Jump to content

Skuffet over g2 fra Garmin


Astor

Recommended Posts

Hadde store forventninger for den nye kartserien fra Garmin. G2-kartene kom omsider. Spenningen var stor når jeg la brikken i min nye Gamon 3005 C. Og skuffelsen var enda større.

Plottern fikk jeg via SætreMaria like før påske. Kartet kom på torsdag. Plotteren klarte ikke å laste opp kartet. Jeg ringte Belanor i Moss (Rygge), fikk lov til å komme ned med plotteren. Ny software ble lagt inn. Det nye kartet virket. Men kun på nattbilde. Etter flere samtaler og flere medarbeidere i sving fikk jeg i dag vite at det var en bug på softwaren. Jeg sa flere ganger til Belanor at menyen ikke stemte med brukerveildningen. Noe de også innrømmet til slutt.

 

Når jeg får dagslysbilde vet jeg ikke. De skal sende en ny brikke med software når denne kommer fra Garmin.

 

Burde jeg kunne få hevet kjøpet?

 

De reklamerer også i sin 2006-brosjyre over kompitabelt med AIS. Ingen som jeg har vært i kontakt med på Belanor har peiling på dette.

 

Det finnes andre plottere som gjør god nok jobb for meg. Uten at jeg må sitte med et nattbilde på skjrmen. Når nattbilde er på "gror" dybdetallene slik at de blir vanskelig å lese.

 

Må jeg nevne at jeg er lettere irritert?! :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg var en av de første i Norge som fikk Simrad CX 44 med MAX kart, og jeg var vel en av de første til å kaste det ut av plotteren og få NT+ kart i bytte. Både plotter og kart levde opp til mine forventninger etter at jeg fikk inn NT+ kartene

 

Om du ikke har fått det produktet du forventet å få ville jeg diskutert heving av kjøpet eller en eller annen form for kompensasjon. Erfaringen min er at plotter - og kartprodusenter er litt for kjappe med å love flotte saker og ting som de ikke holder. Det drøyer nok et kvarter av fjorten dager før jeg putter MAX inn i plotteren min

Link to post
Share on other sites

Burde jeg kunne få hevet kjøpet?

Ja, selvfølgelig! De har jo beviselig solgt deg en ting, men levert noe annet enn det du har betalt for og da er det ingen tvil om at du har krav på å få levert varen tilbake og penger igjen samt få dekket de utgifter du har hatt i forbindelse med dette!

 

Stå på din rett! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Antar at det er denne du har fått, Garmin 3006 c. Den ser svært avansert ut.

 

Jeg leser innlegget ditt med interesse. Har du installert siste versjon av softvare på selve plotteren (GPSMAP 3006C Ver. 4.20 as of Apr 05, 2006 )?

 

Jeg ser at det er et "hav" av oppdateringssystemer via Garmin.com. Plugge med 18 piner virker svært omfattende. Antar at du har registrert plotteren via Garmin.com?

 

Virker GPSen bra?

 

Er det hovedsakelig kartinformasjonen som ikke virker?

 

Det er en ganske dyr plotter du har kjøpt, ser at Seatronic tar nesten 19 høvdinger for instrumentet. Du har kanskje fått den billigere?

 

Er interessert i å høre om observasjonene dine når det gjelder kartene.

Link to post
Share on other sites

Det er nok samme plotteren men med en midre skjerm. 3005 C heter min plotter. Belanor som er importør har lagt inn siste verson av software.

 

Hvorfor kan de ikke si at dette ikke er klart enda? Jeg ønsker en plotter som jeg kan ta i bruk i Astor når ladninger, antenne og alt er på plass. Ikke som skal stå som pynt ombord. Det er et navigasjonsintrument jeg ønsker.

 

Sætre marina er uten skyld i dette. Det var jeg som ønsket denne plotteren etter å ha studert 2006-katalogen til Garmin. Der lovet de mange fine finesser på den nye serien fra Garmin.

 

Om kartene er gode kan jeg ikke svare på. Pr. i dag står plotteren i nattmodus. D.v.s. svart land og blått og hvitt vann. Tallene "gror" igjen når jeg skal lese dybden der jeg ferdes.

