Jump to content

Fram 25 eller Sandvik 25?


enter4u

Recommended Posts

Har to båter på hånda. Begge er av samme standard og prisklasse. En Fram 25 med en BMC Commander 50hk, og en Sandvik 25ac med VP MD17 36 hk. Er som regel alene i båten eller har med min tenåringsdatter. Er ute stort sett hver helg på sommeren. Begge båtene ligger på sørlandet og har noenlunde likt med utstyr. Er det noe som er bedre med den ene enn på den andre??

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den ene har vel AC (Sandvik) og den andre (Fram) har det ikke... Uten AC har du bedre uteplass, med AC har du en ekstra cabin. (Selv om at Sandviken har dass`n i AC`n).... Så er det dette med motor, gammel BMC kontra gammel Volvo... Tror jeg hadde valgt BMC`n, innbiller meg at BMC`n er bedre en en MD 17 som var den motor som sto i min gammle saga før den ble byttet av forrige eier.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt vanskelig å gi noen konkrete råd, da det ofte er egen smak og behag som avgjør. Men jeg ville tillagt ihvertfall det framdriftsmessige stor tyngde og latt dette bestemme mye. I den grad det er mulig å spå noe om eldre motorer - hvilke av motorene er mest sannsynlige til å gå problemfritt videre? Hvordan er deletilgangen og prisen på disse? Tilgang til serviceapparat lokalt? Osv. Merket meg at motoren i Sandviken skal være overhalt i fjor. Kanskje verdt å undersøke nærmere hva denne overhalingen innebærer - dvs hvor mye som er gjort og om det er dokumenterbart?

 

En annen faktor i mine øyne er maks. fart. Selv om man ikke benytter seg av det hele tiden, er det greit å kunne flytte seg litt under transport og høyest mulig fart er da ikke å forakte. Har ikke noen formening om de oppgitte hastighetene, men jeg ville undersøkt litt mer rundt hvilke hastigheter man kan forvente med motoriseringen som er (Jada, vet vi snakker om snekker, men en forskjell på f.eks. 2 knop opplever jeg relativt voldsom når fartsområdet ikke er større enn det er i disse eksemplene).

 

Hvis vi holder det motormessige utenfor, holder jeg en knapp på Sandviken. Jeg synes den er penere rent linjemessig. Og så har den AC. Dillerinnen og jeg er skjønt enige om at er det en ting vi savner i Sjømannen, så er det en sovekabin hvor man kan ha køyer stående oppredd hele tiden og slippe å stuke frem og tilbake hver dag med sengeklær når man er på tur fordi plassen brukes til andre ting på dagtid. OK - cockpit blir litt mindre, men isteden får man en ypperlig solplass oppe på AC hvor man kan ligge. Jeg synes de har vært snåle på sitteplasser i cockpit i Sandviken. De to sitteplassene akter i cockpit mener jeg med fordel kunne vært erstattet med to langsgående benker og da står den ikke noe tilbake for Fram'en når det gjelder sitteplasser.

Link to post
Share on other sites

Eh, forstår ingenting jeg. Du vurderer enten en Fram 25 eller Sandvik 25, og så har du Fram 25 fra før som du skal selge? Bytte fra Fram 25 til Fram 25? Er det jeg som er treg, eller?

Det er to forskjellige Fram-modeller da. Se på linken og se på min så forstår du :smiley:

Link to post
Share on other sites

Uteplassen på Fram er mye triveligere synes jeg. Er nok enig i at akterkabin på en så liten båt har ulemper. Hadde akterkabin før, men synes vi mistet helt kontakten med omgivelsene. Det blir ikke akterkabin neste gang. Dessuten er det vel tvilsomt at akterkabinen blir brukt til overnattingsplass når det er en dass med tilhørende odør der... Mye bedre å ha toalett i eget avlukke.

Link to post
Share on other sites

I den grad det er mulig å spå noe om eldre motorer - hvilke av motorene er mest sannsynlige til å gå problemfritt videre? Hvordan er deletilgangen og prisen på disse? Tilgang til serviceapparat lokalt? Osv. Merket meg at motoren i Sandviken skal være overhalt i fjor. Kanskje verdt å undersøke nærmere hva denne overhalingen innebærer - dvs hvor mye som er gjort og om det er dokumenterbart?

Mail fra eieren av Sandviken: Motoren ble overhalt i fjor sommer; bytte av 1 sylinder, alle sylindere honet og nye stempelringer montert, nye diesel dyser, byttet manifold og svanehals, nye topp pakninger, ny dynamo (70A), impeller, olje filter og olje, 1 nytt diesel rør m.m. Tilstand: Noe diesel lekkasje fra diesel rør (ubetydelig), motoren ryker når den er kald p.g.a. sjøvannskjøling, normalt i følge Volvo, starter lett. Turtalls område fra 800-2400, trives best ved 1800-2000 maks.
Link to post
Share on other sites

...Dessuten er det vel tvilsomt at akterkabinen blir brukt til overnattingsplass når det er en dass med tilhørende odør der... Mye bedre å ha toalett i eget avlukke.

