Jump to content

Skuffet over g2 fra Garmin


Astor

Recommended Posts

Gjentar et tidligere synspunkt: De som bruker C-map MAX eller andre C-map brikker har et godt planleggingsverktøy i PCPlanner NT. Det ligger oppdateringsfiler på nettet og det er egen diskusjonsklubb hvor tema drøftes.

 

Dette programmet er etter mitt skjønn svært effektivt for å lage ruter i forkant. Dette skjer atskillig raskere enn på kartplotteren.

 

For brukere av Navionics brikkene er det et tilsvarende program som heter Navplanner. Dette kan videre oppgraderes til PcPlotter. Begge disse programmene er også bra, særlig PcPlotter - som forøvrig kan kobles opp til vær-informasjon og GPS. Ulempen med PcPlotter er at det krever USB-nøkkel som tar en plass av USB-portene på PCen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Garmin 3005C som jeg kjøpte i fjor. Har en vanlig Bluechart brikke i den og den fungerer utrolig bra med det. Ikke var den så dyr heller, betalte ca. 10.000 for den inklusive kart. Jeg skjønner at du ikke har fått det du har kjøpt, men trenger du det egentlig? Jeg oppfatter at det er mer enn nok detaljer i kartene som det er og spesielt når man kjører fort må man i praksis ha lagt opp en rute på forhånd med en så liten plotter, skjermen er helt enkelt for liten (og synet mitt sikkert for dårlig) til å få med alle detaljer i 30 knop eller mer.

Link to post
Share on other sites

g2 fungerer ikke på "gamle" plottere... de fungerer på 192, 198 og 3xxx serien i følge Garmin.. Om det kommer en oppdatering som gjør at dette kan brukes på eldre plottere...

 

De kommer nok til å leve side om side i en periode i allefall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke det var særlig stor forsjell på 182 og 192 men ..

Garmin skriver selv om 192

 

The unit has been updated with a new look and feel that makes marine navigation even easier. Building on Garmin’s popular and proven GPSMAP 182C, the GPSMAP 192C has a new and brighter display that makes charts incredibly easy to view—even in direct sunlight. The unit also features an updated faceplate.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Garmin 3005C som jeg kjøpte i fjor. Har en vanlig Bluechart brikke i den og den fungerer utrolig bra med det. Ikke var den så dyr heller, betalte ca. 10.000 for den inklusive kart. Jeg skjønner at du ikke har fått det du har kjøpt, men trenger du det egentlig? Jeg oppfatter at det er mer enn nok detaljer i kartene som det er og spesielt når man kjører fort må man i praksis ha lagt opp en rute på forhånd med en så liten plotter, skjermen er helt enkelt for liten (og synet mitt sikkert for dårlig) til å få med alle detaljer i 30 knop eller mer.

 

Problemet var at plotteren kun gikk med nattbilde. Ble noe dårlig i dagslys. Dybdetallene grodde helt slik at de var vanskelig å lese.

 

Plotteren er sendt tilbake til Belanor.

 

Kjøpte en Cobra-plotter. Et relativt ukjent merke som klarer Max-kartene. En god plotter etter min mening som har et menysystem på norsk. Var ute i dag å testet det. Virker greit så langt. Det snakker opp mot PC-planner, og har i tillegg egen com-port på baksiden.

 

Nå skal jeg se om jeg kan få inn AIS, noe jeg vil forsøke meg til uken på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg var en av de første i Norge som fikk Simrad CX 44 med MAX kart, og jeg var vel en av de første til å kaste det ut av plotteren og få NT+ kart i bytte. Både plotter og kart levde opp til mine forventninger etter at jeg fikk inn NT+ kartene

Hei Bitteliten

Har hatt gode erfaringer med Garmin 2010, men bytter til Simrad i løpet av sommeren. Hva var det med kombinasjonen CX 44/MAX som ikke fungerte?

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

g2 fungerer ikke på "gamle" plottere... de fungerer på 192, 198 og 3xxx serien i følge Garmin.. Om det kommer en oppdatering som gjør at dette kan brukes på eldre plottere...

 

De kommer nok til å leve side om side i en periode i allefall

Dette stemmer ikke helt med inntrykket jeg får av informasjonen på Garmins sider:

http://www.garmin.com/cartography/g2/regio...?RegionPK=17046

Sjekk særlig under kartbladet "Denmark East and Sweden SE, MAR 06 (EU021R)"

Her står det at Bluechart g2 er kompatibel med en rekke plottere.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert riktig det som står der.... men det er også begrensninger nevnt for akkurat dette kartet over Danmark..... Men jeg skal ikke argumentere med deg om dette siden jeg ikke kjenner dette i detalj....

 

Jeg var innom og sjekket firmware oppdateringen for 182C og 2010C og ingen av disse har noen oppdateringer som gjør disse kompatible med g2... men derimot 3xxx serien har dette sammen med noen andre nye plottere... jamfør nettisden til Seatronic Men nå er jo ikke Setronic som avgjør om de "gamle" plotterne er kompatibel.. Min 3010C var ikke kompatibel med g2 før jeg gjorde firmware oppgraderingen her forleden... men nå skal den i teorien være det.... for min 3010 ble g2 lesbart fra og med versjon 4.00

 

Men om det kommer noen oppdateringer av firmware som gjør at også de "gamle" plotterne kan lese g2 er vel ikke umulig... men det krever høyere kapasitet/hastighet (så vidt jeg har forstådt) på plotterne siden det skal legges inn mye annen mere eller mindre matnyttig info i g2 som ikke er for første genereasjon Blue chart

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dy meg:

En "box-PC" med 15" touch-skjerm selges av et firma i Tønsberg til under 10 laken; TelChart kartprogram koster rundt 3-4 (andre er kanskje billigere/gratis?), en C-map kartbrikke (CD) er rimelig, og du har et kartsystem som slår det meste! PLUSS at du har video-inngang på skjermen og kan kjøre TV eller andre PC-programmer (nett osv.)

HVORFOR vil ikke flere satse på slik kombinasjon?

(Så fremt du ikke trenger skjermen under åpen himmel / har liten/åpen båt!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er ikke uenig at dette kan være en fin løsning, men hvordan er det om man ønsker ekkoloddet inn på datoren og radar overlay... vil det funke like greit... Jeg hadde dette i tankene da jeg valgte min løsning for navigasjonsystem, men om jeg kommer så angt vet jeg ikke.... Har forøvrig videoinngang da... og kan vel huke det meste opp til plotteren vil jeg tro via nettverket...

 

Litt av problemet som jeg også så var muligheten til å integrere plotteren i dashbodet siden jeg ikke har ubegrenset med plass til duppedingser der.., da blir det lite hensiktmessig å bruke denne skjermen til data eller tv titting.... Da blir det nok lcd tv'en som blir benyttet til slikt....

 

Men er ikke uenig i at C-map på pc kan være et utmerket alternativ.... Har dette på laptopen.... som "kjekt å ha" sak.... å kikke litt i på jobben.. kan jo være jeg kjøper med en usb mus.... og går online..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...