in mot høytrykkspumpa.

 

OG da så jeg hvor problemet lå, idet det piplet rundt pakningen til finfilteret. Skrudde av dette og fant ut at pakningen her var hard og j....g. Byttet dette, luftet på nytt med min nye ekspresslufting, og så gikk motoren som en drøm.

 

Etter dette ble også luftboblene i grovfilteret borte, selv om disse antakelig var falsk alarm i utgangspunktet.

 

Hilsen surprise som kom fra DumDum konsert nå, kunne alle sangene, så stemmen er kvakk kvakk :smiley: Kanonkonsert!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Et lite tips som hjelper på luftingen av grovfilteret er å skru helt ut lufteskruen inntil filteret er pumpet fullt med håndpumpen. Sett i skruen og ta et siste nikk på pumpa og teit til mens pumpehendelen holdes i bånn.

 

Fordel: Slipper søl og sprut, samt mye lettere å pumpe.

Ulempe: Kan miste lufteskruen i kjølsvinet. :sad:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har samme monteringen som surprise, men jeg får bare fylt nedre del av filteret.(Glasset)

Holdt på hele uken og er like langt. :headbang:

 

Skal prøve med en slik håndpumpe som surprise har gjort. Håper dette løser problemet.

Hvis fremdeles problemer, Hulda har laget en liten fix. Si fra og jeg kan sende et billede med forklaring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...