 

Kartbilde er noe vanskelig å tyde ut fra det jeg er vant til på de to foregående Garmin-plotterne jeg har hatt i mine andre båter.

 

Jeg kjenner menystyringen til Garmin godt. Har tidligere oppgradert via nettet, men Belanor sa til meg at jeg nå vil få en brikke tilsendt når den nye softwaren er klar. De hadde ingen tidsramme på dette.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg sett at Garmin sier at dere 30xx serie er AIS kompatibel, men de sier at den vil muligen kunne fungere om firmware er oppdatert.... slik at hastigheten på nmea signalene er raske nok... Pr i dag så kjenner ikke jeg til at garmin opplyser at 30xx er AIS komatibel.. Det står ei heller noe om dettte på garmin sin hjemmeside.. Jeg har nå fått min AIS boks, men ikke kovblet den til ennå, skal gjøre det om en uke om tiden strekker til... Da skal de blir morsomt å se om jeg får noen signaler på skjermen.

 

Når det gjelder G2 kartene så kjenner jeg ikke de, annet enn at de dekker et større område... og skal fungere på alle nye plottere fra Garmin..

 

Jeg går ut i fra at Belanor innstalerte siste versjon av firmware på plotteren din... Jeg nabefaler deg å registrere deg på Garmin.com, da får du mail når ny firmware kommer...

 

Jeg har forøvrig 3010 og er kjempe fornøyd med mitt produkt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjekk at du har rikitg firmware, det skal være versjon 3.20 på din plotter.... jeg formoder at Belanor har innstallert dette, men man kan jo ikke være sikker før du har sjekket.

 

Dette er endringene som er gjort på denne plotteren siden den var ny..

 

Notes:

IMPORTANT: To maintain compatibility with all devices on the Garmin Marine Network, please ensure all connected devices meet the minimum software versions, as listed below. Updating the GPSmap 3005C to the latest software without following this guideline may leave part of your Marine Network unusable.

GDL 30/30A: 2.40

GMR 20/40: 2.30

GPS 17: 2.40

GPS 17HVS: 2.60

GPS 17N: 2.60

GSD 20: 2.00

This download file contains updates for the following products:

GPSMAP 3005

GPSMAP 3006/3010

GPSMAP 3205

GPSMAP 3206/3210

GSD 20

GSD 21

GSD 22

GMR 20/40

GDL 30/30A

GPS 17

GPS 17HVS

GPS 17N

A 32MB data card is required to transfer this update to your Garmin Marine network.

The download file contains a change history file for each product in the update.

 

Change History

 

 

Changes made from version 3.10 to 3.20:

Updated Language Translations.

Add support for Tidal Streams

Fixed bug that causes unit to shut down when reviewing Fishing Hot Spots Lake profiles.

Fixed bug where small external maps may not be available.

Fixed various issues related to Harbor Photo displays.

Fixed bugs where Fishing Hot Spots facility amenities may not be shown.

Fixed various Find related issues.

Fixed map display issues

Fixed bug where the sonar corner scale numbers may appear even when the sonar field isn't visible.

 

Changes made from version 3.00 to 3.10:

Added harbor photo user interface enhancements and color pallete dithering.

Display a message if the user tries to create a quick nav route and the route memory is full.

Added route leg pointer information to route edited page.

Fixed Moonrise - Moonset display for days when the moon neither rises or sets.

Fixed bug where battery alarm didn't always work.

Fixed bug with zooming while scanning a MARPA target.

Fixed merged sonar drawing bug.

Fixed various sonar related issues.

Changed the sonar transducer disconnected alarm to stay showing until the user acknowledges it.

 

Changes made from version 2.40 to 3.00:

Made compatible with G2 cartography.

Added 3D perspective navigation to the highway field.

Added support for new sonar technology.

Updated the color scheme.

Added support for offshore weather bulletins.

