Jump to content

Hekksjøgeneraler - Hjertesukk..


Boywonder

Recommended Posts

Jeg er i den heldige situasjon at jeg bor rett ved vannkanten. Det har sine helt klare fordeler, men også sine ulemper... Ulempene jeg tenker på, er når det kommer sånne jæ**er forbi som tror det er helt greit å lage så mye hekksjø som mulig, siden det er så tidlig på sesongen og det nesten ikke er båter på vannet. I Tromøysund, der jeg bor, er det maks 5 knop i hele sundet. Og det ligger båter fortøyd langs land. Inkludert min egen. Da skjønner jeg ikke hvordan folk kan klare å være så selvsentrerte at de ikke tar hensyn til dette, når de ligger og brøyter opp halve sundet på sin vei.. :boxing: Det jeg egentlig lurer på er: Synes BP's medlemmer at det er greit å kjøre "som man vil" når det er tidlig i sesongen og nesten ikke båter på vannet? (En av båtene som har passert har hatt BP klistermerke på vinduet...) :nono:

Hjertesukk, med ønske om en hekksjøfri sommer... :sailing:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes spørsmålet om (hekk)bølger er litt vrient.

Når vi selv ligger fortøyet eller kjører rolig irriteres vi lett over bølger som skapes av andre båtfarende.

 

Når vi selv produserer bølger er vi gjerne lite klar over dette.

 

For oss som ferdes i Oslofjorden skapes de største (hekk)bølgene av de store ferjene som daglig passerer mange ganger. Jeg har hvert eneste år de siste 15 årene observert båter som har fått skader på pullpit og eller rekke grunnet bølger fra de store ferjene når småbåtene ligger fortøyet ved kai i et område like utenfor Son.

 

Naturen gjennom vær og vind lager sine egne store bølger. Vi skiller vel i vår vurdering av menneskefrembrakte og naturfrembrakte bølger. Det er kanskje ikke alltid lett å vurdere hva som er verst.

 

Jeg har selv frem til i år kjørt en båt som er kjent for å lage mye hekkbølger - først Scand Baltic og senere Scand Atlatic, og har ganske sikkert frembrakt mye irritasjon med bølgedannelse, selv om vi har holdt oss forskriftsmessig fra land.

 

Jeg har stor forståelse for synspunktene fra Boywonder. Jeg har anledning til å ligge lengre tid ved kai i sommertraffikerte områder og opplever stadig hvorledes bølger skaper vansker ombord.

 

Jeg ønsker også hekksjøfri sommer, men ser ikke helt hvorledes dette er mulig,

uten at man gjør som nær Kungshamn om sommeren: hyppig fartsmåling fra politiets side.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forståelse for at det er vanskelig å unngå hekkbølger til tider, Men det er som sagt 5 knop i hele sundet og de fleste som kjører forbi nå om dagen har minst 10-15... På sommeren er problemet nesten ikke eksisterende. Så det jeg tror, er at det er fort gjort å glemme seg litt når man er alene på vannet.. :rolleyes:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Like siden jeg hadde Nidelv 24 har hekkbølgerier vært en av de tingene som stadig irriterer og provoserer. Som regel er hekkbølgeriene verst på de steder eller under de omstendigheter hvor man venter det minst eller har minst mulighet for å posisjonere seg for minst mulig skade eller konsekvens. Jeg minnes en gang jeg skjelte ut politibåten på VHF etter en sinnsyk passering i 30 kn på mindre enn ti meters hold...

 

Jeg prøver selv å unngå å genere andre med mine relativt beskjedne hekksjøer, men har jo sett en del ganger at det ikke alltid er mulig og noen ganger at alternativet ville vært verre. I rettferdighetens navn skal jeg også ha sagt at det er utrolig mange som har en egen evne til å plassere seg i leden på slik måte at de ikke kan unngå å bli hardt rammet av hekksjøer fra aller passerende.

 

I alla fulla fall så har man ansvar for ikke å forøve skade eller ulempe -- både moralsk og annet ansvar. Det hadde kanskje vært ønskelig med en streng og mye omtalt straffedom for hensynsløst hekkbølgeri?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I USA har de ikke fartsgrenser som sådan, men det de kaller "no wake zone" og det betyr ganske enkelt at setter du hekksjø så kjører du for fort og blir bøtelagt. Alle båter lager forskjellig hekkbølge i en bestemt hastighet, og for en del båter er denne mindre med noe større hastighet enn for eksempel 5 knop.

