Jump to content

220 volt dynamo?


Ra Balder

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ny brukt båt. Min første med Volvo, og også min første med to motorer - 2 x ad41. Er like spent på begge deler.... :crazy:

 

Motorene har naturlig nok hver sin normale 12V dynamo. Etter å ha lett litt på nettet, ser jeg at både Volvo Penta og andre (f.eks. Farco) tilbyr 220v "dynamo". Det frister veldig å sette en slik på den ene motoren, og dermed ha "ubegrenset" tilgang på 220 v med motoren i gang.

 

Er det noen som har erfaring med et sånt oppsett?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Tja - noen vil kanskje mene det? Men jeg synes egentlig jeg har nok leamikk i hekken allerede, og når jeg nå allerede har to motorer, hvorfor installere enda mer? Jeg trenger jo strengt tatt kun en 12V dynamo?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger jo strengt tatt kun en 12V dynamo?

... og da har du vel allerede svart på ditt eget spørsmål :lol:

 

Jeg har en filosofi at båten bør så langt som mulig være selvforsynt med kraft, både strøm og annet som varme. Om du gjør deg avhengig av 220V blir det lett til at du hiver ombord alskens "husutstyr" som kaffetrakter, vaffeljern+++ Hvor smart er det å fyre opp 200 hesteren for en kopp kaffe? Nei, hold deg til 12 volt utstyr og ting som går på diesel, gass e.l. Just my five cents...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

du har vel ingen batteribank på 220v? eller er jeg helt på tur..?

Du er i hvertfall nesten helt på tur. Når det er snakk om 220V så er det nok vekselspenning det er snakk om, i hvertfall om det skal hå noen hennsikt all den tid at vanlig 220V (230) i heimen er beregnet for vekselspenning. Ut av et batteri får du nok fortsatt bare likespenning.

Link to post
Share on other sites

Hei vet ikke helt hvordan en slik installasjon virker, men 220 volt er en ting men hvordan regulere 50 HZ ?

Etter som jag har forstått reguleres frekvensen ved turtall, eller finnes det andre måter å gjøre det på?

Ser for meg at når du har funnet frekvensen så har du også funnet marsjfart. :rolleyes:

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt riktig frekvensen vil ved en vekselstrømsgenerator variere med turtallet. Spørsmålet her er vel om denne 220V generatoren har innebygget like/vekselretter for å få 50Hz ut ? I så fall kan du vel nesten like godt benytte en 12V= til 220V~omformer. Bortsett fra at de vanlige slike omformere kansje ikke er kraftige nok til å kjøre vaffelpressa og kaffetrakteren.

Link to post
Share on other sites

Du er i hvertfall nesten helt på tur. Når det er snakk om 220V så er det nok vekselspenning det er snakk om, i hvertfall om det skal hå noen hennsikt all den tid at vanlig 220V (230) i heimen er beregnet for vekselspenning. Ut av et batteri får du nok fortsatt bare likespenning.

 

det skjønner jeg også, men for å omformulere spørsmålet mitt da, for å få 220v, så må man vel ha motoren i gang, for man har vel ingen steder å "lagre" 220v, så da vil det si at man må ha motoren i gang hver gang en kopp kaffe skal lages? og da mener jeg hele greien er tull..? bedre å kjøpe en generator som kansje lager mindre støy. .

Link to post
Share on other sites

vaffeljern+++

Skal ikke kimse av vaffeljernet... kunne godt tenkt med nystekte vaffler til morgenkaffen jeg da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

jeg har nok leamikk i hekken allerede

Ja, ho sa so brure og, om adle desse nymotens batteridrevne leikena ... :lol:

 

Det du trenger til å fyre opp kaffetrakteren er en Mascot/Sleipner inverter(vekselretter eller kanskje heller retteveksler) til en tusenlapp eller to. Da kan du suge av batteriene for å få morgenens dose av oppvåkningsmedisin.

 

Det er i alle fall ingen spesielt genail greie å fyre opp aggregatet bare for å fyre opp en sats med blodåreutvidende eliksir. Det føles som å skyte mygg med kanoner.

 

... mener Worse, som på andre året har en 1000W Mascot liggende ... umontert :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Satser du på utstrakt bruk av 220V ombord er det kun egen separat generator som duger mener jeg. Jeg kjenner ikke behovet ditt, men jeg ville heller kanskje kikka på en kraftig inverter. Du nevner Farco selv som leverandør. Jeg har både varme, lading og 220V inverter fra dem. Svinedyrt, men problemfritt. Kan bruke alt det som mange mener "ikke har noe i en båt å gjøre" som støvsuger, vaffeljern, hårføner, osv osv. Suger selvfølgelig godt av batteribanken om motoren ikke går, men batteriene er dimmensjonert deretter. Uansett billigere enn en generator, og ikke minst; vedlikeholdsfritt!!!

