Jump to content

Søgne til Moss, Må jeg bruke plotter?


enter4u

Recommended Posts

På en tur fra Søgne evt Kristiansand til Moss, må jeg bruke kartplotter? Holder det med kompass? Er jo ikke kjent på den ruten og vet jo ikke hvor mine planlagte stopp som Arendal og Larvik ligger i forhold til hvor jeg befinner meg da.

 

 

En som spør "Holder det med kompass?"...... trenger kartplotter, helt klart...

 

:wink:

TMS

Link to post
Share on other sites

En som spør "Holder det med kompass?"...... trenger kartplotter, helt klart...

Siden jeg ikke er tilbudt jobben med å selge og montere kartplotteren - vi trenger absolutt ikke kartplotter med stopp i Arendal og Larvik. Det var snakk om 7 knops fart, ikke kryssing innenskjærs, ikke finne bortgjemte uthavner eller andre utfordringer som gjør kartplotter så fantastisk. Derimot den ideelle turen for å tilegne seg erfaring med å lese kart. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Det er fornøyelig å se alle reaksjonene på et så enkelt innlegg. Har tatt denne turen 30-40 ganger og tror aldri jeg har brydd meg om misvisning, aldri slått opp i deviasjonstabellen, aldri brukt logg som hjelpemiddel på dagtid, brukt kompass bare over Langesundsfjorden/Rakke før vi hadde waypoints på GPS. Jeg skjønner vi ønsker sikkerhetsmarginer, men kystnavigasjon på dagtid i leden er ikke mer enn å lese sjøkart og sjømerkene. Det enkle er som oftest det beste. :smiley:

Du skjønner her liker vi å brilligjere med kunnskaper om "sikker" navigasjon...... :wink:

Derfor blir det bare slik... :rolleyes:

 

Jeg har kompass i Stauden, men ikke montert det ennå..... Har kartplotter som jeg bruker til vanlig.... Har kart liggende i båten om noen skru av lyset på plotteren... Har ikke deviasjontabell, og har ikke planer om å lage meg en heller..... og er neppe alene om det vil jeg tro..... Har ikke peiling på hvor stor misvisningen er for tiden..... men jeg har kunnskap om hvordan jeg skal finne det ut om det blir påkrevd..

 

Jeg er sikkert ikke skikket til å ferdes på sjøen, men det tåler jeg å høre.....

 

Skal forøvrig til Stavanger i dag for oppfriskning og eksamen i båtførerprøven i morgen aften..... Håper ikke sensoren Poseidon leser dette innlegget....... Da stiller jeg vel svakt i utgangspunktet.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal forøvrig til Stavanger i dag for oppfriskning og eksamen i båtførerprøven i morgen aften..... Håper ikke sensoren Poseidon leser dette innlegget....... Da stiller jeg vel svakt i utgangspunktet.. :lol:

Skaden har allerede skjedd :nono: :nono:

 

Men vi får nok en kjekk helg uansett :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skaden har allerede skjedd :nono: :nono:

 

Men vi får nok en kjekk helg uansett :wink::wink:

Svarten også...... slik kan det gå når man ikke tenker seg om.......

Vel jeg kommer med "snøggbåten" fra Kopervik klokken 14.20 i Stavanger i dag.... Kan jo ikke noe annet enn sjøveien når skal på kurs...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel! Tenkte å gå såpass langt ut at jeg gikk uttaskjærs, men ikke så langt ut at jeg ikke så land.

Det må du da ikke finne på! Tenk all den fine naturen du går glipp av.

 

Av avataren din går jeg ut fra at du har en snekke, som går i langsom fart. Da trenger du ikke plotter sånn i utgangspunktet, men du må ha gode og oppdaterte kart!

 

Men en plotter gjør nok turen mer behagelig, og du trenger ikke å bruke så mye ressurser på posisjonering/speiding etter ledmerker, rett og slett mer avslappet manøvrering.

Link to post
Share on other sites

Har tatt denne turen 30-40 ganger og tror aldri jeg har brydd meg om misvisning, aldri slått opp i deviasjonstabellen, [...]

