Skipper Worse Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Det som er sakens kjerne her, er at når disse båtene kommer igjennom Strømme bro og setter kursen ut fjorden, må de passere enda et trangt sund. Her er det aaaaaange som kliner seg opp mot fjellveggen i knop, for deretter å passere svigers brygge med 2-4 meters klaring…. Hadde jeg hatt litt mer jeg skulle ha sagt, så ville det ha vært en strengt håndhevet "no-wake zone" fra Stamsneset/den grønne staken og innover. Enkelte av bruspulverguttene med båtplass innerst i Dolviken tror tydeligvis det er greit å gå i halvplan halve veien inn, tett opp i bryggene, etc. En dag skal jeg ta meg en svipp inn der bruspulverguttene har bankene sine båter fortøyd, og vise dem hva hekkbølger EGENTLIG er ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 .....En dag skal jeg ta meg en svipp inn der bruspulverguttene har bankene sine båter fortøyd, og vise dem hva hekkbølger EGENTLIG er ...Vent på oss ... vi blir med.... selv om vi ikke er sertifisert for hekkbølger i Norsk farvann ennå.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Sabeltann Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Er jo litt skremmende og tenke på at de som er satt til og håndheve loven ikke følger den selv.... Opplevde selv i påsken og få ambulansebåten forbi meg på kloss hold i 40knop (den er 60fot og veier mye. Dette var i sundet mellom børøy og b-holmene. (djupasund) Her er det særdeles trankgt (8-10meter) og båten gikk i ca 40knop. Jeg hadde ikke hatt tid til og vike om jeg hadde vært inne i selve djupa sund. Skipsfører kunne ikke se inn i sundet da han kom inn langs sørsiden av Børøy(80 graders sing for han likefør. Alt som var løst ombord føyk vegg i mellom inkl 3 unger og en kone. Pratet med min bror som er ûberstyrman som han sa: "det sier alt om føreren"... Det er andre gang jeg opplever en slik hendelse i djupasund... Det skal dog sies at dette muligens var en utrykning men en utrykning skal ikke skje på bekostning av andrs liv og helse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Saksopplysning: En fartsgrense betyr at den oppgitte fart er den MAKSIMALE fart det er lov å holde, intet PÅLEGG om å holde denne farten! Forøvrig gjentar jeg (som også Skipper_ Worse klokelig har nevnt) at det burde være en "No wake zone" som håndheves under trussel om kjølhaling og det som verre er! Det er vel faktisk lov å vise litt hensyn? (selv om det ikke synes å være på mote for tiden - skal ha, skal ha, vi er som måker!) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Dette med "No wake zone," er faktisk noe man burde begynt med her også.. Det funker jo greit i "junaiten," så jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skulle funke her også... Nå tar jeg meg turen ut og skrur opp skilt med "Ingen vaking!" (Ved siden av skiltet jeg hang opp ifjor: "Blondiner bes fortøye ved bryggen 250 lenger borte og til høyre" ) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Dersom du setter opp skilt med "Billige reker og kreps" virker dette kanskje bedre! Ingen vet når skiltet ble satt opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Dersom du setter opp skilt med "Billige reker og kreps" virker dette kanskje bedre! Ingen vet når skiltet ble satt opp. Hva med å sette opp et skilt Med underteksten: velkommen til niduststranda Tror nok at de fleste drar av litt på gassen kanskje? Men det virker vel ikke på Vestlandet for der er det jo så kaldt at det ikke blir noe å ikke ta bilder av Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 (redigert) Hah! Men vi har de lekreste blondinnene. Ikke er de redde for hekkbølger, heller! Redigert 3.Mai.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Hah! Men vi har de lekreste blondinnene. Ikke er de redde for hekkbølger, heller! Du om det... Synes nå de er ganske "ålreite" her også jeg.. Apropos hekk; gleder meg til det blir varmere i været, slik at man sjekke ut litt blondine hekker ved bryggene.... