Jump to content

Kjølsvin - hva er eller hvem er det?

fredriksen

Recommended Posts

Opprinnelig er kjølsvinet selve bjelken som ligger oppå kjølen i lengderetningen, men i dag blir bunnen av båten referert til som kjølsvinet. Ellers finnes det en litt mer humoristisk betrakning her. I dag er det vel bare 100% flatbunnet båter som ikke har kjølsvin..

Jeg tror opprinnelsen til navnet er plassen hvor alt "svineriet" havnet ombord i en båt.

Jeg er ikke helt stø i den svenske maritime terminologien, men jeg var for et par år siden på seiltur med noen svenske kolleger som når vi skulle legge til kai ga ordre om at vi måtte bruke "puttifrånare". I Norge er den offisielle terminologien fender er jeg blitt fortalt.

dette er "puttifrånare"

Polsemannen.jpg

(Jeg lot bildet stå, siden det er et par år siden.)

Høh, det er slikt som i Danmark kalles "pølsemand" (og som bildenavnet også sier) - og her på stedet lærte jeg at skipperne på slike båter ble kalt "ælvætæssær", altså folk oppante ælvæ, i motsetning til "døm fra Hvaler".

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Kjølsvinet er ganske enkelt den innvendige, langsgående stokken som er boltet sammen med den utvendige kjølen med gjennomgående bolter. Ved å bolte disse to sammen kommer altså spantene "i klem".

Dermed: kjølsvin finnes IKKE i plastikbåter

Nå skal du lære noe nytt, Poseidon! En X-332 "lakentørker" i plast har et kjølsvin i stål. Det ligger i bunnen langs båten og kjølboltene stikker opp gjennom det. Riktignok har det også utvekster til siden, som om svinet hadde fått hodeskudd før slaktingen og hadde strukket alle fire ut til siden, men det ligger definitivt i skroget på langs og holder kjølen.

På mindre tradisjonsvis kalles det hos X-Yachts "rammen" og en del av den er også en krok som man med en tilhørende stropp og et hull rett over kroken i dekket pleier å løfte hele båten ut av vannet.

Den satt, tror jeg :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...