Jump to content

Søgne til Moss, Må jeg bruke plotter?


enter4u

Recommended Posts

Det går helt fint med kart og kompass! Legg opp ruta på forhånd, og pass på å føre bestikk undervegs- bruk en blyant og merk av i kartet hvor du til en hver tid befinner deg.Problemet kommer dersom du mister posisjonen din og ikke klarer å finne ut hvor på kartet du er.

 

En av fordelene med plotter er jo at det går mye raskere å oppdatere seg på posisjon dersom du blir i tvil om hvor du er.

Et alternativ er å låne en GPS slik at du kan lese av posisjonen der dersom du skulle miste posisjonen din.

 

På denne ruta kan du jo dra innaskjærs nesten hele vegen, og da er det lett å holde øye med øyer, lykter, fyr, staker mv. Mange referansepunkter hele vegen.

Link to post
Share on other sites

På en tur fra Søgne evt Kristiansand til Moss, må jeg bruke kartplotter? Holder det med kompass? Er jo ikke kjent på den ruten og vet jo ikke hvor mine planlagte stopp som Arendal og Larvik ligger i forhold til hvor jeg befinner meg da.

Du trenger selvsagt kart, men plotter er ikke nødvendig

Link to post
Share on other sites

Nei du trenger ikke plotter.

 

Hvis du tar det som en tur og bruker en helg på turen, så går du langs land eller innaskjærs hele veien. Det er jo da bare å følge med i Papirkartet.

 

En håndholdt GPS er greit å ha for å sjekke at kart og tereng stemmer sånn en gang iblant hvis du er usikker. :crazy:

 

Men en PLOTTER er ikke noe must.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

De fleste svarene her har konstatert at det holder med kart og kompass.

Jeg vil anbefale at du trener endel på å bruke kompasset dersom du ikke er trent kartbruker. Man skal ikke kimse av misvisningen. I forhold til lengre avstander og seilas i områder hvor du ikke er kjent kan manglende korreksjon av misvisning få konsekvenser. Den største utfordringen for deg dersom det er endel vind og bølger får du trolig ved Rakkebåene.

 

Jeg ville nok ha planlagt etpar forkjellige veier å passere disse.

 

Forøvrig vil jeg nok anbefale å ta med en liten håndholdt GPS som du sikkert får låne av noen.

Dersom du skulle trenge assistanse kan det være greit å vite ganske eksakt hvor du befinner deg.

Dessuten ville jeg nok sikret meg med en VHF.

 

Har du funnet den omtrentlige avstanden mellom Søgne og Moss?

Link to post
Share on other sites

Det er nevnt her at du må ta hensyn til misvisning og det er selfølgelig rett. Det du også må gjøre for å kunne stole på en kompass er å lage en deviasjonstabell. Da vet du mer om hvor mye du skal korrigere kursen ut fra det kompasset viser.

 

En annen ting du også må ha med er logg til å måle farten med. For å finne ut hvor du er bruker du formelen: S = F * t. Strekning = fart * tid. Det er selfølgelig mer å ta hensyn til slik som strøm og vind, men navigering med disse hjeplemidler blir gangske nøyaktig. Øv på forhånd i kjente trakter. Når du går langs kysten har du også mange muligheter å ta peilinger, dermed kan du korrigere posisjonen. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Kartplotter = nice to have!

 

Kart og kompass = need to have!

 

Har seilt/kjørt opp/ned kysten Oslo/Kristiansand fra jeg var femten år (og svenskekysten) og aldri hatt behov for logg eller regne avdrift eler bruke deviasjonstabeller! Forutsetning er dog at man kan se land og holder nøye følge med hvor man er på kartet! Selvfølgelig også å ha stor respekt for vær og vind og unngå tåke.

 

Den turen du, eventuelt, har foran deg er bare kos forutsatt nogenlunde vær og vind! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er vel turen fra Søgne til Moss relativ grei den.. mest sannsynlug så går du vel innaskjærs eller veldig nært land.... Da kan enkelt og greit alt som har med kompass å gjørem dviasjonstabell, misvisning og alt det andre... Skal du derimot krysse åpnet sjø uten land i sikte så stiller det seg annerledes...

 

Skaff deg sjøkart og følg med hvor du mot referanser på land, holmer og skjær du passerer...

 

Personlig så kan jeg ikke se det helt store behovet for å gå langt fra land at kompasskurs skulle være nødvenidig... kommer tåken, så vil du nok se det tidsnok til å komme deg inn i passende farvann... Kompass er vel en del av normalutrustning i en båt, så det er jo med...

 

Kos deg på turen....

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Selvfølgelig er det behagelig med plotter, men det går jo uten også. Papirkart må du ha uansett. Jeg mener du også er vesentlig bedre rustet, om du i tillegg til kartene har en enkel håndholdt GPS.

Da kan du legge inn ruter, og selv om det er litt tungvindt, fungerer det greit i litt mer åpne farvann, samt at du til enhver tid kan lese ut posisjonen din, og finne i kartet hvor du er.