 

Men tilbake til ditt spørsmål; Nei, selvfølgelig er det ikke det! At man "bare" påfører skade på få båter er vel ikke noen god unnskyldning?

 

Løsnijng; Alle får seg seilbåt! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg minnes en gang jeg skjelte ut politibåten på VHF etter en sinnsyk passering i 30 kn på mindre enn ti meters hold...

Den har også kommet forbi, rett ved bryggen min, med den værste hekksjøen etter seg... 2 dager senere stoppet de meg for å sjekke promille + vester. Da fortalte jeg dem hva jeg synes om kjøringen deres og minte dem på 5 knops grensen. (Jeg kalte dem vel også et par padleårer...) De ble lettere røde og reiste uten å sjekke promillen og vester..

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår deg så godt!

Mange tullinger som tror de kan kjøre som de vil, bare det er utenfor fellesferien. (Satt litt på spissen.)

 

Forøvrig er det mange som tydeligvis aldri ressonerer lenger enn hekken sin, det som er bak den eksisterer liksom ikke.

 

Sjøen er et av de få stedene som fremdeles er "frisoner" - men det betyr ikke at man ikke skal ta hensyn til andre. Det skal man!

 

Jeg har ikke tall på hvor mange større skjærgårdjeeper som passerer i bølgefart. I trange sund. Hadde vært bedre om de passerte i 20 knop...

 

puh.. Ja ja. Nesten litt fristende å hive sukker på tanken til enkelte... :-)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt hekksjøprodusenter (halvplanere) i mange år. Har nå fått meg planende båt. Er det bedre å gå i plan? Jeg føler i hvert fall at jeg lager mindre hekksjø da. Er veldig opptatt av å ikke ødelegge for andre. Mottar kommentarer med takk.

Link to post
Share on other sites

Er det bedre å gå i plan? Jeg føler i hvert fall at jeg lager mindre hekksjø da.

Som regel ikke. Eneste forskjellen er at du da er lengre vekke når virkningen av bølgene kommer, og derfor ikke ser dette selv. Min erfaring er at båter i plan lager krappere bølger, så selv om de ser lavere ut så kan de være vel så ubehagelige og til tider mer ødeleggende enn halvplanerbølgene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er i den heldige situasjon at jeg bor rett ved vannkanten. Det har sine helt klare fordeler, men også sine ulemper... Ulempene jeg tenker på, er når det kommer sånne jæ**er forbi som tror det er helt greit å lage så mye hekksjø som mulig, siden det er så tidlig på sesongen og det nesten ikke er båter på vannet. I Tromøysund, der jeg bor, er det maks 5 knop i hele sundet. Og det ligger båter fortøyd langs land. Inkludert min egen. Da skjønner jeg ikke hvordan folk kan klare å være så selvsentrerte at de ikke tar hensyn til dette, når de ligger og brøyter opp halve sundet på sin vei.. :boxing: Det jeg egentlig lurer på er: Synes BP's medlemmer at det er greit å kjøre "som man vil" når det er tidlig i sesongen og nesten ikke båter på vannet? (En av båtene som har passert har hatt BP klistermerke på vinduet...) :nono:

Hjertesukk, med ønske om en hekksjøfri sommer... :sailing:

 

ER det 5 knop så er det 5 knop HELE ÅRET

Link to post
Share on other sites

Dette med hekksjø, har i alle år vært et irritasjons moment for dem det går ut over.

Min svigerfar bor rett ved sjøen, dvs han kan fiske fra terrassen om han vil…

Hans kjære stolthet, en selvbygd foter seilbåt, får stadig unngjelde når båtene passerer.

