Jump to content

Luft i dieselen - plassering av grovfilter


NOR_Gandsfjord

Recommended Posts

Det orginale grovfilteret til VP'en tok kvelden for en tid siden pga kontakt med saltvann - irret istykker. Har kjørt en stund uten grovfilter / vannavskiller, men da dette ikke var komfortabelt i lengden kjøpte jeg et nytt grovfilter / vannavskiller som jeg nettopp monterte.

Problemet er - luft.

Kan se luftboblene komme ut i bunnen av grovfilteret (nederste del er i glass) - uansett hvor mye jeg tighter nipler, slangeklemmer og blindplugger i dieselsystemet fortsetter luftboblene å piple - såvidt det er.

En forskjell fra tidligere installasjon er at jeg monterte grovfilteret høyere. Det gamle stod helt nede ved dørken, noe som gjorde avtapning problematisk og grisete. Skissen viser installasjonen, med relative høyder:

Bilde

Spørmålet er: dreit jeg meg ut når jeg monterte grovfilteret høyt?

Finnes det noe lurium man kan smøre på nipler og blindplugger som gjør ting lettere å få tett?

Andre forslag? Lure triks?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Akkurat det problemet der hadde jeg også.

Luft piplet inn i det nye grovfilteret forrige eier nettopp hadde montert.

Årsak; han hadde montert den medfølgende tetningsringen uten å de at det allerede satt en der.

En ring fjernet, og alt OK.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Loctite har en del ting du kan bruke. Ellers så er det den tunge veien med bytte av nipler etc. Jeg har vært ute for det samme et par ganger. Jeg kom rundt problemet ved at jeg monterte filteret på trykksiden av fødepumpen, fungerte helt greit. Man skal være klar over at fødepumpen da får urenset deisel. Med god tankhygiene skulle det ikke være noe problem.

 

Så lenge filteret er under 7- til 8 meter over dieselspeilet, burde installasjonen være grei.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Innsatsen er UFI.

Lette etter et bilde av filteret på nettet uten å finne det i farten.

(kjøpte det hos den lokale båtutstyrspusheren - analogt kjøp altså, ikke digitalt)

Nederste del er i glass.

Det er to inntak og to uttak fra filteret. Jeg bruker ett sett, de to andre tilkoblingene har blindplugger.

Slanger etc er 10mm marine fuel slanger. Alle er nye, så tviler på om dette er problemet - men vet jo aldri. Skal titte litt mer etter et bilde av filteret.

 

EDIT:

Fant det:

Bilde

 

Filterinnsatsen er som sagt UFI hos meg. Tappeskruen i bunnen er nylon (e.l.) - ikke metall som på bildet.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Disse stivner bare når de IKKE er i kontakt med luft, så det er bare å smøre på og skru sammen med det samme. De vil ikke stivne på forhånd nesten uansett hvor lenge du venter. Det er forøvrig også viktig å påse at det alltid er luft i flasken slik at innholdet ikke stivner.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette ligner mistenkelig på ett CAV filter. Dersom du har montert gjennomstrømningen ifølge pilene på lokket vil dieselen passere gjennom filteret før den havner i glasset.

Det kan ta litt tid før all luft i filteret er borte.

 

Jeg har snudd strømmen, da havner grumset i glasset istedet for i filteret. Synes dette fungerer mye bedre.

 

Ulempen med å ha utskilleren montert over tanknivå er at det ikke er mulig å drenere den uten at det kommer luft i systemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har snudd strømmen, da havner grumset i glasset istedet for i filteret. Synes dette fungerer mye bedre.

Grunnen til at dieselen skal gjennom filteret først, er at små vanndråper som ellers ikke ville blitt utskilt blir presset sammen til større som så igjen blir værende igjen i vannutskilleren. Du vil derfor skille ut mer vann med den opprinnelige koplingen. Mulig din løsning fungerer greit for det, men det er altså en mening med at det er gjort slik. Ellers så vil vel små luftblærer fra filteret være et like stort problem uansett hvilken vei dieselen går gjennom filteret? Jeg har også oppdaget dette fenomenet, men jeg får luften greit ut ved å lufte litt lengre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Akkurat ja.

Neste åtgjerd er å ta fra hverandre filteret. Plukket det ikke fra hverandre før jeg installerte - men etter Krapyl sin kommentar tenkte jeg titte på tetningsringene over- og under innsatsen.

Skal snu flytretningen også - ved å bruke det andre 'settet' med inntak og uttak slipper jeg å vri drifstoffslangene 'rundt' filteret for å snu kjøreretning.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Drivstoffslangene har ikke mer svinger enn de må ha - skissen er skjematisk med visning av relative høydeforskjeller, den viser ikke fysisk layout. Jeg skjønner jo imidlertid poenget med at det er vanskelig å få ut all luften i filteret når det står høyest - og det ikke er overtrykk fra tank-siden.

Alternativene som jeg ser det (når alle koblinger er tette):

1) Fylle opp filteret med diesel via lufteskruen på toppen, ikke bare 'suge' det fullt (grisete og fiklete)

2) Sette inn en håndpumpe type påhengsmotor mellom tanken og resten av dieselsystemet (dette er bra for 'ekspress' lufting av systemet, men det skaper jo flere koblinger i dieselsystemet)

3) Senke grovfilteret sånn at det 'renner' fullt av diesel ved full tank.

 

Det e någe me' allt som de sier her i byen....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at dieselen skal gjennom filteret først, er at små vanndråper som ellers ikke ville blitt utskilt

Har også hørt den forklaringen. Noen som kan bekrefte at dette stemmer i praksis?

