Jump to content

Hvilken jolle passer for mitt bruk?


bluesea

Recommended Posts

Trenger en liten jolle av hardplast som tåler mye juling og som man ikke trenger å være redd for, men hvilken? Er selvfølgelig på jakt etter noe brukt som ikke er så veldig dyrt heller. Har en 2002 Mercury 15 hester som jeg hadde tenkt å bruke på denne båten så den må tåle såpass motor. Skal i hovedsak brukes til å kjøre litt sand, sement og materiell. Noen som kjenner til hvilke båter i hardplast som er bygget i litt solid utførelse, og da gjerne med høy ripe.

 

Har sett litt på disse Steady båtene men er redd for at de er litt for lav til å kunne ligge ute i en fjord med mye sjø, eller er jeg overforsiktig. Skulle du eller noen du kjenner ha noe en passende båt så send meg en IM så kan vi ta det fra der.

 

På forhånd takk for hjelpen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

steadyen tåler "alt", du tar bare ut lensepluggen når du parkerer den så tømmer den seg selv etterhvert som det regner eller på annen måte kommer vann i den.

den er selvlensende når man kjører og selv om den haddde blitt fylt med vann.

 

enorm bæreevne. ultrastabil.

 

pioner multi er vel selve "anleggsbilen" men kanskje noe for stor?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

høres ut som at pioner 15 kan passe til ditt bruk , den er visstnok lettplanende og funker greit med 15hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Pioner Multi? http://www.kellox.no/index.php?id=10010

Men den blir vel litt i største laget..

Synes kanskje denne blir litt stor, hadde håpet å finne en som er rundt 4,00 meter, da får jeg plass i nøstet til denne ved siden av den andre.

 

Har søkt litt på nettet etter forskjellige hardplast båter, men ble bare mer usikker av dette da det tydeligvis er mye dårlige båter der. Noen som har egne erfaringer med Steady, Pioner 15 osv?

Link to post
Share on other sites

Hva hadde du tenkt å bruke av penger på dette? - jeg har sett noen eldre Buster R og Buster M til salgs på nettet i den senere tid. Dette er solide båter som passer for frakt av sand og sement. Pene har de ikke vært, de som har vært til salg - men gode i sjø og solide er de. Eldre Pioner 12 og 13 fot kommer av og til, men jeg synes personlig de er lite stabile og med et noe lavt fribord. Rana 13 Båsen er og en god sjøbåt, men noe rank uten last. Har selv en Askeladden 14 Speed de luxe i fra 1972, som har vært benyttet som stykkgodsfrakter i fra den var ny. Bunnsolid, sjøsterk og stødig...650 kg last har ofte vært ombord :crazy: - så finner du en Norskprodusert håndopplagt av god kvalitet burde du ikke betenke deg på styrken. Mykplast og rotasjonstøpte båter er greie de, men jeg ville ikke valgt disse som "frakteskute" under 15 fot.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

har hatt steady 260 noen år - kjempefornøyd til all slags formål utenom veldig langtur.

prøv dette med en pioner.; Bilde fant ikke bedre bilde i farta - 3 mann på rekka.

junior har nå fått en AL320 og det er mye mer båt på alle plan - går utrolig bra i grov sjø - i stor fart.

steadien er stabilere men ingen kritisk forskjell.

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Vi har fire :cool: steady-båter på hytta. 3 stk 230 og 1 stk 260. Min erfaring er mest som betrakter fra land (ungene kjører hele da'n). Båtene er utrolig stødige. Selv de små 230'ene kan jeg hoppe opp i uten at de rører alt for mye på seg. Og jeg er ikke spesielt liten....

Glimrende "barnebåt". Utrolig stødige og med 5hk skvetter de rett opp i plan med ungene. Planer ikke med meg oppi, for å si det sånn.

Eneste aber er at skrogformen(ala gummibåt) gjør kjøring i motsjø til en litt fuktig affære. Noe sjø blir slått framover og opp, og det kan bli en litt fuktig opplevelse. Ungene synes imidlertid dette er kjempemorsomt, så for dem er det en topp båt. Og når det gjelder å ligge og dunke mot svaberget etter litt uheldig beregning av avstand, er det helt uproblematsk.

Dersom du skal ha en tørrere opplevelse er River-båtene bedre på dette med en mer spiss og løftet baug som slår sjøen ut på siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...