Jump to content

Kjølsvin - hva er eller hvem er det?

fredriksen

Recommended Posts

En av mine bedre båtvenner omtalte en del av kjølen på en seilbåt som "kjølsvinet". En annen bekjent påsto at dette ikke var noe kjølsvin..... :smash::smash:

Uten å svine til diskusjonen noe mere, fortsatte praten :drink: uten innblanding av noe svin av noen art.

Derfor er spørsmålet mitt: Hva er egentlig kjølsvinet? Er det bare på trebåter vi har kjølsvin? (Aha - derfor pumpelukten???).

Eller skal kjølsvin dersom de påtreffes, leies rundt hjørnet og bort til de lyserøde elefantene :confused::confused:

Rundstekt kjølsvin smaker godt sammen med nytrukket strekkfisk.

Serveres med farvann.

Sville som ligger oppå kjølen i trebåter som langskips forsterkning.

Moderne seilbåter har ikke kjølsvin som sådan, men området oppå kjølen under tiljene blir gjerne omtalt som kjølsvin.

Store Norske Kullseilingskompani.

Det er ikke så nøye hva et kjølsvin er bare du husker å mate det!

Jada !!! Helt riktig det .... og mens du er der nede så kan du jo ta med deg opp notene til ankerspillet....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

enl Wikipedia

Kölsvin är en längsgående balk i ett fartyg; den kan vara gjord av trä, järn eller stål. Balken är fäst invändigt ovanpå kölen, och dess uppgift är att förstärka skrovet.

i dagligt tal

menar vi nog utrymmet under durkarna, ner mot kjölen. :smiley:

lite Ostindiefararens kölsvin

Kölsvinet är den långskeppsgående invändiga konstruktionen mitt över kölen, som är till för förstärkning av skrovet och håller alla span-ten på plats.Ostindiefararens kölsvin består av åtta ek-balkar. Varje balk väger runt 2 ton och den längsta är 4 ½ meter lång. Ett åttiotal köl-bultar, ,7 meter (!) långa, slogs igenom köl-svin, bottenstock och köl. Och ett sextiotal 0,95 meter långa bultar slogs horisontellt ge-nom de båda sidokölsvinen. Ett hårt och slit-samt arbete.Kölsvinets delar monterades under 998. För att ge skeppet tillräcklig långskeppsstyrka och motverka att fören och aktern sjunker i förhållande till skeppets mitt – s.k. kattrygg – monterades dubbla kölsvin på höjden och två sidokölsvin. Kattrygg och kölsvin! De udda och fantasifulla namnen är många när det gäl-ler skepp i allmänhet och äldre segelskepp i synnerhet

S/Y Gunga Din

Jeg er ikke helt stø i den svenske maritime terminologien, men jeg var for et par år siden på seiltur med noen svenske kolleger som når vi skulle legge til kai ga ordre om at vi måtte bruke "puttifrånare". I Norge er den offisielle terminologien fender er jeg blitt fortalt.

Redigert: Lagt til og endret noen bokstaver her og der.

Redigert 2: Byttet ut enda fler bokstaver (J...vl..g små taster på denne pc'n)

Redigert av Javi (see edit history)

Jaha - ante jeg det ikke! Jeg har nemlig ikke funnet noe kjølsvin der nede selv om admiralinnen påsto at det så ut som en svinesti der! En av våre gjester hadde sovnet ved siden av hvitvinen under leting etter noe blandevann. Men skal si det ble gullende rent en stund etter at vi hadde vekket kroppen! Han påsto forøvrig at det kun var spor etter noen lyserøde elefanter der. Jeg fant kun et par reker et par dager senere, og de luktet det slik av at jeg er ennå i dag overbevist at kjølsvinet hadde vært på besøk! :puke:

Erfaringa ble derfor at uansett hvor sikker man er på at man ikke har svin i lasterommet, så skal man ikke la gjester gå ombord for å finne mere blandevann: Når de ikke returnerer så har sikkert kjølsvinet tatt dem! :nono: Mmuligens går det bedre om man ber gjestene om å la rekene vente på land når man skal kontrollere lasterommet :confused:

Ellers så mange takk til Krapyl: Nå vet altså hvorfor jeg ikke har svin i kjølen selv om andre kan ha kjølsvin!

Takker :yesnod::yesnod:

Kjølsvin må være ett av de ord som blir mest feilbrukt blant båtfolk - også her på baatplassen :wink:

Kjølsvinet er ganske enkelt den innvendige, langsgående stokken som er boltet sammen med den utvendige kjølen med gjennomgående bolter. Ved å bolte disse to sammen kommer altså spantene "i klem".

Dermed: kjølsvin finnes IKKE i plastikbåter; og det er heller ikke det "hulrommet" hvor det så lett samler seg olje og skittvann.....

Kjølsvinet er altså ikke noe mer spennende enn en trestokk - bokstavelig talt :headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Litt avklaringer:

Bom: Liggende mast, vanlig årsak til hodeskader.

Båtshake: Kjepp med en krok på, benyttes for kjapp kastrering av menn på glatte dekk.

Dekk: Golvet ute på båten.

Dregg: Jernskrot som det skulle ha vært festet en tamp til før man slengte det over bord.

Dørk: Golvet inne i båten.

Grunne: Bevegelig forhøyning av sjøbunnen.

Kapell: Oppsamlingsplass for fuglemøkk.

Kaptein: Svinet i båten.

Kjølsvin: Svinet under båten.

Kompass: Dumt sted for oppbevaring av sprit. Kompasset kan også benyttes for å finne grunner, der man gjerne hensetter båten med den aller største presisjon.

Køye: Ynkelig soveplass i båt der friske mennesker blir vanskapte. En køye kan også med en viss grad av vanskelighet benyttes for å skape nye mennesker i.

Lovart: Bør man ikke kaste opp eller pisse i.

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Ruff: Sted for å plassere krumbøyde og ellers vanskapte mennesker i.

Seil: Stort tøystykke påmontert båten for raskt å kunne velte denne.

Mast: Utmerket lynleder påmontert tau og andre remedier.

Sekstant: Utrustningsdetalj for ytterligere muliggjøring av feilnavigering.

Sjøkart: Kart over vannet hvori man kjapt kan identifisere nylig påkjørte grunner.

Sluse: Heis for båter.

Tamp: Et tau som kan holde båten fast.

Vannlinje: Bør ikke gå over taket på ruffen.

kgt

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...