Jump to content

tette trebåt med sement?


Guest Gnisten

Recommended Posts

Guest Gnisten

Vi er noen venner som eier en trebåt sammen. Den har en liten skade helt framme på kjølen, som gjør at det kommer inn vann. Sjefen har hørt at det går an å reparere dette med sement (legge på sement inne langs bunnplanken, samt utenfor der skaden er). Har noen her hørt om denne behandlingen?

Link to post
Share on other sites

Ja, men kun som nødreparasjon ved havari.

 

Ikke uvanlig å tette havarerte stålbåter med betong,trekiler og fåretalg for å få skaden så tett at båten kunne flyte når den ble dradd av skjæret. Kun midlertidig for å få båten til verft.

 

Trebåten bør nok repareres med andre metoder.

Link to post
Share on other sites

Guest Gnisten

... Trebåten bør nok repareres med andre metoder.

Å bytte den derre lista under kjølen er vel litt ambisiøst - er det noen andre måter å tette på? Har forsøkt med farm, men skaden er for stor til at det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Nå klarer jeg ikke å se hvordan skaden er, men det går ann å frese ut ett stykke/list og deretter erstatte det med ett nytt stykk eller list.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Guest Gnisten

Her har jeg zoomet inn litt - vet ikke om det hjelper så mye... Kjøpte båten i fjor - antakelig har han som hadde båten før kjørt på, og bunnlisten har fått seg en knekk/skade foran. Tror kanskje det beste hadde vært å bytte hele/deler av listen, men jeg vet ikke om vi tør å begi oss ut på et slikt prosjekt... Et tetningsmiddel man kan stole på tror jeg hadde gjort susen.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som om det kun er deler av kjølen som har fått seg en liten smell, men da skulle det vel strengt tatt ikke kommet inn noe vann pga det.

 

Du kan sikkert sende et bilde til Ingar eller forsåvidt meg og så skal jeg prøve å legge det ut for deg om du ønsker? ( er ikke fryktelig dreven på data, men kan sikkert få litt hjelp av broder`n)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det er da vel ikke trebåthatere her på båtplassen..... En hater vel ikke trebåter selv om en ikke ønsker å ha en slik selv.....

Nei, jeg syns vel også det var å ta i litt hardt. På samme måte som at når jeg sier at "tupperware" er noe som hører hjemme i kjøkkenskapet, ikke betyr at jeg hater plastbåter. :smiley: Vi her på forumet er vel båtentusiaster, uansett materialet båtene er bygget av.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

[uPDATE:]

anbefaler heller glassfibersparkel som beskrevet i neste post under.

rask å enkel å bruke og ekstremt sterk.

mettet med glassfiber - alt i ett.

herder på 10 min.

blir hard som glass men kan slipes.

har brukt den selv

 

 

 

tillot meg å mekke litt på bildet for å få et bedre inntrykk.

ser ikke ut til at det er noen skade i selve kjølen/skroget?

 

Bilde

 

så langt jeg kan bedømme det finnes flotte løsninger for dette fra bla:

http://www.westsystem.no/

 

mener å ha lest der at det kan brukes an expoxy/sagflis mix som kunne passe til jobben om det ikke er råte det er snakk om.

 

[uPDATE:]

fant dette hos http://www.westsystem.no/

http://www.westsystem.no/left_produkter_1.html

grunnleggende teknikker;

http://www.westsystem.no/produkter/epoksy/index.html

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

et annet produkt som bør kunne brukes - og som jg har benyttet selv er et tokomponent produkt fra Plastic Padding.

den herder i løpet av 10 minutter så forberedelsene må være i orden.

antagelig raskere og enklere å bruke.

 

dette er 2 tuber eller bokser med herder som den ene komponenten.

primærkomponenten er en masse med glassfiberbiter i.

 

denne saken er etter min erfaring minst like sterkt bra som det beste kunstfiberskrog - for å si det mildt: helt utrolig.

 

hvor bra resultatet blir er bare avhengig av forarbeidet.

 

antagelig blir ytterligere reparasjon overflødig hvis forarbeidet er riktig.

 

http://www.henkel-lim.no/no/productDetail....d=33&search=new

 

Bilde

 

En lettformelig sparkel som forenkler påføringen. For større reparasjoner i plast og metall. Reparerer og tetter rusthull, glassfiberkarosserier og båtskrog. Innebygd glassfiberarmering for økt styrke. Fester utmerket på metall, tre og hardplast.

 

Art. Nr

14

 

Varemerker

PATTEX PLASTIC PADDING

 

IDH

360307/

 

Glassfibersparkel Burk, Medium

 

En lettformelig sparkel som forenkler påføringen. For større reparasjoner i plast og metall. Reparerer og tetter rusthull, glassfiberkarosserier og båtskrog. Innebygd glassfiberarmering for økt styrke. Fester utmerket på metall, tre og hardplast.

 

Art. Nr

15

 

Varemerker

PATTEX PLASTIC PADDING

 

IDH

358191

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Off topic , men kan dette være noe å tette hull i overgangen mellom eksosrør og eksospotte på bilen ?

Blir jo varmt der da?

 

Har prøvd både Biltema - pasta/"tyggis" og et annet merke slik pasta.

 

Hullet sitter akkurat der røret er sveiset til fremre potte, så passer ikke med "eksosrør-tape" heller.

(Er sideveggen på potta som har et hull, inntil røret som kommer inn.)

 

Noen idèer :confused:

 

 

Hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

tror ikke det vil fungere noe særlig men,

 

ut fra bildet kan det se ut som det ikke er noen skade i selve kjølen og for sesongen kan du vurdere en "kosmetisk lapping" i form av metall beslag - som kan fylles med masse.

 

noe jeg har erfaring for tetter/hefter på vått underlag er "Marin Tetning" fra Casco - meg bekjent den eneste tetningmassen som EGENTLIG er godkjent for bruk under vannlinja.

 

brukte MT til å tette en taklekkasje mens det regnet.

den heftet som bare det og endret ikke karakter under påføring men det regnet på klissvåt underlag.

gikk tom - og det var forhandleren også og da jeg trang mer så jeg ble "pådyttet" en Sikaflex som forhandleren sa var "like god",

men det var bare en DÅRLIG VITS.

har ikke en sjans i denne sammenhengen.

 

så, hvis du ordner det et litet metallbeslag med riktig plasserte huller kan du fylle det hele med Marin Tetning selv om det er fuktig.

det blir da antaglig - det sterkeste punktet på kjølen din ;-)

 

marin tetning leveres i limpistolpatroner og finnes hos flere fargehandlerer - Clas Ohlsson pleier/de? også å ha de.

ikke billig men enda bedre.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...