Boywonder Startet 2.Mai.2006 Del på Facebook Startet 2.Mai.2006 Jeg er i den heldige situasjon at jeg bor rett ved vannkanten. Det har sine helt klare fordeler, men også sine ulemper... Ulempene jeg tenker på, er når det kommer sånne jæ**er forbi som tror det er helt greit å lage så mye hekksjø som mulig, siden det er så tidlig på sesongen og det nesten ikke er båter på vannet. I Tromøysund, der jeg bor, er det maks 5 knop i hele sundet. Og det ligger båter fortøyd langs land. Inkludert min egen. Da skjønner jeg ikke hvordan folk kan klare å være så selvsentrerte at de ikke tar hensyn til dette, når de ligger og brøyter opp halve sundet på sin vei.. Det jeg egentlig lurer på er: Synes BP's medlemmer at det er greit å kjøre "som man vil" når det er tidlig i sesongen og nesten ikke båter på vannet? (En av båtene som har passert har hatt BP klistermerke på vinduet...) :nono: Hjertesukk, med ønske om en hekksjøfri sommer... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Jeg synes spørsmålet om (hekk)bølger er litt vrient. Når vi selv ligger fortøyet eller kjører rolig irriteres vi lett over bølger som skapes av andre båtfarende. Når vi selv produserer bølger er vi gjerne lite klar over dette. For oss som ferdes i Oslofjorden skapes de største (hekk)bølgene av de store ferjene som daglig passerer mange ganger. Jeg har hvert eneste år de siste 15 årene observert båter som har fått skader på pullpit og eller rekke grunnet bølger fra de store ferjene når småbåtene ligger fortøyet ved kai i et område like utenfor Son. Naturen gjennom vær og vind lager sine egne store bølger. Vi skiller vel i vår vurdering av menneskefrembrakte og naturfrembrakte bølger. Det er kanskje ikke alltid lett å vurdere hva som er verst. Jeg har selv frem til i år kjørt en båt som er kjent for å lage mye hekkbølger - først Scand Baltic og senere Scand Atlatic, og har ganske sikkert frembrakt mye irritasjon med bølgedannelse, selv om vi har holdt oss forskriftsmessig fra land. Jeg har stor forståelse for synspunktene fra Boywonder. Jeg har anledning til å ligge lengre tid ved kai i sommertraffikerte områder og opplever stadig hvorledes bølger skaper vansker ombord. Jeg ønsker også hekksjøfri sommer, men ser ikke helt hvorledes dette er mulig, uten at man gjør som nær Kungshamn om sommeren: hyppig fartsmåling fra politiets side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Jeg har forståelse for at det er vanskelig å unngå hekkbølger til tider, Men det er som sagt 5 knop i hele sundet og de fleste som kjører forbi nå om dagen har minst 10-15... På sommeren er problemet nesten ikke eksisterende. Så det jeg tror, er at det er fort gjort å glemme seg litt når man er alene på vannet.. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Like siden jeg hadde Nidelv 24 har hekkbølgerier vært en av de tingene som stadig irriterer og provoserer. Som regel er hekkbølgeriene verst på de steder eller under de omstendigheter hvor man venter det minst eller har minst mulighet for å posisjonere seg for minst mulig skade eller konsekvens. Jeg minnes en gang jeg skjelte ut politibåten på VHF etter en sinnsyk passering i 30 kn på mindre enn ti meters hold... Jeg prøver selv å unngå å genere andre med mine relativt beskjedne hekksjøer, men har jo sett en del ganger at det ikke alltid er mulig og noen ganger at alternativet ville vært verre. I rettferdighetens navn skal jeg også ha sagt at det er utrolig mange som har en egen evne til å plassere seg i leden på slik måte at de ikke kan unngå å bli hardt rammet av hekksjøer fra aller passerende. I alla fulla fall så har man ansvar for ikke å forøve skade eller ulempe -- både moralsk og annet ansvar. Det hadde kanskje vært ønskelig med en streng og mye omtalt straffedom for hensynsløst hekkbølgeri? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 I USA har de ikke fartsgrenser som sådan, men det de kaller "no wake zone" og det betyr ganske enkelt at setter du hekksjø så kjører du for fort og blir bøtelagt. Alle båter lager forskjellig hekkbølge i en bestemt hastighet, og for en del båter er denne mindre med noe større hastighet enn for eksempel 5 knop. Men tilbake til ditt spørsmål; Nei, selvfølgelig er det ikke det! At man "bare" påfører skade på få båter er vel ikke noen god unnskyldning? Løsnijng; Alle får seg seilbåt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Løsnijng; Alle får seg seilbåt! Joda, men noen må jo taue dere hjem når det ikke blåser også. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Jeg minnes en gang jeg skjelte ut politibåten på VHF etter en sinnsyk passering i 30 kn på mindre enn ti meters hold...Den har også kommet forbi, rett ved bryggen min, med den værste hekksjøen etter seg... 2 dager senere stoppet de meg for å sjekke promille + vester. Da fortalte jeg dem hva jeg synes om kjøringen deres og minte dem på 5 knops grensen. (Jeg kalte dem vel også et par padleårer...) De ble lettere røde og reiste uten å sjekke promillen og vester.. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Joda, men noen må jo taue dere hjem når det ikke blåser også. Har både motor og god tid so "no problem!" Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Netthandel Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Jeg forstår deg så godt! Mange tullinger som tror de kan kjøre som de vil, bare det er utenfor fellesferien. (Satt litt på spissen.) Forøvrig er det mange som tydeligvis aldri ressonerer lenger enn hekken sin, det som er bak den eksisterer liksom ikke. Sjøen er et av de få stedene som fremdeles er "frisoner" - men det betyr ikke at man ikke skal ta hensyn til andre. Det skal man! Jeg har ikke tall på hvor mange større skjærgårdjeeper som passerer i bølgefart. I trange sund. Hadde vært bedre om de passerte i 20 knop... puh.. Ja ja. Nesten litt fristende å hive sukker på tanken til enkelte... :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Enig i at det ikke er problem med seilbåter - når disse kommer kloss opptil fortøynigsstedet er det helt greit - de lager små bølger selv om avstanden noen ganger synes kort - i alle fall nær Marstrander. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Hadde vært bedre om de passerte i 20 knop...Helt sant. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Nesten litt fristende å hive sukker på tanken til enkelte... :-)Dette skal også være en myte.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marø Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Nå har jeg hatt hekksjøprodusenter (halvplanere) i mange år. Har nå fått meg planende båt. Er det bedre å gå i plan? Jeg føler i hvert fall at jeg lager mindre hekksjø da. Er veldig opptatt av å ikke ødelegge for andre. Mottar kommentarer med takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 (redigert) det gjelder bare å få opp farta! høyere fart = mindre hekking@ generalfeil. forbudt for båter som ikke kan kjøre minimum 23 knop som minste fart - det mener nå jeg. ;-) spesielt disse kvasi halvplansnekkene er farlige greier. Redigert 2.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Like ille som halvplanere er undermotoriserte planende båter. De som ikke kommer helt opp. En ordentlig planende båt lager nesten ikke sjø i det hele tatt. Kun krusninger på sjøen. Smuggler 28. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Er det bedre å gå i plan? Jeg føler i hvert fall at jeg lager mindre hekksjø da. Som regel ikke. Eneste forskjellen er at du da er lengre vekke når virkningen av bølgene kommer, og derfor ikke ser dette selv. Min erfaring er at båter i plan lager krappere bølger, så selv om de ser lavere ut så kan de være vel så ubehagelige og til tider mer ødeleggende enn halvplanerbølgene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Charente Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Jeg er i den heldige situasjon at jeg bor rett ved vannkanten. Det har sine helt klare fordeler, men også sine ulemper... Ulempene jeg tenker på, er når det kommer sånne jæ**er forbi som tror det er helt greit å lage så mye hekksjø som mulig, siden det er så tidlig på sesongen og det nesten ikke er båter på vannet. I Tromøysund, der jeg bor, er det maks 5 knop i hele sundet. Og det ligger båter fortøyd langs land. Inkludert min egen. Da skjønner jeg ikke hvordan folk kan klare å være så selvsentrerte at de ikke tar hensyn til dette, når de ligger og brøyter opp halve sundet på sin vei.. Det jeg egentlig lurer på er: Synes BP's medlemmer at det er greit å kjøre "som man vil" når det er tidlig i sesongen og nesten ikke båter på vannet? (En av båtene som har passert har hatt BP klistermerke på vinduet...) :nono: Hjertesukk, med ønske om en hekksjøfri sommer... ER det 5 knop så er det 5 knop HELE ÅRET Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Dette med hekksjø, har i alle år vært et irritasjons moment for dem det går ut over. Min svigerfar bor rett ved sjøen, dvs han kan fiske fra terrassen om han vil… Hans kjære stolthet, en selvbygd foter seilbåt, får stadig