En annen sak er hvor praktisk det er med doen under køyene etter man har lagt seg og noen må stå opp igjen for å pimmelimme eller pommelomme... Løsning på begge problemene er å flytte doen fram til forkabinen og felle den inn i en av benkene der. Så får man odørene mer på avstand - blir da i to forskjellige kabiner, og kan i tillegg gå på do uten at det blir altfor mye oppstandelse ellers i AC.
Link to post
Share on other sites

Mail fra eier av Sandvik'en:

Motoren er kjørt under 10 timer etter overhaling, d.v.s. du må kjøre på redusert fart eller ½ til maks ¾ belastning. Olje og olje filter må skiftes etter innkjøring, 1. gang ved kjørte 20 timer, deretter etter ~100 timer i følge Volvo Penta/Sørlandets Sylinderservice (380 58100). Det betyr at du bør skifte olje og filter før en slik langtur.

 

Er det litt risikabellt å legge ut på en sånn tur med en motor som ikke er innkjørt?

Link to post
Share on other sites

...Ingar er og befarer Fram'en akkurat i dette øyeblikk :smiley:

:cheers: Da blir det spennende å høre hva du ender opp med. Uansett utfall, kan du ihvertfall trøste deg med en ting: Enten er du immun, alternativt er 3-fot syken mange nautiske mil unna. Slik er det nødt til å være når du vurderer å bytte fra 25 fot til 25 fot. Og bra er det. Jeg er ikke overbevist om at stadig bytting oppover er ubetinget positivt, selv om man ofte prøver å overbevise seg selv (Og Overkommandoen) om at dette er det eneste rette.
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har jeg fått et nytt tilbud her som frister. Kanskje! Kameraten min har en Fram 25 som jeg kjenner godt. Den har en BMC Commander 50hk. Den har også nytt i 2005 følgende: Wallas1800, solcellepanel, kjøleskap. I tillegg har den gps og ekkolodd. Dem er omtrent like pene innvendig, men den på finn.no er penere utvendig. Kameraten min sin motor ryker litt for mye, men det går sikkert an å fikse til vinteren. 80000.- skal han ha

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En fin ting med båtprosjektet ditt er at du klarer å lage noen tråder.

 

Når det gjelder det utvendige, er det i dag mulig med rense/rubbe/polermidler og en brukbar polermaskin å gjøre mye med skroget. Som regel er gelcoaten så tykk i forhold til tykkelsen på lakk i biler, at du kan få frem mye av den gamle lyse fargen dersom du ønsker det. Dersom du har sett utborringer av hull i båtskrog ser du at gelcoaten er ganske tykk.

 

Alle dubeditter ombord kan lett fornyes. Vi burde kanskje hatt et system her på BP hvor de av oss som stadig fornyer instrumentene kunne la de gamle gå til båtelskere som er fornøyd med litt eldre instrumenter.

 

Opplysningene om motoren til "kameraten" din er jeg derimot litt mer bekymret for. Motor innebærer en stor utgift, enten den trenger overhaling eller utskifting.

 

Vil derfor tro at du i løpet av sommeren må avklare hva som er årsaken til at "motor ryker litt for mye".

Link to post
Share on other sites

Vil derfor tro at du i løpet av sommeren må avklare hva som er årsaken til at "motor ryker litt for mye".

 

Tror ikke det er noe akutt. Det har vært sånn noen år nå, og den bruker ikke unormalt mye olje. Under oppstart ryker det helt fælt, og også når han foretar fullt gasspådrag.

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av kamraten sin.

 

Bilde

Her er det fullt gasspådrag. Ser ikke noe røyk her, men det er akkurat i det han gir på. Denne gjør faktisk 12 knop.

 

Bilde

Dere ser skille på gelcoaten tydelig der kallesjen pleier å være.

 

Bilde

Min til venstre som nå er solgt og den andre aktuelle.

Link to post
Share on other sites

Vi burde kanskje hatt et system her på BP hvor de av oss som stadig fornyer instrumentene kunne la de gamle gå til båtelskere som er fornøyd med litt eldre instrumenter.

 

Ja; det har vi da. Kjøp & salg sidene, funker etter hensikten de. Ikke koster det noe å annonsere her heller....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja; det har vi da. Kjøp & salg sidene, funker etter hensikten de. Ikke koster det noe å annonsere her heller....

 

Suzuki

 

Og det funker utmerket. Slagskibet begynner å bli fullt av resirkulerte greier som andre ikke har bruk for lengere. Et ypperlig tiltak,brukt men brukbart utstyr fortsetter å gjøre nytte for seg til glede for en stakkar som har tilløp til gråtetokker ved do besøk.Siste tilskudd på utstyrsfronten er "ny" dass,det kan jo kanskje være et tegn fra oven :confused::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...