Added support for new low-cost weather package from WXXM.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

for egen del vil jeg bare nevne at jeg er veldig, VELDIG lite imponert ove slike "husmor" gps.

anser de for ubrukrlige.

trege - passer bare for 4.5 knutere ellers har du "landkjenning" i god tid før gruinnene dukker opp på skjermen - de ligger helt enkelt lllaaaaannnngggtt bak båten.

hjalp til å sette opp en slik sak for en bekjent og unnskyld utrykket men det er 20+k rett i dass etter min mening. skjønner ikke hvor disse båtbladene er hen

 

selv bruker jeg kart! og en enkel PGS!

men har også denne Garminen som lett tar innersvingen på de alle med "blue map" og en ekstra SD memorybrikke - større = bedre.

lynrask å legge inn ruter på vha pen/pointer.

 

Bilde

http://www.garmin.com/products/iQueM5/#

 

kart:

europa / scan

http://www.garmin.com/cartography/g2/regio...?RegionPK=17041

verden

http://www.garmin.com/cartography/g2/

 

lynrask - tilogmed for bil og ekstremt skarp og leslig skjer under alle forhold.

ALT av informasjon - marinaer - hoteller - fuel - u name it + + + + +

 

put den i brystlomma når du vil finne redtauranter og museer eller, eller, elller, eller + + + + +

 

den er også en windows pda og kontorjobben går som en lek via mobil med bluetooth.

 

 

 

mine 2 riksdaler

 

opk - hold dere fast:

 

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

for egen del vil jeg bare nevne at jeg er veldig, VELDIG lite imponert ove slike "husmor" gps.

anser de for ubrukrlige.

trege - passer bare for 4.5 knutere ellers har du "landkjenning" i god tid før gruinnene dukker opp på skjermen - de ligger helt enkelt lllaaaaannnngggtt bak båten.

hjalp til å sette opp en slik sak for en bekjent og unnskyld utrykket men det er 20+k rett i dass etter min mening. skjønner ikke hvor disse båtbladene er hen

Først så vil jeg si at det var et ufyselig stort bilde du linket til, det var ikke bra.. og det burde fjernes...

 

Jeg er faktisk veldig imponert over min "husmor" gps som du kaller det... Den er overhodet ikke treg, jeg er nok mye treger enn plotteren.. Plotteren følger kjapt med til toppfarten på sjarken min... som er litt over 20 knop. Jeg har aldri hatt hatt landkjenning med denne, annet en der båten der ligger nå, på land. Så jeg finner det svært lite troverdig at dagens plottere til 20k++ er så trege som du sier....

 

Nå skal ikke jeg fremheve eget produkt siden man da kan oppfattes som subjektiv etter min mening, men å påstå at IQue er raskere og bedre enn de store modellene fra Garmin(som bruker Blue chart, og ikke Blue map :wink: ) vitner nok mere om uvitenhet enn fakta, etter min mening..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke loven, men er det så sikkert at man kan forlange heving når leverandøren jobber med å rette problemet?

Jeg er ikke jurist, men i dette tilfellet er jeg nokså sikker, ja. De innrømmer jo selv at de har solgt et produkt som ikke fungerer, m.a.o. det skulle aldri vært lagt frem for salg. Så kan man vurdere om man allikevel vil ha produktet, vente på at de får ordnet opp (har også krav da på et annet låneprodukt i mellomtiden) og be om prisavslag eller en eller annen tillegsytelse. Vi forbrukere bør vel stå på våre rettigheter etter loven? Forhandlers avanse i Norge er god nok som den er, derfor mange kjøper elektronikk i utlandet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I Garmins marinekatalog for 2006 sier de bla. dette om 3005 c: Kan kompleteres med sjøkart fra BlueChart g2, Justerbare infofelt, AIS kompitabel, tre dataporter for NMEA 0183 osv....

Jepp, var innom Belanor sin hjemmeisde og leste i marinekatalogen det samme... Her er det bare å kjøre knallhardt mot Belanor og kreve dette løst umiddelbart... :rolleyes: men om det hjelper er en annen sak...

 

Det morsomme her jo at Garmin selv ikke hevder at disse plotterne er AIS kompatible på sine nettsider, men Belenor gjør det..... spenstig av Belanor etter min mening... men ryggdekningen er vel heller dårlig..

