Jump to content

Hvor få tak i billig glass?


SeaMaster175

Recommended Posts

Det høres ut som du kan ha tatt i litt mye når det gjelder mengde glass, med rasjonell utnyttelse av glasset vil jeg tro utfra bildene på hjemmesiden din, at det burde rekke med 1,5-2 m2.

Uansett er 800 kr m2 greit å unngå. Jeg mener at vanlig glass brukt i isolerglassruter til hus ligger rundt 4-5 mm (kanskje jeg husker feil). Er dette riktig bør du kunne finne en billig rute på finn.no som du går løs på selv. fordi den da har 2 lag glass er det ikke umulig du kan klare deg med et vindu. Bare forsikre deg om at vinduet du får tak i ikke inneholder PCB (spesialavfall). Jeg tror at en glassmester kan svare på både spørsmål om tykkelse, og hva du skal se etter i forhold til PCB.

Link to post
Share on other sites

Dersom du er ute etter å spare penger kan du snakke med en glassmester om du kan få overta noen av de punkterte isolerrutene han har byttet ut. Det er bare å skjære dem fra hverandre og pusse dem.

Det er noen ruter hvor fyllstoffet i aluminiumslistene er giftig, men det er på ruter fra 70-tallet, og glassmesteren skiller dette fra hverandre vha produksjonsnummer som står stemplet inne i rammene. Glassmestere må levere disse som spesialavfall, mens alle andre isolerruter går til ordinær glassgjennvinnig.

En del glassmestere gjør denne jobben selv, og selger det ofte som "drivhusglass" e.l. pga det ofte er noen riper osv i dem. Men innsiden er som regel fin. Men ikke alle gidder gjøre den jobben for å tjene noen kroner ekstra.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å skjære gammelt glass hvis man bruker riktig verktøy. Men -- jeg vil nå anbefale laminert eller herdet glass da disse er splintfrie. Vi i bransjen monterer aldri vanlig enkelt glass i båter pga faren for glass-splinter.Forøvrig gjelder dette alle typer kjøretøy. Tenk bare om et barn uheldigvis skulle falle mot ruta. Eller f.eks grov sjø!

Hilsen en som har vært i glassbransjen i 28 år.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

ser at det anbefales herdet glass og det skjønner jeg, men det koster jo ganske mye mer.

Har nå målt hvor mye glass vi skal ha og det er akkurat 2,1m2. Når prisen på herdet glass da er 1000 kr per m2 vil det da si at det koster meg 2100kr eller må jeg regne med at glassmesteren kommer til å ta betalt for litt av det han skjærer bort også?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det går bra å bruke en vanlig glasskjærer hos en jernvare. Det som nesten alle gjør feil er å ikke dyppe den i white sprit, gjerne for hvert kutt. Ikke trykk for hardt, Du hører når det blir et bra kutt. Brekk glasset med en gang du har skjært. Ta evt. buet hjørne til slutt. Prøv deg frem først. Pass på så det ikke er herdet glass du skjærer i, for det går ikke,det kan eksplodere. Mange kommer til meg med en glassplate de har fått og spør om jeg kan skjære det for dem,og da sjekker jeg bestandig om det er herdet. Da ser jeg etter "herdemerker" Dvs. små merker langs den ene siden. Herdet glass blir først skjært , deretter herdet. Altså kan det ikke bearbeides senere. Når det gjelder laminert glass er dette to glassplater som er limt sammen med en slags plastfilm og må således skjæres fra begger sider. Nok en gang: Husk å dyppe glasskjærer`n i white sprite , bank opp snittet og brekk.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

ser at det anbefales herdet glass og det skjønner jeg, men det koster jo ganske mye mer..