Link to post
Share on other sites

Den lager i hvertfall mye mindre støy

Lå sist helg ved siden av en Searay (en svoger av meg).

 

Agregatet, med eksos over vannlinje gikk i tide og utide. Utpå kveldingen ble det startet igjen. "koking av poteter" ble oppgitt som årsak.

 

Dere kjenner til hvor lang tid det tar å koke poteter :rolleyes:

 

Ergo, legg ikke opp forhold som gjør deg avhengig av agregat for å "få båtlivet til å fungere"........

Link to post
Share on other sites

Jeg lå også ved siden av en kar med aggregat for halvannen uke siden, stor Princess med kun 230v utstyr ombord. Måtte fyre opp aggregatet for hver minste ting, kunne ikke engang koke en kopp kaffe uten å fyre opp først! Forferdelig irriterende å ligge ved siden av denslags i en uthavn, hvor det ellers er stille og rolig. Skjønner ikke helt at de vil ha dette bråket selv heller, det bråker jo på innsiden også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg lå også ved siden av en kar med aggregat for halvannen uke siden, stor Princess med kun 230v utstyr ombord. Måtte fyre opp aggregatet for hver minste ting, kunne ikke engang koke en kopp kaffe uten å fyre opp først! Forferdelig irriterende å ligge ved siden av denslags i en uthavn, hvor det ellers er stille og rolig. Skjønner ikke helt at de vil ha dette bråket selv heller, det bråker jo på innsiden også...

Ikke bare irriterende med helt idiotisk. Lurer på hva som får folk til å velge en slik løsning ombord i en båt.
Link to post
Share on other sites

Aner ikke skrivemåte for navn, men "Wester Beche" lignende sak......

Westerbeke heter de, har ett slikt selv men mangler en rotor før jeg får sveivet det i gang, det går på 1500rpm etter at frekvensen er justert til 50Hz, vannkjølt og lyddemper på eksos/vann.

En bør vel uansett ikke være avhengig av slike generatorer men det kan jo være kjekt å få ladet batteriene uten å måtte starte motorene. Tenk om en gikk tom for batteri midt i festen og ingen kunne synge? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

men det kan jo være kjekt å få ladet batteriene uten å måtte starte motorene.

Motorer kontra agregat ?

 

Hverken jeg, eller en annen båtnabo hørte forskjell når agregatet ble startet, kontra motor nr. 1 (når 2. nde motor på startet, skilte lyden seg mere ut).

 

Det bemerkes også at agregatet hadde lyddemper samt var vannavkjølt, uten at det så ut til å hjelpe vesentlig.

 

Takk for korrigering av navn.

Link to post
Share on other sites

Hverken jeg, eller en annen båtnabo hørte forskjell når agregatet ble startet, kontra motor nr. 1

Nei, jeg vet ikke, iallefall ikke før jeg har fått kitet til generatoren, det er nok forskjellige størrelser på disse, også har du vel høyere turtall på diesel generatorer. Jeg håper iallefall min bensin musikk maskin :rolleyes: kan brukes uten sjenerende støy... Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenk om en gikk tom for batteri midt i festen og ingen kunne synge?

:lol: :lol: :lol:

Meeeeeget god grunn til å ha aggregat!! :flag: Pinadø skal jeg straks ta en forhandlingsrunde med Quindebestet og be om bevilgninger til et større aggregat.

 

Mer seriøst: Jeg har inntrykk av at mange aggregater er større enn hva det reelle behovet tilsier. Og i alle fall kunne nå produsentene ha kommet opp med fysisk mindre enheter, de er jo digre selv om de ikke gi all verdens kVA. Og støyen kunen de kvittet seg med i tillegg. De kan sende en mann til månen, så da er vel ikke dette urimelige krav??

 

Mitt MASE IS 2,5 er ikke så støyaktig ... man skal ikke mange meterne av gårde før man ikke hører det lengre. Men om bord er det jo en annen historie ... :rolleyes:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mer seriøst: Jeg har inntrykk av at mange aggregater er større enn hva det reelle behovet tilsier. Og i alle fall kunne nå produsentene ha kommet opp med fysisk mindre enheter, de er jo digre selv om de ikke gi all verdens kVA. Og støyen kunen de kvittet seg med i tillegg.

 

Mitt MASE IS 2,5 er ikke så støyaktig ... man skal ikke mange meterne av gårde før man ikke hører det lengre. Men om bord er det jo en annen historie ... :rolleyes:

Generatorene nå er jo ikke så svære da, 50x50x100cm er vel ikke langt unna.

 

Hvordan fikk generatoren ditt navnet MASE?! :wink:

Hvilke turtall snakker vi om?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...