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Kjør full fart om vinteren! Jeg er nokså mye ute på vinteren og har kanskje litt andre tanker enn noen av dere angående riktigheten av disse 5-knop-sonene. Jeg ser ikke fornuften i en fartsgrense under 10 km/timen flere hundre meter fra land og havner. Når jeg kommer inn byfjorden i Kristiansand og ikke ser andre enn danskebåten i havna, føles 10 km/t svært sakte en halv kilometer fra land. Enda værre føles det hvis man ikke lager hekkbølge.. Ser forøvrig ikke at de større skipene, losen og andre kjører så sakte. Noen må nok ha mer enn5 knop for å ha styrefart selv om noen kanskje tror at det er kurant å styre en 170 meter lang båt i frisk bris i 2-3 knop? Fartsgrensene gjelder tross alt alle fartøyer. Synes det burde være tillatt å kjøre like fort på sjøen som det er i et boligfelt på land. Utfra et sikkerhetsmessig synspunkt kan jeg ikke forstå at grensen ikke kan være 10-15 knop. For de fleste båter vil dette medføre en hastighet som er lettere å forstå, og som samtidig er lett å manøvrere i/stoppe fra. Når en forstår fartsgrensen er den lettere å overholde. Hvis derimot argumentene handler om hekkbølger, så burde det heller lages regler som omhandler det. For de som nærmest daglig får skader på båtene sine av andres hekkbølger, så ville det kanskje være naturlig å finne en bedre måte å fortøye på? Selv kjører jeg fortere om vinteren enn om sommeren (der det er lov, og noen ganger der det ikke er lov). Jeg tenker på hekkbølger, men forutsetter samtidig at en båt som ligger ute hele vinteren har en fortøyning som er beregnet på vintervær, og ikke ligger klint oppi bergene for å drikke kaffe. Da bør den også tåle litt mer hekkbølge. Mulig jeg får litt motbør nå, men poenget mitt er litt mer forståelige hastigheter og kanskje heller bølgefrie områder. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Skjønner hva du mener om vinterfortøyde båter. De skal vel tåle en hekkbølge eller to. Poenget mitt med "hjertesukket," var de som kommer nå i April/Mai, 20 meter fra bryggen, med verden største hekkbølger etter seg.. Ang. knop, så er det forskjell fra båt til båt ang. hekkbølger. Tror nok at "no wake zone" er løsningen. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Dette med "No wake zone," er faktisk noe man burde begynt med her også.. Det funker jo greit i "junaiten," så jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skulle funke her også...Vel, det er lov å drømme. Jeg har notert meg at det er en og annen diskusjon om hvordan "no wake zone" fungerer og ikke minst bør håndheves i USA. Uansett så er det ikke gitt at så mange fartsgrenser langs kysten er satt av hensyn til hekksjøenes virkning på dårlig fortøyde båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Uansett så er det ikke gitt at så mange fartsgrenser langs kysten er satt av hensyn til hekksjøenes virkning på dårlig fortøyde båter.Registrerer at du har en båt som ikke blir spes. påvirket av hekksjø, men heller kanskje lager dem.. Det er ikke nødvendigvis bare en dårlig fortøyd båt som tar skade av uvettig kjøring. Det kan også være en guttunge som kanskje står og haler inn makrellen og plutselig blir overrasket av en "kjempebølge." Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Jeg har god utsikt til indre havn i Stavanger og innseilingen i fra nord. De aller verste i forhold til hekksjø er ”nyttetrafikantene”. Westermaranene, og kanskje spesielt Flaggruten som går Stavanger – Bergen ligger som oftest mellom 12 og 14 knop i indre havnebasseng. Og det blir ikke akkurat pinglebølger av det. Politiet neglisjerer dette. Jeg har sittet flere kvelder på balkongen og sett Politiet stoppe tilsynelatende fredelige småbåter mens westermaranen fosser av gårde i bakgrunnen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Registrerer at du har en båt som ikke blir spes. påvirket av hekksjø, men heller kanskje lager dem.Tja, jeg har seilbåt og er dermed en av dem som fryder meg når det går over 5 knop med tekstilmotoren. Om hekksjøen min blir så stor at den er til plage for andre er disse andre bedre kvalifisert til å mene noe om enn meg, men jeg kan forsikre om at jeg har styrefart godt under 5 knop og har heller ingen trang til å bryte fartsgrensene av andre grunner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Uansett så er det ikke gitt at så mange fartsgrenser langs kysten er satt av hensyn til hekksjøenes virkning på dårlig fortøyde båter. Det var litt seint på natt da du skrev dette? Ser at andre har prøvd å informere deg om situasjoner hvor det kunne være ønskelig med litt respekt og forståelse for at hekkbølger kan være både ubehagelig og uheldig! Like det eller ikke, men mange steder har nyttetrafikken, ferger, taxi-båter osv dispensasjon fra fartsgrensene som vi andre får bot for å "overtrede"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 (redigert) synes 5 knuter er en dustegrense da det er stor forskjell på en jolle og en bruskasse. på veien heter det at farten skal avpasses etter forholdene. det kan da ikke være sååå vanskelig å tilpasse dette til båt selvom,... det kan være vanskelig å bedømme bølgehøyden oppe fra kråkereiret. lurer på hva dere med de riktig store halvplanerene kan få til i 5 kn under sving når dere komprimerer bølgen i innersving? på store skip er dette H - har sett det i praksis og mange båter fikk "landkjenning" for et par år siden da en wallenius foretok en krapp kursendring. farten var riktignok større enn 5 men duverden. Redigert 4.