Vel, om du trenger deviasjonstabell kommer helt an på båt og eventuell last. For de fleste småbåter av plast så er det som regel bare å kjøre en enkel test og bekrefte at deviasjonen er minimal og ikke mer å bry seg om. Andre ganger er det verre. Elektroniske intrumenter, høytalere og annet jernskrap (evt skrog og sånn) gjør sitt til at kompasset trekkes hit og dit.
Link to post
Share on other sites

Ser at mitt råd om å lage en deviasjonstabell har ført til mye diskusjon. Det var ikke meningen å ta bort gleden med å være på sjøen. Tvert imot vil det gi en trygghetsfølelse å ferdes på sjøen å kunne vite at du kan være trygg når du bruker kompasset for å finne rettvisende kurs.

 

Å navigere etter kompass, klokke og logg er en veldig god trening. Nå har jeg også opplevd at tåken kommer som sluppet ut av en sekk. Har man da ikke plotter eller GPS er det en ekstra sikkerhet at man vet hva kompasset viser.

 

Kan være enig med Sjøtummel i det mange ganger kan være minimalt som lager feilvisning på kompasset, og har man en feilvisning som er minimal er ikke det noe å bry seg om. Fordelen med å ha tatt en test er at da vet man feilvisningen. :sailing:

 

Kanskje Poseidon har noen kommentarer til dette, eller blir det kollisjon med de som skal ta eksamen? :flag:

Link to post
Share on other sites

Draft, hva skal man med draft?

-sa pappas kollega den gangen han førte sin Draco 2500 med twin motorinstallasjon fra Oslo til Lyngør - etter kartet i sin 7.de sans...

 

Han hadde holdt sin båt i god "fullplan" over "snarveien" sør for Stavern (over det området med skjær på skjær), uten å treffe noe. - Det kaller flaks...

Link to post
Share on other sites

takk;

jeg har selv rodd over til en seilskute som lå i en fin sandbukt ( idag veit jeg at dette er Kilsand på Koster ) for å spørre hvor vi var. Medbrakte kart var ubrukelige, da vi var utenfor kartene. Var ung og ( enda ) dum(ere) den gangen, ellers hadde jeg aldri latt meg overtale til det stuntet der.

 

Neste sesong hadde kapteinen fått økte bevilgninger, og 18 000kr`s GPS var innkjøpt. Mulig et navigasjonskurs var unnagjordt også...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En liten sann historie fra virkeligheten. Båtprodusenten Selco var i sin tid eiet av en viss Herr Mustad og han klart å gå gjennom Rakkebåene iført hatt og frakk, men uten kart, og visste ikke engang at noe het Rakkebåene.

Ikke dårlig? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi som bor i Sydnorge er heldige for tiden med en missvisning som er

mindre en avlesningsnøyaktigheten på kompasset. For egen regning

har jeg imidlertid en korreksjostabell som korrigerer for påvirkninger

fra metall og elektrisk utstyr ombord. Og for dette er det snakk om

rundt 5 - 6 grader på det meste.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

For egen regning

har jeg imidlertid en korreksjostabell som korrigerer for påvirkninger

fra metall og elektrisk utstyr ombord. Og for dette er det snakk om

rundt 5 - 6 grader på det meste.

Lars H.

Hei.

For noen år siden hadde jeg en fin tur sammer med flere båter. Vi planla turen og la inn samme ruten på kartene våre, med lengde og rettvisende kurs for alle strekninger. Dette var før det var vanlig med GPS. Vi vekslet på hvem som var den første båten underveis.

Så skjedde det på en strekning at lederbåten var på vei inn i brenningene. Det vil si den dagen var det fint ver, men det var for grunt til å gå over. Båten ble oppkalt på VHF og gjort oppmerksom på navigeringen. Han ble ganske raskt klar over at kursen var feil og rettet opp kursen.

