Jump to content

220 volt dynamo?


Ra Balder

Recommended Posts

"du tror det når du hører det"

 

kjøpte dette EU10i 1 kVA Honda generatoren - 52 db eller noe slikt.

bygger på Hondas Hybrid teknologi for biler og har generator/likeretter/ Inverter innebygget.

du tror det f....en ikke når du ser det - eller hører det.

 

når jeg tar det med til oppløagsplasssen for å polere båten tror ikke de andre det når de hører det engang.

 

vet det er langt over hodet på dere men siden det veier bare 13kg tar du det bare til land om/når det trengs.

 

finnes i 1, 2 og 3 kVA versjoner superstøydempede og lette OG veldig kompakte:

http://www.berema.no/tilbud_stromaggregater.html

 

1 kVA

Bilde

 

3 kVA:

http://www.berema.no/spes_EU30.html

Bilde

 

220 V - 3000 Watt, 50 Hz vekselstrøm.

4-takts luftkjølt bensinmotor på 6,5 hk.

Nytt, kompakt og solid generatoranlegg med robust bære- og beskyttelsesenhet. Tankkapasitet på 13 liter og et meget lavt støynivå.

Er utstyrt med 12 V el-start, startbatteri, Eco throttle.

To EU 30iS kan parallellkobles med en enkel kabel, for å doble effekten.

have fun:

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, OK greier det der, Scrutinizer, men jeg ville nok ha valgt et YAMAHA aggregat om jeg skulle ha gått over til bensin.

 

MASE heter MASE fordi produsenten kaller det så, hvorfor har jeg aldri reflektert over. Mitt går på et passelig turtall som jeg ikek vet hva er og ikke bryr jegmeg heller; det er en liten en-sylindret Yanmar diesel med vannkjølt eksos.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...hvorfor har jeg aldri reflektert over.

Det e vel fordi de e nåke mas når det går :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Joda, OK greier det der, Scrutinizer, men jeg ville nok ha valgt et YAMAHA aggregat om jeg skulle ha gått over til bensin.

 

MASE heter MASE fordi produsenten kaller det så, hvorfor har jeg aldri reflektert over. Mitt går på et passelig turtall som jeg ikek vet hva er og ikke bryr jegmeg heller; det er en liten en-sylindret Yanmar diesel med vannkjølt eksos.

well worse, jeg kan forsikre deg om at du aldri hadde hørt om yamaha hvis det ikke var for honda.

yamaha (suzuki/kawasaki u name it) ville du aldri hørt om og de vil for alltid forbli læregutter i denne sammenheng og historien startet for alvor på slutten av 50 tallet og hvis du vil vite mer så spør gjerne.

 

du ville nok aldri engang hørt om de hvis det ikke var for hondas banebrytende arbeid som for alvor skapte jordskjelv i den internasjonale motorbransjen allerede på begynnelsen av 60 tallet.

 

så hvis du vil ha en kombinasjon av en billig honda kopi eller lærteguttstykke jobb - kjøp gjerne yamaha.

 

de er fortsatt best på flygler må vite.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

neida, gir deg gjerne en innføring, innestår 100% for innholdet i forrige post.

det er faktisk historie i historiebøkene - internasjonalt.

markedsføring er noe rare greier ikke sant?.

 

for å gi deg et litet bilde av realitetene;

på 80-90 tallet forsøkte Yamaha å lage F1 motorer for å "challenge" Honda.

mens Honda som motorleverandør til McLaren og Williams vant 6 suksessive merkes-VM og 5 fører VM kom Yamaha sine motorer kun til målstreken i 2 av 100 races eller så.

 

og den fullstendige listen er laaaaaaaaannnnnnngggggggg.

 

spør meg gjerne.

 

btw - har du besøkt glass museeet i Suwa:

du tror det ikke enganf´g når du der det:

http://kitazawamuseum.kitz.co.jp/annex/index.html

 

Bilde

 

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter at jeg for en stund siden hørte hvor støysvakt et Onan e-QD model MDKAV 7 kW som gikk ombord i en småbåt ble jeg overbevist om at dette var et aggregat å satse på. Starter montering av dette i løpet av et par uker. Aggregatet sammen med endel andre aggregat står omtalt i februarnummeret Motor Boat & Yachting.

Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis ikke mange som har prøvd seg på 220V dynamo, hvis en tar utgangpunkt i innspillene jeg fikk her. Jeg kommer nå uansett til å prøve, men får vel vente til en dynamo havarerer.... WAF'en er lav nok som den er.

 

Ellers registrerer jeg at mitt spørsmål om 220 V dynamo er lurt, nå besvares med at Honda lager bedre F1 motorer enn Yamaha. Godt å vite. :smiley:

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis ikke mange som har prøvd seg på 220V dynamo

Det er nok ikke veldig vanlig nei, har sett på Steyr sine sider at en kan montere en flywheel generator som leverer 12v i bøtter og spann og mater store invertere som igjen lager 220v, at en får 220v direkte ut fra en dynamo tviler jeg på, da må jo turtallet vere konstant.

Hvilken dynamo tenker du på da?

Link to post
Share on other sites

Hvilken dynamo tenker du på da?

Regner med det er f.eks. VP sin løsning. Den står ikke i 2006 katalogen men mener å huske at det var en spesialdynamo, antagelig 24V, med en inverterboks i tillegg. Mener prisen startet på litt over 20k...

 

Det jeg prøvde å si i første innlegget mitt var at du bør tenke deg litt om om du virkelig har bruk for 220V eller om det bare er kjent å ha...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har kikket på Farco's DYNAWATT (www.farco.no). Leveres i 4 og 5 kW, og det påstås at den leverer 50Hz sinus uansett motorturtall. Jeg har ikke turt å spørre om pris enda....

 

Ideen var at når jeg nå likevel allerede har to motorer, hvorfor ikke la den ene levere 12V, den andre 220V? Det er mye morsomt en kan gjøre med 4 kW 220V, og kombinert med en god lader, som en jo likevel har, leverer jo denne også 12V om det er ønskelig.

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Har kikket på Farco's DYNAWATT (www.farco.no). Leveres i 4 og 5 kW, og det påstås at den leverer 50Hz sinus uansett motorturtall.

Denne fungerer ganske likt som en 12v dynamo med inverter, den eneste forskjellen er at det som kommer ut fra dynamoen er høy vekselspenning (mindre kvadrat på kablingen) med variabel frekvens. Boksen som er med regulerer dette til 220v/50Hz (inverter).

 

En helt vanlig inverter gjør samme jobben, trenger dog større kvadrat frem til boksen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du så sårt behøver 220 VAC underveis, og har sånn cirka 33-35 store lapper liggende til ingen nytte, er det vel ingen grunn til ikke å kjøpe seg en Dynawatt. Det er uansett billigere enn aggregat, og på mindre båter med singel-installasjon (snekker og halvplanere) er det kanskje ikke så dumt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Finnes det invertere helt opp til 4 kW, og til en fornuftig pris?

Dessuten: 4kW i 12V (ganger en eller annen %) = minst 350A. Hvilken 12V dynamo leverer det?

Kan jo ta en titt på denne da: http://www.steyr-motors.com/products/pdf/ifgpower.pdf som er tilpasset Steyr.

Om en kun skal bruke dette under gange så burde en stykk inverter 2500watt holde lenge.

 

Men det hjelper ikke til festen og musikken :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...