enter4u Startet 11.Mai.2006 Del på Facebook Startet 11.Mai.2006 På en tur fra Søgne evt Kristiansand til Moss, må jeg bruke kartplotter? Holder det med kompass? Er jo ikke kjent på den ruten og vet jo ikke hvor mine planlagte stopp som Arendal og Larvik ligger i forhold til hvor jeg befinner meg da. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 det håller med kompass o papirkort.......jorden runt !!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
EspenE Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 (redigert) Vet ikke om du er helt ny og uerfaren, eller om det er noen spesielle "c-momenter" som ligger i ruten din. Du må uansett ha kart og kompass - og kunne bruke dette. Normalt skal dette holde. Vi har aldri brukt annet, og har seilt mellom Stavanger og svenskekysten på gamlemåten. Redigert 11.Mai.2006 av EspenE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 11.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Jo jeg har en del års erfaring i båt, men har aldri tatt en sånn tur. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Det går helt fint med kart og kompass! Legg opp ruta på forhånd, og pass på å føre bestikk undervegs- bruk en blyant og merk av i kartet hvor du til en hver tid befinner deg.Problemet kommer dersom du mister posisjonen din og ikke klarer å finne ut hvor på kartet du er. En av fordelene med plotter er jo at det går mye raskere å oppdatere seg på posisjon dersom du blir i tvil om hvor du er. Et alternativ er å låne en GPS slik at du kan lese av posisjonen der dersom du skulle miste posisjonen din. På denne ruta kan du jo dra innaskjærs nesten hele vegen, og da er det lett å holde øye med øyer, lykter, fyr, staker mv. Mange referansepunkter hele vegen. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 På en tur fra Søgne evt Kristiansand til Moss, må jeg bruke kartplotter? Holder det med kompass? Er jo ikke kjent på den ruten og vet jo ikke hvor mine planlagte stopp som Arendal og Larvik ligger i forhold til hvor jeg befinner meg da. Du trenger selvsagt kart, men plotter er ikke nødvendig Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Nei du trenger ikke plotter. Hvis du tar det som en tur og bruker en helg på turen, så går du langs land eller innaskjærs hele veien. Det er jo da bare å følge med i Papirkartet. En håndholdt GPS er greit å ha for å sjekke at kart og tereng stemmer sånn en gang iblant hvis du er usikker. Men en PLOTTER er ikke noe must. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
roaldbj Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 De fleste svarene her har konstatert at det holder med kart og kompass. Jeg vil anbefale at du trener endel på å bruke kompasset dersom du ikke er trent kartbruker. Man skal ikke kimse av misvisningen. I forhold til lengre avstander og seilas i områder hvor du ikke er kjent kan manglende korreksjon av misvisning få konsekvenser. Den største utfordringen for deg dersom det er endel vind og bølger får du trolig ved Rakkebåene. Jeg ville nok ha planlagt etpar forkjellige veier å passere disse. Forøvrig vil jeg nok anbefale å ta med en liten håndholdt GPS som du sikkert får låne av noen. Dersom du skulle trenge assistanse kan det være greit å vite ganske eksakt hvor du befinner deg. Dessuten ville jeg nok sikret meg med en VHF. Har du funnet den omtrentlige avstanden mellom Søgne og Moss? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Det er nevnt her at du må ta hensyn til misvisning og det er selfølgelig rett. Det du også må gjøre for å kunne stole på en kompass er å lage en deviasjonstabell. Da vet du mer om hvor mye du skal korrigere kursen ut fra det kompasset viser. En annen ting du også må ha med er logg til å måle farten med. For å finne ut hvor du er bruker du formelen: S = F * t. Strekning = fart * tid. Det er selfølgelig mer å ta hensyn til slik som strøm og vind, men navigering med disse hjeplemidler blir gangske nøyaktig. Øv på forhånd i kjente trakter. Når du går langs kysten har du også mange muligheter å ta peilinger, dermed kan du korrigere posisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Kartplotter = nice to have! Kart og kompass = need to have! Har seilt/kjørt opp/ned kysten Oslo/Kristiansand fra jeg var femten år (og svenskekysten) og aldri hatt behov for logg eller regne avdrift eler bruke deviasjonstabeller! Forutsetning er dog at man kan se land og holder nøye følge med hvor man er på kartet! Selvfølgelig også å ha stor respekt for vær og vind og unngå tåke. Den turen du, eventuelt, har foran deg er bare kos forutsatt nogenlunde vær og vind! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 (redigert) Nå er vel turen fra Søgne til Moss relativ grei den.. mest sannsynlug så går du vel innaskjærs eller veldig nært land.... Da kan enkelt og greit alt som har med kompass å gjørem dviasjonstabell, misvisning og alt det andre... Skal du derimot krysse åpnet sjø uten land i sikte så stiller det seg annerledes... Skaff deg sjøkart og følg med hvor du mot referanser på land, holmer og skjær du passerer... Personlig så kan jeg ikke se det helt store behovet for å gå langt fra land at kompasskurs skulle være nødvenidig... kommer tåken, så vil du nok se det tidsnok til å komme deg inn i passende farvann... Kompass er vel en del av normalutrustning i en båt, så det er jo med... Kos deg på turen.... Redigert 11.Mai.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Og hvis det blir noe av, så kan du få masse tips her på baatplassen om hvilke leder du bør følge osv. Vi kan sikkert "guide deg" fram hele veien Men det forutsetter selvsagt at du har kart, ellers blir det nokså håpløst. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Hei ! Selvfølgelig er det behagelig med plotter, men det går jo uten også. Papirkart må du ha uansett. Jeg mener du også er vesentlig bedre rustet, om du i tillegg til kartene har en enkel håndholdt GPS. Da kan du legge inn ruter, og selv om det er litt tungvindt, fungerer det greit i litt mer åpne farvann, samt at du til enhver tid kan lese ut posisjonen din, og finne i kartet hvor du er. -ko Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 11.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Vel! Tenkte å gå såpass langt ut at jeg gikk uttaskjærs, men ikke så langt ut at jeg ikke så land. Det er VHF i Fram'en og jeg kan få lånt både kart og gps, så jeg tror det går greit. Men er selvfølgelig takknemlig for all info ang leder på veien oppover Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Vel! Tenkte å gå såpass langt ut at jeg gikk uttaskjærs, men ikke så langt ut at jeg ikke så land.Greit det, men husk at været bestemmer. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 11.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Greit det, men husk at været bestemmer. Jo det er riktig. Dette må planlegges. Og må ta hensyn til værmeldinga Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 På en tur fra Søgne evt Kristiansand til Moss, må jeg bruke kartplotter? Holder det med kompass?Vel, kartplotter er egentlig ikke nødvendig, men det er knallgodt å ha !På dette strekket kan du gå nær land/innaskjærs hele tiden og du skal være litt av ett rotehue for å ta feil. Følg godt med på kartet, sjekk hver eneste stake/fyr/holme underveis og se at det stemmer med draftet. Selvtilliten din vil få ett tilskudd for hver gang det stemmer. Kompass trengs kun hvis du får dårlig sikt. Er du ukjent, så legg deg heller til ro å vent på bedre tider. Lykke til med turen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sigurd Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Plotter? Neida, det trenger du ikke. Jeg vil derimot anbefale deg å gå til anskaffelse av Den Norske Los Bind 1 og 2 som supplement til karta. Massevis av nyttig info. Ikke minst oppblåste detaljkart av en hel masse havner langs ruta di. De koster noen kroner, men er garantert ei investering du ikke kommer til å angre på! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Plotter? Neida, det trenger du ikke. Jeg vil derimot anbefale deg å gå til anskaffelse av Den Norske Los Bind 1 og 2 som supplement til karta.Tja, jeg ville nå foretrukket bind 2a og 2b (the devil is in the details ). Kompass, og helst et peilekompass i tillegg, er helt nødvendig. Skal du gå uttaskjærs må du basere deg på peiling. Hvor viktig deviasjonstabell er kommer an på båten, og råd fra folk som kan fortelle at de har klart seg uten er livsfarlige. Om de har hatt båter som ikke påvirker kompasset nevneverdig betyr ikke at det samme gjelder din båt. :nono: Om du kan kjøre i havn før tåke eller annen dårlig sikt omfavner deg og båten vil jeg heller ikke satset på. Skal ruten gå uttaskjærs er det en særdeles optimistisk strategi. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Hei I maksvær ville jeg kanskje gått utaskjærs, men det skal ikke mye motsjø og strøm til før det lønner seg å gå innafor når marsjfarten er slik den er. Ville prøvd å låne en plotter med tilkobling til båtens strømnett. Turen blir mye triveligere hvis du kan bruke tiden på å nyte naturen istedenfor å telle hver meter og hver stake hele tiden. God tur Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
SveinHa Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Om du kan kjøre i havn før tåke eller annen dårlig sikt omfavner deg og båten vil jeg heller ikke satset på.Tåka kan komme LANGT raskere enn du aner men du får gjerne et forvarsel i form av noe disigt vær. Om du følger de fleste av rådene her får du nok et tur som blir et minne for livet. Vil absolutt anbefale en GPS, gjerne en billig håndholdt, og tren litt på å lese av posisjonen din og sette den ut i kartet for kjente steder som båtplassen din. Lykke til. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
enter4u Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Vel folkens! Takker masse for mange fine og hjelpsomme tips. Bare så synd at det ikke blir noe av. Har tenkt å kjøpe kompisen sin Fram. Får den rasende billig, så da er det ikke mere å spekulere på. Men disse innleggene beviser jo at vi sjøfolk er ivrige etter å hjelpe hverandre på best mulig måte gjennom hverandres erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 (redigert) Mange gode råd. men ved tradisjonell navigasjon og kystnavigasjon vil også en logg (for å måle utseilt distanse) regnes som standardutstyr. En dybdemåler er også god å ha. Mange vil si at GPS erstatter loggen, men som tidligere nevnt er noe utstyr standard og noe er kjekt å ha, det inkludere GPS/kartplotter, radar mm. En slik tur vil gi deg mye læring og du vil komme i havn med en kompetanse som ligger langt over de som bare setter sin lit til kartplotteren og GPSen selv om de er gode hjelpemidler. Lykke til Redigert 12.Mai.2006 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
UnnaMed Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Det er fornøyelig å se alle reaksjonene på et så enkelt innlegg. Har tatt denne turen 30-40 ganger og tror aldri jeg har brydd meg om misvisning, aldri slått opp i deviasjonstabellen, aldri brukt logg som hjelpemiddel på dagtid, brukt kompass bare over Langesundsfjorden/Rakke før vi hadde waypoints på GPS. Jeg skjønner vi ønsker sikkerhetsmarginer, men kystnavigasjon på dagtid i leden er ikke mer enn å lese sjøkart og sjømerkene. Det enkle er som oftest det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 enig med UnnaMed! har seglat i 40 år utan missvisning o deviationstabeller (inomskjärs!) ett kart i sittbrunn o en kompass när man skall krysse en stor fjord det håller ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.