 

-ko

Link to post
Share on other sites

Vel! Tenkte å gå såpass langt ut at jeg gikk uttaskjærs, men ikke så langt ut at jeg ikke så land. Det er VHF i Fram'en og jeg kan få lånt både kart og gps, så jeg tror det går greit. Men er selvfølgelig takknemlig for all info ang leder på veien oppover :smiley:

Link to post
Share on other sites

På en tur fra Søgne evt Kristiansand til Moss, må jeg bruke kartplotter? Holder det med kompass?

Vel, kartplotter er egentlig ikke nødvendig, men det er knallgodt å ha !

På dette strekket kan du gå nær land/innaskjærs hele tiden og du skal være litt av ett rotehue for å ta feil.

Følg godt med på kartet, sjekk hver eneste stake/fyr/holme underveis og se at det stemmer med draftet.

Selvtilliten din vil få ett tilskudd for hver gang det stemmer.

Kompass trengs kun hvis du får dårlig sikt. Er du ukjent, så legg deg heller til ro å vent på bedre tider.

 

Lykke til med turen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Plotter? Neida, det trenger du ikke. Jeg vil derimot anbefale deg å gå til anskaffelse av Den Norske Los Bind 1 og 2 som supplement til karta. Massevis av nyttig info. Ikke minst oppblåste detaljkart av en hel masse havner langs ruta di. De koster noen kroner, men er garantert ei investering du ikke kommer til å angre på!

Link to post
Share on other sites

Plotter? Neida, det trenger du ikke. Jeg vil derimot anbefale deg å gå til anskaffelse av Den Norske Los Bind 1 og 2 som supplement til karta.

Tja, jeg ville nå foretrukket bind 2a og 2b (the devil is in the details :rolleyes: ).

 

Kompass, og helst et peilekompass i tillegg, er helt nødvendig. Skal du gå uttaskjærs må du basere deg på peiling. Hvor viktig deviasjonstabell er kommer an på båten, og råd fra folk som kan fortelle at de har klart seg uten er livsfarlige. Om de har hatt båter som ikke påvirker kompasset nevneverdig betyr ikke at det samme gjelder din båt. :nono:

 

Om du kan kjøre i havn før tåke eller annen dårlig sikt omfavner deg og båten vil jeg heller ikke satset på. Skal ruten gå uttaskjærs er det en særdeles optimistisk strategi.

Link to post
Share on other sites

Hei

I maksvær ville jeg kanskje gått utaskjærs, men det skal ikke mye motsjø og strøm til før det lønner seg å gå innafor når marsjfarten er slik den er.

Ville prøvd å låne en plotter med tilkobling til båtens strømnett. Turen blir mye triveligere hvis du kan bruke tiden på å nyte naturen istedenfor å telle hver meter og hver stake hele tiden.

 

God tur

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Om du kan kjøre i havn før tåke eller annen dårlig sikt omfavner deg og båten vil jeg heller ikke satset på.

Tåka kan komme LANGT raskere enn du aner men du får gjerne et forvarsel i form av noe disigt vær.

 

Om du følger de fleste av rådene her får du nok et tur som blir et minne for livet. Vil absolutt anbefale en GPS, gjerne en billig håndholdt, og tren litt på å lese av posisjonen din og sette den ut i kartet for kjente steder som båtplassen din. Lykke til. :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vel folkens! Takker masse for mange fine og hjelpsomme tips. :cheers:

Bare så synd at det ikke blir noe av. Har tenkt å kjøpe kompisen sin Fram. Får den rasende billig, så da er det ikke mere å spekulere på.

Men disse innleggene beviser jo at vi sjøfolk er ivrige etter å hjelpe hverandre på best mulig måte gjennom hverandres erfaringer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd. men ved tradisjonell navigasjon og kystnavigasjon vil også en logg (for å måle utseilt distanse) regnes som standardutstyr. En dybdemåler er også god å ha. Mange vil si at GPS erstatter loggen, men som tidligere nevnt er noe utstyr standard og noe er kjekt å ha, det inkludere GPS/kartplotter, radar mm.

En slik tur vil gi deg mye læring og du vil komme i havn med en kompetanse som ligger langt over de som bare setter sin lit til kartplotteren og GPSen selv om de er gode hjelpemidler.

Lykke til :smiley:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er fornøyelig å se alle reaksjonene på et så enkelt innlegg. Har tatt denne turen 30-40 ganger og tror aldri jeg har brydd meg om misvisning, aldri slått opp i deviasjonstabellen, aldri brukt logg som hjelpemiddel på dagtid, brukt kompass bare over Langesundsfjorden/Rakke før vi hadde waypoints på GPS. Jeg skjønner vi ønsker sikkerhetsmarginer, men kystnavigasjon på dagtid i leden er ikke mer enn å lese sjøkart og sjømerkene. Det enkle er som oftest det beste. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...