 

Det som er sakens kjerne her, er at når disse båtene kommer igjennom Strømme bro og setter kursen ut fjorden, må de passere enda et trangt sund. Her er det aaaaaange som kliner seg opp mot fjellveggen i knop, for deretter å passere svigers brygge med 2-4 meters klaring…. :headbang:

 

Om sommeren er det så gale at båtene som ligger foran huset ser ut som små sprettballer i bølgene. Enkelte burde ikke hatt muligheten til å ferdes båt….. Det symptomatiske ved denne oppførselen, er at de båtene det gjelder er store nye båter i Princess klassen …… Ikke vet jeg om en del av disse eierne tror de er konger hjemme, så på sjøen……. :nono:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

de båtene det gjelder er store nye båter i Princess klassen …… Ikke vet jeg om en del av disse eierne tror de er konger hjemme, så på sjøen……. :nono:

Hos oss kaller vi dem bare padleårer.. :boxing:

 

Jeg er også enig i at det til tider er mer hensiktsmessig å kjøre i plan nå det er plass til det. Mye mindre bølger utav det. Men jeg er også enig med Scruti; Man må være ordentlig oppe i plan.

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Mange av disse menneskne vet ikke hvor sakte 5 knop er. Jeg så en i sundet ved bensinstasjonen på Herføl for et par år siden, lå på ytterste brygga og fyllte diesel. Anslo hastigheten til 8 knop. Av erfaring vet jeg at bølger når tanken er nesten full, resulterer i en fontene av diesel opp av påfyllingshullet. Jeg skrek til han (gammelsersjant, så stemmen bærer godt) at han skulle ned i 5 knop. Svaret var, jamen, jeg kjører i 5 knop jo. Siden båten sto nesten vertikalt i vannet (skjærgårdsjeep) er det klart at mannen var på villspor. Heldigvis uteble fontenen, men det fløt godt opp over dekket. Ca 2 liter i sjøen.

 

5 knop er 5 knop, uansett tid på året og tid på døgnet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt underholdende med argumentet om at båten trenger styrefart og kan ikke manøvrere sikkert i 5 knop eller mindre. :nonod:

 

Ellers er nok det beste at fru Halvorsen får opp dieselprisen til et nivå hvor de aller fleste kjøper seilbåt. Så får vi tåle at noen setter seg som mål å bli stoppet av båtpolitiet fordi de seiler raskere enn 5 knop i farvann med begrenset fart. :crazy:

Link to post
Share on other sites

dette er ikke mer enn du må regne med tror jeg. uansett årsak - regn ikke med at andre leser båten din. gamlebåten min som var god for 30 laget desidert størst bølger rundt 8 som er fartsgrensa enkelte steder - men gjerne for meg. rundt 5 var den helt "ustyrlig".

 

sist sommer fylte jeg i åsgårdstrand - rimelig trangt akkurat der vites - og da for det ut en 20+foter med innenbordsmotor i 5 kn tenker jeg - hadde ikke lagt ut fendere fordi jeg ikke regnet med at noe slik kunne skje. nahhh - det gjorde det. sjøføreren virket lommekjent og sjøvant så jeg tok det på min konto at ventilasjonristen til motorrommet ikke hadde samme fasong etter som før fyllingen.

 

overlater man skibet til Murphy et litet øyeblikk skal dette normalt skje!

 

Mange av disse menneskne vet ikke hvor sakte 5 knop er. Jeg så en i sundet ved bensinstasjonen på Herføl for et par år siden, lå på ytterste brygga og fyllte diesel. Anslo hastigheten til 8 knop. Av erfaring vet jeg at bølger når tanken er nesten full, resulterer i en fontene av diesel opp av påfyllingshullet. Jeg skrek til han (gammelsersjant, så stemmen bærer godt) at han skulle ned i 5 knop. Svaret var, jamen, jeg kjører i 5 knop jo. Siden båten sto nesten vertikalt i vannet (skjærgårdsjeep) er det klart at mannen var på villspor. Heldigvis uteble fontenen, men det fløt godt opp over dekket. Ca 2 liter i sjøen.

 

5 knop er 5 knop, uansett tid på året og tid på døgnet.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

overlater man skibet til Murphy et litet øyeblikk skal dette normalt skje!

Det sier seg seg selv.. :yesnod:

 

Men apropos styrefart. Hadde jeg og båten min blitt overfalt av en hekkbølgetsunami og den ansvarlige hadde fortalt meg at han måtte kjøre så fort, fordi han ikke kan styre båten i 5 knop, da tror jeg at jeg hadde bedt han, selvfølgelig på en veldig hyggelig måte, om å få seg en annen båt... Etter at jeg hadde kjølhalt ham... :lol:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...