 

Nå kan man lese på diverse hjemmeisder at Garmin 3xxx er delvis AIS kompatibel, og garmins teknikere bekrefter også dette selv.. ved direkte henvendelse, men de vil neppe sette det på trykk.. Jeg tror nok vi med Garmin må smøre oss med litt "tålamod" så kommer det nok en oppdatering som gjør at dette fungerer snart.... Jeg har mottatt alt for AIS til min plotter, men om det funker har jeg ikke peiling på... mern skal nå koble dette opp i løpet av mai, så vil tiden vise...

 

Forøvrig så kan det tipset fra siden som Lasse linket til hjelpe på nattmoduset...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Først så vil jeg si at det var et ufyselig stort bilde du linket til, det var ikke bra.. og det burde fjernes...

korrigert - synd det ikke er auto-size på dette bordet ;-)

 

Jeg er faktisk veldig imponert over min "husmor" gps som du kaller det... Den er overhodet ikke treg, jeg er nok mye treger enn plotteren.. Plotteren følger kjapt med til toppfarten på sjarken min... som er litt over 20 knop. Jeg har aldri hatt hatt landkjenning med denne, annet en der båten der ligger nå, på land. Så jeg finner det svært lite troverdig at dagens plottere til 20k++ er så trege som du sier....

 

Nå skal ikke jeg fremheve eget produkt siden man da kan oppfattes som subjektiv etter min mening, men å påstå at IQue er raskere og bedre enn de store modellene fra Garmin(som bruker Blue chart, og ikke Blue map :wink: ) vitner nok mere om uvitenhet enn fakta, etter min mening..

dokumentert gjennom utallige havarier og reelle sammenlikninger.

 

kjenner flere men tar et konkret eksempel hvor 2 indentiske bella 26er kjørte innaskjærs nedover den svenske skärgården - den ene hadde en kartplotter ala den beskrevne og den andre hadde en eldre version av iquen - gjett hvem som måtte dra av fordi karplotteren lå langt bak båten.

litt uryddig "landskap" dernede må vites.

 

men, dette er ikke noe enestående eksempel.

flere finnes i de nyere utgavene av båtbladene - husker ikke hvilket i farta.

mange stoler for mye på gps/kartplotteren eller noe slikt.

 

det nevnte eksemplet i den første posten er også korrekt.

iquen er både raskere å legge inn ruter på og til å oppdatere kartet.

Link to post
Share on other sites

det nevnte eksemplet i den første posten er også korrekt.

iquen er både raskere å legge inn ruter på og til å oppdatere kartet.

Ok, jeg gir meg for overmakta.. :wink: . Jeg har dessverre ikke testet alle plotterene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde Belanor på tråden i dag. Fikk bekreftet at de tar tilbake produktet. Her gjelder din rett i kjøpsloven var svaret.

 

Tenker litt over hva jeg skal gjøre, men legger trolig plotteren tilbake i esken og returnerer produktet til forhandler.

 

Bestiller trolig Techmarine T-50.08. eller 50.05.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det syns jeg var det eneste svaret Belanor kunne gi deg. Det kan ikke være sånn at man kjøper en plotter til 20.000, og så må man være både datageni, samt ha et stort kontaktnett man kan konsultere for å få den til å virke. Godt at de tok til vettet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

C-map MAX kartene er meget bra. Sist august hadde jeg en slik MAX Wide brikke på prøve fra plotterleverandøren, og jeg ble imponert.

 

Så idag har jeg vært en tur hos Seatronic og kjøpt egen brikke. Jeg bruker den i en Interphase Chartmaster 11CVS+ plotter som er oppdatert til å kunne ta MAX kartene. Og allt går lynraskt, zooming f.eks. går raskere enn en kan knipse med fingene.

 

Nå venter jeg bare på at det kommer ny SW slik at jeg kan koble til en AIS black-box og få AIS-data på skjermen. Hadde kontakt med Interphase i USA for noen måneder siden, og da sa de at de jobbet med saken, uten å kunne gi noen dato for release.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde Belanor på tråden i dag. Fikk bekreftet at de tar tilbake produktet. Her gjelder din rett i kjøpsloven var svaret.

Nei! Det er forbrukerkjøpsloven og IKKE kjøpsloven! Spiller det noen rolle, er det noen forskjell? Ja det er det! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...