 

På denne kursen som var litt østlig viste kompasset hans 10 grader feil. Da turen var over laget han også en korreksjontabell. Det er svært nyttig å vite hvor mye kompasset viser feil. :sailing:

Link to post
Share on other sites

ikke le; roaldbj. Noen jeg kjenner, skulle dra fra Mjøndalen på besøk til oss i Brumunddal. De ringte når de var i Moss, og lurte på om det var langt igjen.

 

Som de fleste veit, Brumunddal ligger IKKE på veien mellom Mjøndalen og Moss. Helga etter ble fadesen gjentatt, men de skjønte de hadde kjørt feil når de kjørte forbi Tusenfryd, da kjente de seg nemlig igjen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Noen jeg kjenner, skulle dra fra Mjøndalen på besøk til oss i Brumunddal. De ringte når de var i Moss, og lurte på om det var langt igjen.

Var dette med båt? :lol:

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Møtte en i Helgeroa sist sommer , han hadde nesten ny Saga 29 HT til godt over en mill med alt det utsyret som var ombord der . Men kart til plotter og draft var luxsus , han kom fra Knarvik og skulle til Tønsberg og lurte på om han kunne slå følge med oss . Båt til over en mill ++ også ikke råd til kart eller lur nok til å ha , rart dem kommer fram i det hele tatt . men noen ganger virker som jo mere f du gir jo bedre går det for enkelte .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

TINE II

 

Han hadde helt sikker råd til både plotter og kart, men hadde vel ikke tenkt så mye over det kanskje?

 

Et godt eksempel på en som sikkert hadde hatt nytte av et lite kurs. Det hjelper heller ikke så mye med sjøkart hvis man ikke har lært å tyde dem.

 

Vi lå en gang værfast pga tåke på Akerøya utenfor Hvaler. Tåka var noe av det værste jeg har sett. Vi hadde en 30 fots båt, og så faktisk ikke baugen på båten når vi sto på akterdekket. Dette var før GPS'ens tid, og helt utenfor båtsesongen. Tror det var i april.

 

Det var helt stille, og vi følte oss skikkelig inpakka i ull der vi lå helt alene på Akerøya med en sikt på under 10 meter. Så hørte vi en svak "tøff tøff tøff" lyd. Lyden kom nærmere, forsvant igjen, dukket opp igjen. Det måtte være en båt der ute i tåka et eller annet sted.

 

Vi speidet etter liv, men så ingen ting. Så skvatt vi til. Ei lita snekke kom plutselig ut av tåka. Tipper den var en 7 - 8 meter unna da vi så den. Snekka slo full bakk, og vi klarte akkurat å holde igjen.

 

Det var to karer ombord, og vi regnet selvfølgelig med at de hadde tenkt å legge seg ved siden av oss, og at de var glade for å ha truffet på ei brygge. Det var et under at de hadde funnet fram til Akerøya og brygga i denne tåka. Men dengang ei. Gutta skulle til Fredrikstad, og lurte på om vi kunne gi dem et hint om hvilken retning de skulle kjøre. Kart og denslags hadde de selvfølgelig ikke, og det hadde nok ikke hjulpet så mye heller. Så tøffet de avgårde ut i tåka igjen ...

Link to post
Share on other sites

Selvsagt hadde han sikkert råd med kart , vis han ikke hadde stjålet båten da . Men er jo helt på tryne å tøffe fra Knarvik til Tønsberg uten noe kart , men men .

Kjørte 3 båter i følge fra Engelsviken mot Strømstad i påsken for 1 år sia . Var sol i Engelsviken ,men små tåkedotter utpå . Hadde en stor seiler først med alt av utstyr og meg til sist i rekka . Fulgte ikke med på værken papir kart eller no da jeg skulle følge etter vis tåka skulle komme , og det gjorde den og di 2 andre båtane var borte . Kan si så mye at jeg kjører ikke etter noen uten og følge med på kartet og plotter , det var et stk mareritt tur . Men etter mye fram å tilbake så kom vi da fram til slutt , aleine (dem andre hadde kommet fram ) . Så saken er klar , ALTID kart og følge med hvor man er til envær tid .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Litt mer av denne slags saker i denne tråden :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...