Jump to content

Mega-flott vær nå!


Yafinn

Recommended Posts

Åh, nå skulle jeg så inderlig ønske at jeg hadde båten min klar!

Det er så jo suupert vær ute! Håper det blir masse sånn vær ute i sommert!

ja enig med deg. Jeg er ikke bra og må være holder hjemme. :nonod::sad: Skulle vaske båten og maler bunn osv i helga. :headbang:

At-le :sad:

Link to post
Share on other sites

Båten er klar ligger i båsen sin og bare venter på at noen skal få tid til å ta en tur.

 

Alle helger i mai er opptatt med fotballturneringer og korps arrangementer med ungene.

Finet at ungene har interesser, men enkelte ganger så hadde det vært greit å ha iallefall ei helg fri.

 

Selv himmelsprett helga ryker, da er det noe bursdagsgreier :headbang::headbang:

 

For satse på noen dagsturer mens unger er på skolen og mor er på jobb.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå... ..skal jeg ned i båten, og starte opp for sesongen!

 

Fikk klar beskjed av kona (!) å stikke nde og gjøre klart. For hun vil at vi skal være i båten 17. mai - og grille... :-)

 

Det er greit å ha det sånn...

..så da skal jeg tusle ned med nyladet batteri, montere og starte...

Blå himmel, vindig - men blå himmel (og over 20 gr skal jeg tro måleren)

 

Da har jeg det bra!

Link to post
Share on other sites

Det har vært hyggelig å være i havna i dag. Det har vært mange mennesker som både har startet, videreført og avsluttet båtpussen på land.

 

Jeg har brukt drøye to timer på trening av å rotere båten omkring sin egen akse uten bruk av baugpropellen.

 

Selv om jeg har kontinuerlig gående hydralikkpumpe med joystickkontroll slik at jeg ganske hurtig beveger roret fra 30 grader SB til 30 grader BB, og vice versa, irriterer det meg noe at det tar så lang tid å rotere båten om sin egen akse når baugen skal gå mot babord. Jeg har tatt tiden seks ganger, og det tar omlag 4 ganger lengre tid å rotere mot solen (dvs mot BB) i forhold til med solen (baugen vrir not SB).

 

Jeg har forsøkt mange fremgangsmåter med bruk av roret når jeg bakker. Fra gammelt av er det anbefalt å starte bakkingen med roret midtskips, og når vannstrømmen går forover gi rorutslag. Dette virker ikke på min gamle båt - Scand Atlantic 3500 med aktermotert ror.

Link to post
Share on other sites

Har vært på vannet i over en uke, men det ble skikkelig sesongstart denne helga. Kanonvær, selv om østavinden :sailing: har vært plagsom langs sørlandskysten. Temperaturen i Kr.sand har jo vært som en middels fin sommerdag med over 20 i skyggen. Da fikk vi igjen for å være tidlig ute i år iallefall. :flag: I fjor rant jo mai bort i regn :diving: og vind.

Link to post
Share on other sites

Akkuratt kommet inn dørene etter to dager med sol, salt, og vind! kjempe fint og være på sjøen disse dagene! Garnet ute om natta, ungene leker på land om dagen, god mat (reker og kylling) begge dager. Nå skal dog båten på land og ny motor kommer ombord, blir vel en 14 dg til neste tur helg :cryin: Men da skal det gå fort til Talgje! :cool:

Link to post
Share on other sites

Alle helger i mai er opptatt med fotballturneringer og korps arrangementer med ungene.

Finet at ungene har interesser, men enkelte ganger så hadde det vært greit å ha iallefall ei helg fri.

Jeg kjenner til problemet :yesnod:, men vi fikk heldigvis presset inn en kort overnattingstur fra i går til i dag - herlig! De nærmeste helgene er det mye som skjer, men vi må i det minste prøve å få inn noen dagsturer.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Misunner deg!! Siste dager har gått med til raking i hage (både hjemme og på hytta) + andre "vårlige nødvendigheter!! I dag kjøres det til Lillestrøm for jobbing på Eliaden (årets største elektro-happening, mandag til torsdag), så blir det jobbing med båt (avbrutt av kor på 17 mai)+++, så det tar nok enda minst 3 uker før jeg får vann under kjølen! Og da slår sikkert gamle Murphy til med lengre styggeværsperiode!! (Slår aldri feil!).

Dessuten er det alltid MYE etterarbeide etter messa :headbang:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at været denne helgen har vært fortreffelig !!

 

Selv om østavinden har vært noe kraftig, fant vi fin plass i lè av vinden.

 

Lysta til å gå i land var ikke tilstede!

 

Så en oppfordring :

 

en svoger med Sea Ray 40 fot kolliderte med en europall i 25 knop utenfor Fevik i dag. Utrolig nok gikk det greit, redningsselskapet har dykket under for sjekk.

 

Vær derfor obs på flytene fremmedelementer i sjøen !!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Flytende tre - enten det er europaller eller vasstrukne tømmerstokker - er ikke hyggelig å treffe på sjøen.

Enda verre er tungtflytende svære tautrosser som er nærmest umulig å få øye på selv med god utkikk.

 

Det er flere som har fått et avbrudd i turen gruet slikke trosser i framdriftsystemet. Jeg vet ikke riktig hvordan dette kan forebygges.

Link to post
Share on other sites

Akkurat kommet inn dørene etter to dager med sol, salt, og vind! kjempe fint og være på sjøen disse dagene! Garnet ute om natta, ungene leker på land om dagen, god mat (reker og kylling) begge dager. Men da skal det gå fort til Talgje! :cool:

Vi har også hatt helga der inne, nærmere bestemt i Helgøysund Marina.

Vinden skremte nok en del bort fra å ta turen dit, det var bare ca 1/3 fullt i marinaen.

Men vi som var der, hadde noen flotte dager :cheers:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Jeg var også ved Helgøsund Marina på lørdagen ( ca kl -13 til 14)......etter dette gikk turen til Rennesøy . Tror også vinden skremte noen, samt at ikke alle er ferdige med båtpussen.

Flott plass ,selv om østavinden laget noe sjø inn i havnen.

Jeg må nok få meg en vimpel....vi som er i samme klubb. :wink:

Link to post
Share on other sites

Fantastisk vær i Kr.sand også. Seilvinden kan man ikke klage på, men kunne hatt litt mindre vind når vi skal kose oss på land. Når man som vi i dag kom ut etter kl 1200 er det ikke mange plasser å velge i der det er vindstille. Ekstra irriterende blir det da når man ser en båt på over 60` som ligger logside på bryggene, (tror til og med det står skilt der om forbud mot å ligge longside) og denne båten igjen er så forb..... høy at jeg måtte hatt en gardintrapp med meg hvis jeg hadde lagt meg utenpå han igjen.

Men alt i alt var dette årets dag på sjøen med tanke på været :cool:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...