Jump to content

tette trebåt med sement?


Guest Gnisten

Recommended Posts

Ok, da er det mulig at kjølbordet som har løsnet fra kjølen da.

Er jo ikke noe vits i og reparere med en "hastereperasjon" hvis det kan gjøres ordentlig.

Jeg ville skrapet rent rundt området for og sjekket litt nærmere.

 

Du får ikke tatt noen bedre bilder da, innvendig og utvendig? Litt lettere og se hva som kan gjøres da.

Link to post
Share on other sites

Kjølbordet er festet med skruer, og ikke klinket som andre bord. Dette gjør at kjølbordet sannsynligvis har løsnet litt (skrue som er rustet bort og knekt?)..dette kan du teste ut ved å kjøre inn noen treskruer med 15 cm. mellomrom. Se deretter om det lekker, om ikke er mye jobb/remedier spart!

 

Stråkjølen er jo bare en lekte som er festet for å skåne kjølen ved grunnstøt - denne lekten bytter dere raskt, men er strengt tatt ikke nødvendig!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kjølbordet er festet med skruer,

Øhummm, vanligvis spiker. Mye sterkere og ruster ikke så fort.

 

Skrap rent. Sjekk om bordet er skadet. Hvis ikke, smekk inn et par båtspiker ved siden av de som allerede er der. Altså båtspiker, ikke vanlige spiker, ikke kleppspiker. Man får slike spiker blant annet hos de som driver innerst ved Nesset i Bundefjorden. Husk å forbore.

 

Har man lite tid, skal ut, båten er våt. Spikre på en blyplate med guffe på baksiden. Kan ikke skjønne at det skal være så farlig. Metoden har vært benyttet på trebåter i flere hundre år.

Link to post
Share on other sites

Tøm vann fra innsiden der du mener det lekker. Når du har lokalisert stedet, begynner du å pirke og grave. Er det noe som er råttent eller skadet/ ødelagt skjærer du det vekk og erstatter med en ny bit, limt med epoksy.

 

Kjølbordet er vanligvis festet med galvaniser spiker.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi snakker skruer, er det vel syrefaste vi mener :rolleyes:

Vi snakker syrefast ja. Snakker vi annet til båt, da?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fortell

For å opprettholde sitt oksidskikt vil syrefast (krom og nikkel) tære på omkringliggende materialer som sink og jern. Man trenger da elektrisk leder (som er i eik) og elektrolytt, som er i sjøvann og eik. Arealforholdene mellom syrefast og det andre spiller også inn.

 

Nå blir/ble klinkbyggede båter tradisjonelt bygget med eik stilk/stevn/kjølplanke og tildels spanter. Furubordene ble spikret til eiken som beskrevet tidligere. Gode (kvalitet) båter ble klinket med kopperklink. Denne kombinasjonen gikk stort sett veldig bra. Jeg har sett gamle klinkbyggede båter med eik hud også. Disse var uten unntak klinket med treplugger (av einer).

 

Det kan se ut til at det var en del kunnskaper tidligere som har gått tapt over årene. Jeg har snakket med en del "gamle" båtbyggere. Snekker/sjekter som det er tale om i denne tråden, ble som regel bygget med "design life" 30 år. De holder med godt stell både 50- og 60 år.

 

Men nå sporer jeg av, igjen.

Link to post
Share on other sites

....Men nå sporer jeg av, igjen.

Bare fortsett med det, Hulda - det er som regel i "avsporingen" den mest nyttige informasjon kommer frem! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...