Det koster, men er vel ei billig investering egentlig. Det blir ofte veldig stygge skader når en arm eller ett bein knuser ei rute. Den automatiske refleksbevegelsen er å røske til seg armen igjen!!!! Herda glass tåler mye mere, og eventuelle skader er for skrubbsår å regne i forhold. Jeg kjenner mennesker som har angra bittert på en spart tusenlapp eller to.
Link to post
Share on other sites

Det går bra å bruke en vanlig glasskjærer hos en jernvare. Det som nesten alle gjør feil er å ikke dyppe den i white sprit, gjerne for hvert kutt. Ikke trykk for hardt, Du hører når det blir et bra kutt. Brekk glasset med en gang du har skjært. Ta evt. buet hjørne til slutt. Prøv deg frem først. Pass på så det ikke er herdet glass du skjærer i, for det går ikke,det kan eksplodere. Mange kommer til meg med en glassplate de har fått og spør om jeg kan skjære det for dem,og da sjekker jeg bestandig om det er herdet. Da ser jeg etter "herdemerker" Dvs. små merker langs den ene siden. Herdet glass blir først skjært , deretter herdet. Altså kan det ikke bearbeides senere. Når det gjelder laminert glass er dette to glassplater som er limt sammen med en slags plastfilm og må således skjæres fra begger sider. Nok en gang: Husk å dyppe glasskjærer`n i white sprite , bank opp snittet og brekk.

Når man skjærer laminert glass så vet jeg noen glassmestere fyller kuttene med terpentin og tenner på. Vet ikke hvorfor men har bare sett de gjør det... :eek:

 

Men det er sikkert noen her inne som vet hvorfor de gjør det også :-) Det er kanskje for å "mykne" eller brenne av plastfilmen mellom glasslagene.

Redigert av fredde1972 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for masse nyttig info Sira. Tillater meg å kaste meg på med noen flere spørsmål:

 

Blander litt sammen, men jeg har hørt at eksponerte kanter enten herdet eller laminert er ganske sårbare. Dreier dette seg om herdet eller laminert?

 

Kan vanlig glass herdes? (Om man feks har eksisterende ferdig tilskårede "vanlige" glassruter i snekka, men ønsker herdet glass?)

 

Kan du gi moe tips om hvordan man skjærer/ brekker til avrundede kanter og runde glass??

Link to post
Share on other sites

Ja, vanlig glass kan herdes. Mine ruter er herda originalt. Det er tatt ut til lufteventiler i noen av dem. Det er nytteløst med herda glass, så de ble levert til glassmester som tok ut herdinga, lagde hull til ventiler og herda glassa på nytt.

Link to post
Share on other sites

Allt glass er mest sårbart på kantene. Vær forsiktig så du ikke bryter på kantene.

Vanlig glass kan herdes,men om det lønner seg er tvilsomt.

 

Hjørneskjæring tar jeg alltid på frihånd. Tegn først av med tusj.Skjær glasset,bank opp snittet på motsatt side og bruk tilslutt en "krøysletang" som vi kaller det,en bred nebbtang. Blir det noen ujevnheter krøysler vi det bort med tanga.

 

Rundt glass skjærer vi med rundskjærer, men dette kan også gjøres på frihånd,selvføgelig blir den ikke 100% rund,men man må passe på så snittet kommer igjen der man startet. Bruk mye olje (white-sprite) og smør på rundt der du skal skjære med en fille etc. Etter å ha skjært opp snittet bank opp på motsatt side, tilslutt må man skjære inn mot snittet fra fire kanter og vips så har men et rundt glass.

 

Husk dette er et eget yrke så jeg tviler på at det går ved første forsøk.Vær forsiktig,glass er veeeldig skarpt, men til gjengjeld gror det også veldig fort.

mvh:glassmannen :wink:

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Allikevel høres dette interresant ut om man sitter med ferdig tilskårne glass, og ønsker på en enkel måte å få til en sikrere løsning.

Send meg mål og tykkelse,så kan du få en pris på nytt evt. det glasset du allerede har. En annen mulighet er jo også å legge på sikkerhetsfolie på innersiden.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...