Er f.eks. Racor filtrene også koblet slik at dieselen går gjennom filteret før den havner i koppen?

Nå er vel egentlig dette i første rekke ett filter, CAV har en annen modell som er en dedikert vannutskiller.

Luftblærene fra filteret er kun ett "kosmetisk" problem, de går bare i returen. Fordelen med å snu gjennomstrømningen er at man ikke ser dem... :smiley:

Link to post
Share on other sites

2) Sette inn en håndpumpe type påhengsmotor mellom tanken og resten av dieselsystemet (dette er bra for 'ekspress' lufting av systemet

Har hatt en slik pumpe i bilen i mange år, fungerer fint. Da går det an å tømme utskilleren uten at hele systemet må luftes.
Link to post
Share on other sites

Luftblærene kun et kosmetisk problem...

Vel, jeg har nå disse små luftblærene (som en enkel rekke bobler i en musserende vin e.l - mindre enn f.eks brusbobler - boblestrømmen kommer og går litt, men det bobler litt hvert 10. sek eller så). Motoren går greit på tomgang og opp til ca 2000 RPM ubelastet. Øker jeg til 3000 RPM detter turtallet ned til under tomgang, før det sakte øker på igjen, og så går det litt sånn opp og ned.... Typisk luftproblem.

Men - kan disse småboblene forvirre meg? Ligger det et annet (og større) luftproblem på motorsiden av grovfilteret? Mulig jeg har stirret meg blind på disse j.... småboblene og må revurdere problemstillingen?

Har ihverfall fått nytt mot og nye ideer til å starte på'n igjen ikveld (om jeg får tid) :smash:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nevnte for VP-pusheren min at jeg hadde et CAV filter med vannutskiller og da fikk jeg kjapt svar at "Det er ikke en vannutskiller". Fikk ikke noe mer svar på hva han mente...

Er f.eks. Racor filtrene også koblet slik at dieselen går gjennom filteret før den havner i koppen?

Tatt litt på husken så mener jeg at i Racor filtrene går dieselen først gjennom en syklonlignende sak i bunn før den går opp til filteret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke noe mer svar på hva han mente...

Sannsynligvis det jeg skrev, at dette egentlig er ett filter. Desto mer idiotisk at all "dritten" havner i filteret hvis man kobler som anvist. Man kan jo spørre seg om hvilken funksjon oppsamlerbeholderen i bunnen da har...

Tatt litt på husken så mener jeg at i Racor filtrene går dieselen først gjennom en syklonlignende sak i bunn før den går opp til filteret.

Ny myte avslørt...? :smiley:
Link to post
Share on other sites

Ny myte avslørt...? :smiley:

???

Slik ser de ut innvendig, innløp på høyre side:

Bilde

Ganske tydelig at dieselen går ned til syklonen først, deretter følger den yttersiden oppover, inn gjennom filteret, ned gjennom senterrøret og ut til venstre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tatt litt på husken så mener jeg at i Racor filtrene går dieselen først gjennom en syklonlignende sak i bunn før den går opp til filteret.

Husken stemmer, SveinHa. Dog er det ikke en syklon, men en innretning som sentrifugerer drivstoffet slik at større partikler + vann blir værende i glasset. Da skal det visstnok komme mindre opp i filteret. Funket hos meg. Glassene var fulle av drit da jeg kjøpte båten.

 

EDIT: Ser at du postet et fotografisk billede i mellomtiden; forklaringen er helt to the point. På glasset du viser, er det til og med -- nederst til høyre, litt ovenfor bunnen -- en reserveløsning i fall Lotus' Eyeball Mark I skulle slutte å fungere :yesnod:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dog er det ikke en syklon, men en innretning som sentrifugerer drivstoffet slik at større partikler + vann blir værende i glasset.

Racor kaller det syklon. Hva gjør en syklon? Vha. væskehastigheten settes dieselen i rotasjon som gjør at tunge partikler felles ut....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på forklaringen på hvorfor dieselen tilsynelatende går "feil vei" på CAV filterene.

CAV / Lucas filteret bør monteres motsatt av pilretningen hvis brukt som vannutskiller. Det er ikke plass til mye slam/dritt på toppen, og det vil fort tettes igjen, og du ser heller ikke dritten hvis det er montert etter boka.

Montert motsatt vil dieselen gå inn i toppen som før, gjennom midten, vann og slam vil samles i glasset, før dieselen går gjennom filterinnsatsen og ut til motoren.

Dette har vi diskutert tidligere, en eller annen gang.

Ellers vil jeg anbefale Separ filtere/vannutskillere på større motorer, billigere og minst like bra som Racor.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte på forklaringen på hvorfor dieselen tilsynelatende går "feil vei" på CAV filterene.

Dette måtte sjekkes ut da jeg syntes det høres aldeles teit ut. Siden det var på tide med rutinemessig filterskift måtte jeg plukke sakene fra hverandre å sjekke og ganske riktig: Innløpet kommer på toppen av filteret og det er dermed den filtrerte dieselen som havner i glasset... Hva skjer når vann kommer i filteret? Papirfilter har lett for å tette seg momentant. Og jeg som i min enfoldighet har trodd at jeg hadde et filter/vannutskillet som virket :headbang::headbang::headbang:

 

Nå gikk det jo riktig så bra med filterskiftet mitt, fikk det ikke tett før jeg hadde trukket så hardt til at glasset sprakk... Det viste seg at pakningen på oversiden av filterelementet var vridd og det må den ha vært fra forrige filterskift... Da er jeg i alle fall kvitt den dritten, Racor neste :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...