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Det var litt seint på natt da du skrev dette? Ser at andre har prøvd å informere deg om situasjoner hvor det kunne være ønskelig med litt respekt og forståelse for at hekkbølger kan være både ubehagelig og uheldig!Jeg har stor respekt og forståelse for andres velvære på vannet og i fjæra, men utsagnet mitt er knyttet til at forskriftene for begrenset fart faktisk henviser til fartøyets fart og ikke hekksjøens strørrelse. Hva som foregår inni hodet på de politikere eller byråkrater som vedtar forskriftene forsøker jeg ikke på å forstå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Hva som foregår inni hodet på de politikere eller byråkrater som vedtar forskriftene forsøker jeg ikke på å forstå. De er vel omtrent som deg og meg, dessuten er det du og jeg som har valgt politikerne - nytter ikke å komme med ansvarafrskrivelse her! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Men det er som sagt 5 knop i hele sundet og de fleste som kjører forbi nå om dagen har minst 10-15...Går ut fra at dette er en kommunal bestemmelse. Vet du om når denne kom? Gjeler den hele året (untall deltakere i offshore båtracet...)? Og vet noen om det finnesen oversikt over slike lokale bestemmelser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 4.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Dette er en lokal bestemmelse, ja. Når den kom, vet jeg desverre ikke. Men det er viss noe snakk om at bestemmelsen er ulovlig og at sjødirektoratet (?) har bedt kommunen om å avskaffe den, da man ikke kan ha sær-regler fra kommune til kommune. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Svart 5.Mai.2006 Del på Facebook Svart 5.Mai.2006 Nå er det ikke korrekt at hele Tromøysund har 5 knops grense. Denne hastighetsbegrensningen gjelder mindre en 100 meter fra land. Resten av Tromøysund har en lite kjent hastighetsbegrensning på 12 knop. Dette fremgår av de lokale forskriftene som er vedtatt av kommunen og som finnes her på lovdata. Her fremgår også hvem som har dispensasjon fra forskriften - dessverre står der intet om Princess eiere der... 5 knops begrensningen er godt skiltet, men 12 knops begrensningen så vidt jeg vet ikke er skiltet overhodet. Dette betyr at mange antar at steder som Tromøysund har fri fart når man er mer en 100 meter fra land, mens man faktisk er forpliktet til å sette seg inn i lokale bestemmelser om hastigheter i de områder man ferdes i - og således kan bøtlegges dersom man kjører mer en 12 knop i dette området. Så alle med båter i Tromøysund - bølger kommer det til å bli også i år, så fortøy båtene skikkelig! Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy Svart 6.Mai.2006 Del på Facebook Svart 6.Mai.2006 Takker for avklaring Jeg minner om at også Lillesand kommune har lokale forskrifter, 5 knop innen 100 meter fra land i perioden 15 juni til 15 august. Jeg synes dette er en OK avgrensing, slik at vi som benytter området utenfor sommersesongen kan kjøre raskt f.eks. til og fra fiskeplasser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 7.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Nå er det ikke korrekt at hele Tromøysund har 5 knops grense. Denne hastighetsbegrensningen gjelder mindre en 100 meter fra land.Man skal ligge ganske midt i sundet for å klare å ligge 100 meter fra land. Og klarer men det, kan man lage så mye hekkbølger man vil, for min del. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 7.Mai.2006 Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Jeg sjøsatte båten på fredag, og ligger nå førtøyd longside ved marina i Skienselven. Det er mildt sagt stort sett båtidioter som kjører båter over 23 fot. Brøytende med sine steilende halvplanere (rart de ikke ligger som en haug i akterenden alle mann?) - da gjerne så nærme som mulig for de vil se på alle båtene som nå ligger ved brygge, eller uten presenning. I skienselven lager ikke naturen metrsbølger, men dustene gjør. Når båtene langsetter elven ligger fortøyd mot brygge, så er de lite som skal til før noe går i stykker. 5 knop gjelder 24/7/365 her - noe de med mer enn 23 fot og 100 HK ikke kan noenting om. Så beklager jeg til de av dere som mot formodning klarer å holde farten i elven her - men dere er tilnærmet alene! Her i elven kommer båtdustene innpakket i plastikk på 8 meter eller mer. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.