Jump to content

Trenger motorhjelp i Kristiansand - Volvo 25 hk diesel


Fyken

Recommended Posts

Jeg har en KB-snekke 22' fra 1973 med en tosylindert, saltsvannskjølt Volvo på 25 HK, som har stått i båten siden den var ny. Den er temmelig nyoverhalt, og jeg hadde håpet at den skulle vare et par sesonger til.

 

Min svoger lånte båten før den ble tatt opp for vinteren, og hadde motortrøbbel. Det kunne tyde på "dyr" i dieselen eller noe annet grums, og jeg regnet med at det var enkelt å fikse. Nå har jeg fått båten på sjøen, og gått gjennom brennstoffsystemet. Dieselen er ren og fin, brennstoffilteret er byttet, pumpen virker og det kommer tilsynelatende greit med diesel opp til toppen. Men av en eller annen grunn, så vil ikke motoren starte skikkelig. Med litt startgass og godsnakking, får jeg den til å gå en liten stund på full gass, men så dauer den igjen. Det virker rett og slett som om den ikke får nok diesel. Årets nedtur!!!

 

Jeg har konkludert med at det enten må være noe galt med ventilene eller dysene, og denslgas problematikk går litt utenpå mine ferdigheter. Så nå lurer jeg på om det er noen som har kjennskap til folk i Kristiansand som kan hjelpe meg uten at det koster det hvite ut av øyet, evt andre gode råd (f.eks. en grisebillig byttemotor :-).

Link to post
Share on other sites

kjenner ikke motoren men beskrivelsen din passer bra med et drivstoffmangel symptom.

har du sjekket at luftingen til drivstofftanken ikke er tett?

 

i følge gule sider er dette 2 volvo penta verksteder i kristiansand.

prøv å ringe de og hør om de kjenner symptomene.

 

Båtmotorer og -verksteder (2 treff) | Vis treffene i kart

 

Sørlandets Sylinderservice AS

Tangen 9, 4610 Kristiansand

tlf 38 05 81 00

Postadresse: Postboks 365, 4664 Kristiansand

 

Andøya Maritime Senter AS

Andøyv. 27, 4623 Kristiansand

tlf 38 00 29 90

Link to post
Share on other sites

Kan høres ut som mangel på diesel ja.

 

Et annet kjent problem på disse motorene er ventiler som har kokset seg og står fast. Ta av ventildekslene (stor mutter midt i hvert ventildeksel) og se om ventilene beveger seg normalt når motoren tørnes. Se om støtstengene ser beine og fine ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Godt tips SveinHA, men det er nok ikke noe som kan ses umiddelbart der. Ventilene vipper pent opp og ned. Jeg er nesten sikker på at det er dysene som er gåen, evt at dieselpumpen har blitt slarkete, og ikke klarer å holde opp trykket.

 

Jeg får høre med Sylinderservice eller Andøya Maritime, men jeg vet av erfaring at det pleier å koste mer enn det smaker å innvolvere dem. Av en eller annen grunn kommer jeg alltid på mekanikeren til Pondus når jeg hører navnene deres... Hadde håpet på en privatmann med verktøykassen i orden.

Link to post
Share on other sites

Som sagt så gjort. Pratet med sylinderservice, og de hadde to forslag. Det ene er at dysene er sliten, så de skal jeg ta ut, og få dem til å trykkteste og evt. fikse/bytte. Det andre alternativet hanlder om feil kompresjon som har med noen foringer (skims?) under blokka å gjøre. Det er en langt mer omstendelig affære som krever at hele motoren pelles fra hverandre, og lukter tunge utgifter.

Link to post
Share on other sites

Selv om ikke problemet er det samme så kan det være nyttig å lese gjennom denne tråden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Symptomene du beskriver, og din foreløpige diagnose, henger ikke helt på greip.

 

Trykk, fuel og luft. Start der, rene filtere, sjekk lufting av filterkopp, fødepumpe ( ofte råtten på gamle motorer ) sjekk alle slanger, koblinger og tetteringer for falsk luft. Sjekk ventilene skikkelig, at de faktisk ÅPNER og LUKKER omlag som de skal.

 

At dette henger sammen med overkomprimerte chims eller dårlige dyser alene, er bare tull. Isåfall må det være flere av tidligere nevte saker i sammen. Dyser som er dårlige får ikke de konsekvensene du nevner alene, og at dårlig kompresjon grunnet nedfalne sylindre skal føre til dette, har jeg liten tro på.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...