unngjelde når båtene passerer. Det som er sakens kjerne her, er at når disse båtene kommer igjennom Strømme bro og setter kursen ut fjorden, må de passere enda et trangt sund. Her er det aaaaaange som kliner seg opp mot fjellveggen i knop, for deretter å passere svigers brygge med 2-4 meters klaring…. Om sommeren er det så gale at båtene som ligger foran huset ser ut som små sprettballer i bølgene. Enkelte burde ikke hatt muligheten til å ferdes båt….. Det symptomatiske ved denne oppførselen, er at de båtene det gjelder er store nye båter i Princess klassen …… Ikke vet jeg om en del av disse eierne tror de er konger hjemme, så på sjøen……. :nono: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 (redigert) de båtene det gjelder er store nye båter i Princess klassen …… Ikke vet jeg om en del av disse eierne tror de er konger hjemme, så på sjøen……. :nono:Hos oss kaller vi dem bare padleårer.. Jeg er også enig i at det til tider er mer hensiktsmessig å kjøre i plan nå det er plass til det. Mye mindre bølger utav det. Men jeg er også enig med Scruti; Man må være ordentlig oppe i plan. Redigert 3.Mai.2006 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 hva med "bruspulverguttene"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 hva med "bruspulverguttene"?He he he! Det kan man også kalle dem.. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Mange av disse menneskne vet ikke hvor sakte 5 knop er. Jeg så en i sundet ved bensinstasjonen på Herføl for et par år siden, lå på ytterste brygga og fyllte diesel. Anslo hastigheten til 8 knop. Av erfaring vet jeg at bølger når tanken er nesten full, resulterer i en fontene av diesel opp av påfyllingshullet. Jeg skrek til han (gammelsersjant, så stemmen bærer godt) at han skulle ned i 5 knop. Svaret var, jamen, jeg kjører i 5 knop jo. Siden båten sto nesten vertikalt i vannet (skjærgårdsjeep) er det klart at mannen var på villspor. Heldigvis uteble fontenen, men det fløt godt opp over dekket. Ca 2 liter i sjøen. 5 knop er 5 knop, uansett tid på året og tid på døgnet. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Det er jo litt underholdende med argumentet om at båten trenger styrefart og kan ikke manøvrere sikkert i 5 knop eller mindre. Ellers er nok det beste at fru Halvorsen får opp dieselprisen til et nivå hvor de aller fleste kjøper seilbåt. Så får vi tåle at noen setter seg som mål å bli stoppet av båtpolitiet fordi de seiler raskere enn 5 knop i farvann med begrenset fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 (redigert) dette er ikke mer enn du må regne med tror jeg. uansett årsak - regn ikke med at andre leser båten din. gamlebåten min som var god for 30 laget desidert størst bølger rundt 8 som er fartsgrensa enkelte steder - men gjerne for meg. rundt 5 var den helt "ustyrlig". sist sommer fylte jeg i åsgårdstrand - rimelig trangt akkurat der vites - og da for det ut en 20+foter med innenbordsmotor i 5 kn tenker jeg - hadde ikke lagt ut fendere fordi jeg ikke regnet med at noe slik kunne skje. nahhh - det gjorde det. sjøføreren virket lommekjent og sjøvant så jeg tok det på min konto at ventilasjonristen til motorrommet ikke hadde samme fasong etter som før fyllingen. overlater man skibet til Murphy et litet øyeblikk skal dette normalt skje! Mange av disse menneskne vet ikke hvor sakte 5 knop er. Jeg så en i sundet ved bensinstasjonen på Herføl for et par år siden, lå på ytterste brygga og fyllte diesel. Anslo hastigheten til 8 knop. Av erfaring vet jeg at bølger når tanken er nesten full, resulterer i en fontene av diesel opp av påfyllingshullet. Jeg skrek til han (gammelsersjant, så stemmen bærer godt) at han skulle ned i 5 knop. Svaret var, jamen, jeg kjører i 5 knop jo. Siden båten sto nesten vertikalt i vannet (skjærgårdsjeep) er det klart at mannen var på villspor. Heldigvis uteble fontenen, men det fløt godt opp over dekket. Ca 2 liter i sjøen. 5 knop er 5 knop, uansett tid på året og tid på døgnet. Redigert 3.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 overlater man skibet til Murphy et litet øyeblikk skal dette normalt skje!Det sier seg seg selv.. Men apropos styrefart. Hadde jeg og båten min blitt overfalt av en hekkbølgetsunami og den ansvarlige hadde fortalt meg at han måtte kjøre så fort, fordi han ikke kan styre båten i 5 knop, da tror jeg at jeg hadde bedt han, selvfølgelig på en veldig hyggelig måte, om å få seg en annen båt... Etter at jeg hadde kjølhalt ham... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.